Byggahus.se

min rätt i bostad om jag investerar i sambons lägenhet?

1. T
    Medlem · 1 inlägg

tamatoa

Medlem
    Sambon införskaffade en bostadsrätt till honom och hans dåvarande (mor till hans barn), så jag förstår att lägenheten här hans även om vi bott där tillsammans i fyra år.

Frågan är huruvida jag köper in mig i bostaden om jag tar lån och investerar i den -- vi planerar en utbyggnation, och eftersom sambo redan är belånad så är det upp till mig att ansöka om lånet.

Vi ska ha barn ihop så jag planerar såklart inte separation, men jag vill heller inte bli blåst ifall det skulle bli så att vi går isär i framtiden eftersom det rör sig om ganska stora summor pengar...

Jag är inte haj på familjerätt, men har läst på andra forum hur en del köper in sig i lägenheten först för att äga hälften, alternativt anordnar gåvobrev? Hilfe?

2. H
    Moderator · Stockholm · 44 335 inlägg

hempularen

Moderator
    Ni bör (få hjälp med) skriva ett samboavtal, för bådas skull.

Iom. att bostadsrätten inte är "samboegendom", den köptes innan du flyttade in, så har du ingen rätt till någon del i nuläget. Precis som du skrev.

Om du bara investerar i en ombyggnad/utbyggnad, så är förhållandet oförändrat (tror jag, är inte jurist), banken bör inte gå med på att låna ut till dig, om du inte är delägare.

OM du köper in dig i bostdsrätten, så kompliceras det lite. Om du ex. blir 50% ägare, så har dessa 50% anskaffats för gemensamt boende, och blir därmed samboegendom, så dina 50% skall då delas 50/50 vid en separation, men din sambos 50% är hans egen egendom som inte delas.

Just detta att det är en bostadsrätt komplicerar bilden lite. Det finns ingen riktigt strikt regel eller logik som definierar ägande av en bostadsrätt. Liknande lagfarten för en fastighet.

Detta med att du bara investerar rakt av i en ombyggnad, skulle ge en lite oklar situation, men där du troligen inte skulle anses vara ägare till någon del.

En bostadsrätt är juridiskt sett lösöre, så lagstiftningen är ungefär densamma som om du köper en beg. cykel på blocket. Om man tänker sig lite komplicerade fall, där man har en delvis genomförd affär. Då finns ingen klar regel som otvetydigt avgör vem som äger bostadsrätten. Det finns ex. rättsfall där en säljare efter att ha tagit emot och förbrukat handpenningen sedan vägrat slutföra överlåtelsen ("Erik Olsson skandalen"). Då var frågan om affären ändå skulle anses slutförd. I det fallet fick köparen bostadsrätten via domstol. Avgörande var att föreningen hade beviljat köparen medlemskap baserat på köpeavtalet, och att säljaren inte bodde i lägenheten, men den var alltså inte slutbetald. Hade säljaren varit bosatt i lägenheten, så hade köparen troligen inte kunnat anses äga bostadsrätten. Lösöre ägs i första hand av den som har det i "sin hand". Men vad avgör om man har en lägenhet i handen? Så även om jag slutbetalar en bostadsrätt så är det inte säkert att den är min. Det kan vara så att jag bara har en fordran på säljaren, om säljaren vägrar flytta.

3. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 131 inlägg

Anna_H

Husägare
    Kan bara hålla med hempularen här: i samband med att ni tar lån ber ni banken om hjälp att skriva ett samboavtal, där lägenheten undantas från sambolagen och ägs gemensamt av er båda. Den exakta fördelningen, om det är hälften var eller om en av er äger en större andel, vet ni ju bäst själva, det beror ju på vad bostaden är värd idag, elelr vad den blir värd efter ombyggnaden, samt hur mycket du investerar, alternativt att ni bara bestämmer er för att ni äger den lika, vilket då i praktiken kan innebära att en av er ger en gåva till den andra.

Det bör inte kosta många kronor extra att få hjälp med detta i samband med den större bankaffären ni ändå gör, det är ju även i bankens intresse att detta blir rätt, då de inte kommer att vilja låna ut pengar till dig om du inte är delägare i bostaden.

4. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 346 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Håller med ovanstående - se till att ha ett samboavtal och ett avtal om bostanden ordentligt skrivet (finns tjänster online både personliga och mallade (bla här på byggahus och avtal24)).

Det viktiga är att ni undantar bostaden från samobdelningen och samtidigt skriver ett avtal om hur ni vill dela bostaden vid ev separation - däri kan ni reglera hur många procent och hur mkt pengar du går in med (eller ev skulder) osv

/K

5. tio_Pepe
    Medlem · 1 251 inlägg
    Kom överens om en hyra som du ska betala och använd de pengarna till att bygga ut med.

6. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 346 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Finns mycket fällor i det dock: Bygger ni ut och pga det får upp värdet på bostaden så har man eventuellt inte rätt till det värdet tex

Jag tror att bor man som sambos är det alltid bäst att skriva ett papper på delning av bostaden. Har den ena parten inte pengarna så kan man skriva ett skuldbrev, man kan ju också skriva in at den ene har förtur till att köpa ut partnern osv, men om man inte har ngn del i bostaden så blir det ju svårt med de pengar + den tid och energi man lägger på bostaden för att ha den fin/måla om osv - då höjer man bara värdet för den andra parten och man känner sig troligen inte lika delaktig...

/K

• Laddar…
  7. R
    Medlem · Västernorrland · 1 624 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Väldigt enkelt så blir du ägare av en (valfritt stor) del av bostaden om det skrivs avtal om köp (eller gåva) som uttryckligen överför äganderätt till dig och du söker medlemskap i föreningen på din andel.
    Sen kan man diskutera kring detaljer och svårtolkade situationer, men det är vad du ska ha som grundprincip om inte någon juridiskt kunnig gett andra råd om hur avtal kan göras.

Att ta lån och lägga pengarna i bostaden utan att vara delägare är jättedumt. Eftersom lånen inte har bostaden som säkerhet så kommer du att få stå för hela lånen själv medan sambon får hela lägenheten själv.

Köper du in dig i lägenheten så kommer ju sambon att få ett ekonomiskt tillskott så då kan ni dessutom finansiera ombyggnaden gemensamt i proportion till ert ägande. Mycket bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.