4 065 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Min skyldighet att förvara dödsbo-saker - i ett år?
En dog i mitt andra hus, så skrev anhöriga över elen på mig osv. Men all bröte står kvar i huset. Nu har jag stängt av all el såsett, men hur länge är jag skyldig att låta sakerna bara få stå?
Har för mig att det är 6 eller 12månader som man inte får kasta något när det är hyreslägenheter iaf.
Den ena sa att jag fick göra vad jag ville med elen och gällande att gå in och ut, fick alla nycklar. Enda de visste var att en annan skulle komma och hämta dukar...
Kan jag begära ersättning om jag åker på att ta in container för rensa huset på egen hand?
Kort och gott, när kan jag börja röra i sakerna utifrån lagtexter?
Har för mig att det är 6 eller 12månader som man inte får kasta något när det är hyreslägenheter iaf.
Den ena sa att jag fick göra vad jag ville med elen och gällande att gå in och ut, fick alla nycklar. Enda de visste var att en annan skulle komma och hämta dukar...
Kan jag begära ersättning om jag åker på att ta in container för rensa huset på egen hand?
Kort och gott, när kan jag börja röra i sakerna utifrån lagtexter?
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
jag tror att det är ganska mycket mer komplicerat än så. Tror att du måste ta till ngn. form av vräkningsförfarande. Dvs jag tror inte att du själv får göra någonting alls med prylarna.
Här nere brukar det finnas annonser i tidningarna om att hela dödsbon köpes, även "skräp", dvs. allt hämtas och det som dödsboköparna ser något värde i säljer dom vidare, resten kör dom till tippen, och du slipper göra någonting.
Det kan dock bli så att du får betala dom en mindre summa ifall mängden "skräp" överstiger det som är säljbart.. men det brukar ändå bli billigare än att ta hem containrar och göra jobbet själv..
Det kan dock bli så att du får betala dom en mindre summa ifall mängden "skräp" överstiger det som är säljbart.. men det brukar ändå bli billigare än att ta hem containrar och göra jobbet själv..
Nej någon hyra har det aldrig varit varken under föregående år eller nu när det står tomt.MagnusSt skrev:
Avlägsen släkting, kontraktet sade bara att hon skulle få bo där tills hon flyttar eller gårbort. Enda hon stod för var elen, vilket de då snabbt skrev över på mig. Samma med sophanteringen och hela det köret.
Att ordna någon som tar hand om sakerna är ju i sig inga problem, frågan var mer när jag har rätten att betrakta det som okej att jag rör i sakerna.
Exempel; huset ska renoveras, ja får ju då schemalägga detta tills den dagen jag som "äger" sakerna.. Eller tills de flyttat det, men folk medgav att med all säkerhet kommer ingen att hämta något.
Redigerat:
Det måste ju finnas någon som ansvarar för dödsboet? Det ska göras bouppteckning för att utredas vad som finns i dödsboet.
Finns det inga arvingar tror jag Allmänna arvsfonden automatiskt blir dödsbodelägare.
Om det saknas tillgångar och Allmänna arvsfonden är dödsbodelägare träder socialtjänsten in för att avveckla dödsboet.
Tills allt är klart är den juridiska parten själva dödsboet - som då äger sakerna du vill ha bort.
Finns det inga arvingar tror jag Allmänna arvsfonden automatiskt blir dödsbodelägare.
Om det saknas tillgångar och Allmänna arvsfonden är dödsbodelägare träder socialtjänsten in för att avveckla dödsboet.
Tills allt är klart är den juridiska parten själva dödsboet - som då äger sakerna du vill ha bort.
Jag tycker du skall ge dödsboet två förslag.
1. Dom skall tömma huset innan ett vist datum.
2. Du köper hela bohaget och allt som finns i hus, och eventuella uthus för en symbolisk summa, förslagsvis 500:- bara du får det på papper att du köpt det och därmed kan göra vad du vill med grejerna. (sen kan du ju i din tur sälja det till någon firma som tar hand om dödsbon och kanske tjäna ett par kronor på det)
Om dom inte går med på detta får du ge dom en chans att komma med ett förslag på hur det skall lösas, annars får du hota med vräkning, kronofogde eller vad man nu kan ta till.
Ring en begravingsbyrå som kanske kan hjälpa dig med tips på hur man kan göra, eller tipsa dig om någon som kan sådana här frågor.
Tycker att du redan varit lite för snäll mot dödsboet som accepterat att dom lämpar över alla kostnader i form av el soptömning mm.
Har för mig att det är ett tagsen du skrev i en annan tråd om elfrågan, så det börjar ju dra ut på tiden...
1. Dom skall tömma huset innan ett vist datum.
2. Du köper hela bohaget och allt som finns i hus, och eventuella uthus för en symbolisk summa, förslagsvis 500:- bara du får det på papper att du köpt det och därmed kan göra vad du vill med grejerna. (sen kan du ju i din tur sälja det till någon firma som tar hand om dödsbon och kanske tjäna ett par kronor på det)
Om dom inte går med på detta får du ge dom en chans att komma med ett förslag på hur det skall lösas, annars får du hota med vräkning, kronofogde eller vad man nu kan ta till.
Ring en begravingsbyrå som kanske kan hjälpa dig med tips på hur man kan göra, eller tipsa dig om någon som kan sådana här frågor.
Tycker att du redan varit lite för snäll mot dödsboet som accepterat att dom lämpar över alla kostnader i form av el soptömning mm.
Har för mig att det är ett tagsen du skrev i en annan tråd om elfrågan, så det börjar ju dra ut på tiden...
Skicka fogden på dem. Begär handräckning - att ta bort sakerna.
Endera godkänner de detta, eller så kommer du få magasinera sakerna, eller ta bort sakerna på deras bekostnad. Dock... om de inte betalas så får du stå för det till att börja med.
Mest troligt, och bäst, är att du magasinerar sakerna själv, då blir sakerna dina eller att du kan ta bort dem efter tre månader. Tre månader efter beslut är taget...
Endera godkänner de detta, eller så kommer du få magasinera sakerna, eller ta bort sakerna på deras bekostnad. Dock... om de inte betalas så får du stå för det till att börja med.
Mest troligt, och bäst, är att du magasinerar sakerna själv, då blir sakerna dina eller att du kan ta bort dem efter tre månader. Tre månader efter beslut är taget...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur förvarar ni batterierna till verktyg?
Verktyg & Maskiner -
Hantverkaren har byggt fel - rätt och skyldighet att åtgärda
Artikelkommentarer -
Vad är firmans skyldighet när de har orsakat vattenskada?
Försäkringar -
Kan kolsyrat vatten förvaras längre tid?
Prepping, Survivalism -
Förvara batteridriven gräsklippare och trimmer under vintern
Verktyg & Maskiner