Min rörmokare vägrar garanti på IKEA blandare!

40k läst  114 svar

Status:
Stängd
Nästa tråd i Badrum
  1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Håller på att renovera mitt badrum (http://www.minhembio.com/Bonzichrille). Har köpt en ikea blandare, dalskär för 695:-.

Idag ringer min byggledare och säger att rörmokaren vägrar lämna garanti på min ikea blandare, den klarar inte av svensk standard. Enligt vvs killen klarar inte ikea blandaren av 4bars tryck. Han vill installera en annan blandare....

Jag kontaktar IKEA som säger att den uppnår europeisk standard och eftersom sverige är en del av EU så ska det vara okej.

Jag har svårt att bedömma sanningshalten i detta påstående. Vad säger ni erfarna forumrävar?

Sanning eller inte.

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag säger så här. Standard eller inte - att köpa något annat än blandare från Mora, FMM etc (de stora etablerade märkena) det är att be om problem. Dessa är inte heller felfria men når ändå generellt en annan kvalitetsnivå än produkter som är 30-40% billigare.

3. T
    Medlem Nivå 6
    rörmokaren vill förstås sälja egna grejor och tjäna en slant på dem..kan man ju förstå....
    allttid bra att ha ett gott samarbete med hantverkarna..även om grejorna kostar något mer....det kan man tjäna igen på annat...

4. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Varför skulle rörmokaren lämna garanti på blandaren? Det gör IKEA.

Det är du, i egenskap av kund, som bestämmer vilken blandare du vill ha.

5. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Det finns mycket skrivet här på forumet om IKEA's blandare och det mesta är inte positivt. Oavsett om rörmokaren vill sälja sina egna saker eller inte så förstår jag att han inte vill riskera att gratis behöva komma tillbaka och laga saker som han anser har dålig kvalitet.

Och ja, vi har högre vattentryck i Sverige än i övriga Europa. Även om IKEA's saker är godkända, så har de antagligen då mindre kvar av säkerhetsmarginalen än saker byggda för högre tryck. Jämfört med att fixa eventuella vattenskador i framtiden så tycker jag att en extra 1000-lapp för vattenkranen är en ganska billig försäkring.

6. L
    Medlem Nivå 5
    Ikea står väl på garantin på från anslutningen till blandaren? Då är det ju inga problem om rörmockaren står för garantin fram till anslutningen

7. C
    Medlem Nivå 8
    Nu behöver ju inte rörmockaren återkomma och laga något gratis för att blandaren går sönder. Det han ska garantera med sitt jobb är sin inkoppling, alltså skarven mellan ikea blandarens rör och dom rör han sätter in.

Sen har det avhandlats här på forumet förut och alla ikeas blandare är provtryckta för 10 bars vattentryck och alltså fullt okej att använda här i Sverige.

Be din rörmockare att dra fram rören så kan du koppla in din blandare själv på 10 min sen. Flera av blandarna ansluts idag med flexslang. "Anslutningsslangar med 3/8" koppling medföljer. Längd: 40 cm." Räcker med en liten skiftnyckel så kan du koppla ihop det hela och slipper diskutera med vvs killen. :p

Redigerat 11 mar 2010 13:05
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jo men när blandaren gör sönder så byter inte denna ut sig själv och ikea kommer inte betala för bytet av blandaren....Det är vad det handlar om.

9. P
    Medlem Nivå 2
    Lämna tillbaka IKEA blandaren och köp en ordentlig. Annars kommer inte rörmokaren att garantera att installation är korrekt. Dvs om något går fel så kan du bara få ut pengar för en ny blandare, men måste betala för installationen av den.

Detta har jag hört av många rörmokare. Vissa installerar inte ens IKEA.

10. A
    Medlem Nivå 15
    Klart att rörmokaren inte ska lämna garanti på ditt material. Det är konstigt att han ens meddelar detta.
    Sen är det en annan sak om han menar att den är så dålig att han inte vill installera den, men det är nog snarare att han tycker att han missar ett tillfälle till förtjänst när han inte får sälja en blandare till dig. När du nu redan köpt den så är det lika bra att montera den. Skulle den behöva bytas i framtiden är det inget större problem.
    Ett tips är att rörisen monterar avstängningsventiler, så det blir enkelt att byta blandare.

11. P
    Medlem Nivå 2
    Om man själv kopplar in Ikea-blandaren på rörmokarens anslutning i första läget, kan man väl också själv byta den om det skulle behövas. Utan att blanda in rörmokaren. Ikea kommer givetvis bara att tillhandahålla en ny blandare och inte ersätta "arbetskostnad".

12. H
    Medlem Nivå 9
    Avstå blandare från Ikea och Hafa, om du vill undvika problem.
    Det finns inte många rörmokare som vill installera dessa.

13. C
    Medlem Nivå 5
    Jag håller med tidigare som sagt att han kan inte lämna garanti på blandaren det ska Ikea göra.
    Han ska bara lämna garanti på installationen. Går blandaren sönder får du betala för arbetet vid eventuella garanti ärenden (för blandaren).
    Ikea är inte så hög kvalité som man hade hoppas på. Har själv haft problem med diverse Ikea och drar mig in i det sista för att välja en produkt från dem.

t.e.x

Fel i beskrivningar vilken gjorde att man fick montera ner alla grovkökets högskåp.

Detaljer i vasken som rostade efter 3veckor.

Läckage i anslutningen till vattenlåset i vasken.

vaskar som inte passar i deras egna bänks skåp

kran som inte får plats enligt deras beskrivningar.

ska jag fortsätta? Nää...

Sen tycker jag att det är lite synd att du väljer en Ikea blandare det är den man tar i och använder mycket i köket och det är ”detaljerna som gör det!”

14. H
    Medlem Nivå 9
    Blandaren är en sak, vatten läckage en annan :)

15. M
    Medlem · Nivå 9
    Det är säljaren som står för garantin på blandaren inte rörkrökarn. Om den är CE-märkt så ska den uppfylla kraven för att säljas inom EU och då borde den rimligen även uppfylla kraven för att installeras annars blir det väldigt konstigt. Tänk om elektrikern vägrar ansluta en Whirlpool tvättmaskin, det är samma sak men man inser hur lättare knäppt det är.

Detta sagt så vill jag dock nämna att man från många håll hör att tex Hafa´s blandre har dålig kvalitet men å andra sidan stog det i en installationsanvisning till en Hafa-blandare att den skulle föregås av reduceringsventil om trycket kunde överstiga 5 bar.

Status:
Stängd

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: