Min man har köpt tomt för arvspengar och vi planerar att bygga gemensamt boende

11k läst  34 svar

Sida 1 av 3
  1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Min man ärvde en del pengar innan vi gifte oss och i det testamentet står det att dessa pengar är enskild egendom. Nu har han använt dessa pengar till att betala en tomt med. En tomt som vi planerar att bygga ett gemensamt boende på.
    Räcker det med att han skriver över halva tomten i ett gåvobrev till mig? Vad händer med hans enskilda egendom då?
    Han säger ju att han vill ha dessa pengar tillbaka om vi skulle behöva sälja huset.
    Skulle det betyda att pengarna vi får vid försäljningen först tas ut hans summa pengar som han la på tomten i första hand och sen dela resten mellan oss? Han påstår att det ska vara tvärtom, att vi delar på pengarna och att jag måste betala från min del till honom isåfall.
    Hur ska vi gå till väga för att det ska bli rättvist?

hanson#16 gillar
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Skriver han över halva tomten till dig så motverkar han väl syftet? Då äger ju du halva tomten istället för att han äger hela...
    Enklast är väl att han äger tomten och ni gemensamt äger byggnaden? Vid en försäljning så värderar man byggnaden och tomten för sig, han får hela summan för tomten och ni delar på resten.

Stickan56 gillar
  3. D
    Medlem · Nivå 14
    Nej, huset och tomten är ju samma fastighet. De kan inte säljas separat. Jag skulle snarare rekomendera att ni skriver ett skuldbrev på summan du ska vara skyldig din man. Då har ni delat ägande av fastigheten.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Njaaa. Det där kan bli väldigt komplicerat. Enskild egendom är enskild så länge den hålls helt separerad. Det räcker ex. med att enskild egendom "mellanlandar" på ett konto där det även finns pengar som inte är enskild egendom, så kan hela eller delar av beloppet anses vara giftorättsgods.

Alltså, antag att maken har ett konto i sitt namn där det finns ex. 15 000 kr lönepengar(giftorättsgods). Så betalar dödsboet ut arvet med de enskilda pengarna, ex. 500 000. De skall in på ett separat konto för att hållas separerade. Men av bekvämlighetsskäl går de in på lönekontot, maken flyttar direkt över dem till det särskilda kontot.

Då kan han inte bevisa att det är just 500 000 ärvda pengar som går över, utan de är nu "smittade" med 15 000 kr, som är giftorättsgods. Och därmed inte längre enskild egendom. Exakt hur det kommer sig är komplicerat, jag läste om det för några år sedan, och har inte detaljerna klara för mig.

Om man då köper en tomt för enskilda pengar. Och sedan bygger för giftorättsegendom. Då kan man se det på två olika sätt:

1. Tomten ägs av din make, huset blir ett hus på ofri grund eftersom det inte är samma ägarbild för huset som för tomten. Huset blir i det läget näst intill värdelöst, banken kommer inte att gå med på att låna ut. Huset är då inte ett "fastighetstillbehör", utan vanligt lösöre som en cykel.

2. Huset är ett fastighetstillbehör, tomt och hus är samma enhet. Därmed går det inte längre efter en försäljning att reda ut vad som är enskild egendom eller giftorättsgods. Troligen har maken då inte längre rätt till sin enskilda egendom.

En tänkbar lösning är att man skriver ett äktenskapsförord, där man anger att 0,5 milj (eller vilket belopp som är aktuellt) av fastighetens värde skall vara makens enskilda egendom. Då är det inte begränsat till just tomten, utan en del av hela fastigheten. Och då gör klart att den tidigare enskilda egendom inte längre gäller, att äktenskapsförordet går in istället.

Sedan kan man diskutera hur ev. värdeförändring skall hanteras. Enskild egendom kan ju vara begränsad till just det man har som enskild egendom, eller att även avkastning på enskild egendom skall vara enskild. I husfallet kan det vara problematiskt, eftersom framtida investeringar, utbyggnader ombyggnader osv. kan vara svåra att avgöra om de är en del av anskaffningskostnaden (sänker tomtvärdets andel av totalen), eller om de är underhållskostnader, som inte påverkar anskaffningsvärdet.

5. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Hempularens inlägg säger det mesta, vill bara tillägga att det ibland finns en formulering om avkastning elelr om det som kommer i arvets ställe elelr något i den stilen. Det har jag i mitt arv från min farmor, vilket innebär att om jag hade lagt in de pengarna i huset hade min del av huset varit enskild egendom.

De fick stanna på kontot....
    Blir gåvobrev med klausul om enskild egendom till döttrarna när de ska flytta hemifrån av det istället.

6. nimhed
    Medlem Nivå 10
    Jag fortsätter med 500kkr som sifferexempel

Om ni kommer fram till en sådan lösning. så ska alltså maken ha 500kkr mer än dig efter en försäljning. Pengarna ska alltså dras innan ni delar upp resterande.

Om ni först delar upp och du sedan betalar maken 500kkr, då kommer maken ha 1000kkr mer än dig efter affären. Så i det resonemanget är det du som har rätt.

Fairlane gillar
  7. F
    Medlem Nivå 1
    Han har haft pengarna på ett separat konto som var för arvet.

8. L
    Medlem · Nivå 4
    Som huvudregel kan enskild egendom omvandlas till giftorättsgods genom att makar skriver ett äktenskapsförord som undertecknas av båda makarna och sedan lämnas in till tingsrätten.

Det är dock inte möjligt att omvandla den enskilda egendomen till giftorättsgods eftersom villkoret att egendomen ska vara enskild egendom ställts upp av tredje man i dennes testamente. Det har ingenting att göra med vilket konto som den enskilda egendomen belastar.

Det man kan göra är att ge halva enskilda egendomen i gåva till hustrun.

Johnsson 56 gillar
  9. Bart
    Medlem · Nivå 8
    Men hur ska man bedöma en värdeökning eller värdeminskning över tid då? Hade en skillnad mellan ingångsvärde och utgångsvärde varit densamma även om tomten stått obebyggd? Vad är den faktiska skillnaden endast för tomten.

Ge er inte in i den soppan. Nu är allt frid och fröjd, men den dg ni inte är lika överens längre kommer det här beslutet bli jobbigt att hantera.

10. L
    Medlem · Nivå 4
    Det finns några enkla sätt att reglera lånet.
    1) Skriv skuldbrev som innebär att skulden förfaller vid bodelning alternativt vid försäljning av fastighet.

2) Skriv skuldbrev som innebär att skulden förfaller vid bodelning alternativt vid försäljning av fastighet, där skulden justeras efter lämpligt index.

3) Skriv skuldbrev som innebär att skulden förfaller vid bodelning alternativt vid försäljning av fastighet, där skulden räknas upp mot en fastslagen ränta.

4) Skriv skuldbrev som innebär att skulden förfaller vid bodelning alternativt vid försäljning av fastighet, där skulden amorteras med ett visst belopp varje månad eller år samt att punkt 1,2 eller 3 är giltiga.

Svårare än så är det inte. Att spekulera i värdestegring eller - sänkning är bara korkat. Tänk på pengarna som ett lån från bank

11. L
    Medlem · Nivå 9
    Värdeändringen reder ut bodelaren när det blir dags för det.
    Rättvis är att låta det vara som det är.
    Om han inte går in med kapital då blir det ingen mark att bygga fastigheten på.markensrdeökning pga fastigheten är sekundär. Så att säga fastighetensvårde är i första hand beroende av insatsen för marken. Något annat avtal gör det orättvis.

R1chard gillar
  12. D
    Medlem · Nivå 14
    Många råd här är mindre länpliga elker helt fel.
    Köper ni en fastighet för att ha som ert hem blir det gemensamt oavsett vem som betalar. Marken och huset är en fastighet. Den kan man inte dela på. Vad man tycker är rättvist varierar uppenbarligen, jag håller inte med alla om man säger så. Oavsett hyrbil gör så kolla med någon som kan juridiken så att det blir som ni tänkt. Ett äktenskapsförord som skyddar summan är nog lämpligast. Ev med någon typ av ränta/indexuppräkning om man vill ha det.

MissMuffet och Anna_H gillar
  13. T
    Medlem Nivå 10
    När jag och min fru flyttade ihop så ville jag att hon skulle ha en del av mitt hus, men hon kände att hon inte bara ville klampa in och "stjäla" halva.

Så, vi skrev ett äktenskapsförord där huset gradvis övergår till henne enligt en formel. Formeln är utformad så att den asymptotiskt går mot 50/50 (om jag minns rätt så får hon varje år 5% (eller 10%, kommer inte ihåg på rak arm) av återstående skillnad till 50%). Så, om vi antar att det var 5%, så får hon första året 5% av 50%, dvs 2,5%. Efter andra året får hon ytterligare 5% av 45%, så totalt 2,5%+2,25%=4,75%. Osv. Det går fort i början men planar av efter hand.

Lånen fördelas enligt samma nyckel.

Polos gillar
  14. J
    Medlem Nivå 5
    Jag tycker skuldbrev låter smidigast. Vi gjorde så iallafall. Jag gick in med hela kontantinsatsen när vi köpte hus, skrev ett skuldbrev på halva summan och nu äger vi 50% var . Skulle vi gå isär så får skall hon betala tillbaka till mig.

AndersOhrt gillar
  15. B
    Medlem Nivå 7
    Innan ni väljer skuldbrevsvarianten, fundera lite på scenariot att ni separerar. Då har något antagligen gått jäkligt fel er emellan, och det kanske inte är så kul att stå i skuld till någon man inte har något till övers för. Själv har jag undvikit en liknande situation.

Som jag ser det är det olyckligt att han redan köpt tomten för dessa pengar. Kanske kan han sälja tomten till dig för samma summa som han betalade, och sätta in pengarna på ett separat konto. Sedan kan ni skriva över halva ditt tomtlån på honom. Då är hans pengar fortfarande enskilda, och ni äger tomten tillsammans.

Vill han att pengarna ska fortsätta vara enskild egendom så ska de inte blandas in i något som helst gemensamt, i mitt tycke.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: