Byggahus.se

Min Makita skruvdragare för stark för småskruvande?

1. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 169 inlägg

Isakare

Medlem
    En bra slagskruvdragare gör samma jobb och mycket mer.

• Laddar…
  2. D
    Medlem · 21 inlägg

Danie_K

Medlem
    Oftast är det handhavandefel (ovan användare) som ställer till det vid skruvande med maskin. Jag kör mina slagskruvdragare till 95% av allt skruvande, men inte riktigt allt.

Har en 12V installationsdragare med utbytbar 'chuck' där den kan köras 'naken' med bits i, med snabbfäste för bits, offsetchuck, vinkelchuck etc. Extremt precis kontroll och exakt 'momentspärr' på den. kör denna för applikationer med väldigt små skruvar eller där slagskruvdragaren inte får plats. Enda maskinen jag skruvar med förutom slagskruvdragaren, skulle aldrig få för mig att dra skruv med min normala maskin, den får köra hålsågar och installationsborrar.

3. D
    Medlem · Stockholm · 149 inlägg

Denaxe

Medlem
    Sorry för sent svar på era frågor. Är mitt uppe i renovering och flytt...
    Skall försöka svara alla i ett inlägg.

Jo min DDF482 har så jag kan justera moment och en växellåda. Inget av detta ändrar dock "farten" när chucken drar igång. Visst jag kan justera farten med avtryckaren men det är ett finlir och inte helt lätt att hitta läget mellan för långsamt och för fort. Jag upplever att problemet är att Makitan drar igång på full fart direkt vilket gör att skruven "viker sig" väldigt lätt innan den fått fäste i den hårda plattan. Vanligt trä är inget problem men hård folierad spånskiva får jag inte till. Skruven får inte fäste lika lätt som polarens Bosch. Testade igår på alla möjlig avis men slutade med att jag fick ta fram en syl innan jag kunde borra i skruven. Notera att det gäller små skruv under 2cm långa.

Slagskruvdragare har jag också en, den ingick i det paket jag köpte tillsammans med min DDF482. Inte testat denna än dock.

Är väl förmodligen handhavande fel... Får väl försöka lära mig maskinen bättre eller nåt. Hade bara varit skönt att ha en maskin som klarar småskruv lite bättre, som Boschen, utan att behöva finlira med avtryckaren varje gång.

4. Maxizor
    Hobbysnickare · Stockholm / Järfälla · 135 inlägg

Maxizor

Hobbysnickare
    Makitan har högt varvtal, kolla annars på 12V maskinerna eller slagskruvdragarna som brukar vara bra på dessa saker, speciellt de med inställning.

5. samlarpådetmesta
    Medlem · 342 inlägg

samlarpådetmesta

Medlem
    Själv håller jag alltid i skruven tills den fäster. Låter som att du gör som många av mina kollegor och håller dragaren i bara handtaget.

6. K
    Medlem · skåne · 634 inlägg

kanonkula

Medlem
    Vet ej om du är sarkastisk eller ej
    Milwaukee har(på sina nya) ett läge på sina knackare där den inte slår alls, 2 knack(olika hastighet) och ett borrläge.
    Kanske makita ligger inne med något liknande?

• Laddar…
  7. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 319 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Har 2st Makita slagskruvdragare (18V) den ena som är 12-13 år gammal går att "krypköra" men är ej steglös på "gasen"
    Den nyaste är steglös på varvtalet .

8. R
    Medlem · 2 643 inlägg

RoBo

Medlem
    Har du rätt bits ? Låter som det skulle vara fel då skruven viker sig.

9. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 862 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Inte sarkastisk. Jag har kommit att uppskatta smidigheten i en slagskruvdragare, men skulle vilka kombinera utformningen med en vanlig skruvdragares klart bättre mjukdragläge och gärna med momentinställning. Jag har gärna en borrmaskin och en skruvmaskin samtidigt när jag bygger något och är det småskruv inblandade tycker jag att precisionen är för dålig med kombinationen av gubbe och slagdragare jag har i dag. Jag visste inte att det fanns något sånt, men nu när jag vet får jag väl be tomten snällt. Hon gav min en vertikalslipmaskin till fars dag, så det kanske inte är omöjligt.

10. K
    Medlem · skåne · 634 inlägg

kanonkula

Medlem
    Är supernöjd med min milwaukee m18. Den finns i 12v också, supersmidig. Skruvar och borrar mycket i plåttak/plåtreglar och skruvar man för länge förstörs hålet och skruven glider ut. De olika lägena underlättar att det inte händer.
    Ska du titta på någon, tänk på att få den hydrauliska. (Den låter mindre än en traditionell mekanisk med slag) exv
    https://www.proffsmagasinet.se/mask...z0QdegzAdpKjFz2TV2XjHotzUO5gxv90aAntkEALw_wcB

11. Isakare

Isakare

Medlem
    ?? Min från 2007 är steglös.
    En av mina maskiner på jobbet slutade plötsligt vara steglös, det var avtryckaren som pajat.

12. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 319 inlägg

Tomture61

Självbyggare
    Det är modellnr BDF452 , det är inte 100% steglöst varvtal , man hör att den har 3-4 olika steglösa områden . Går ej att jämföra med min nyaste (DDF484) där det är sömlöst varvtal .

Redigerat 13 nov 2020 15:57
  13. Isakare

Isakare

Medlem
    Aha, inget jag tänkt på, måste ut i garaget och kolla senare.

14. Isakare

Isakare

Medlem
    Du hade rätt

• Laddar…
  15. L
    Medlem · Stockholm · 175 inlägg

Lovan83

Medlem
    Testa och se om du inte får mer känsla med slagskruvdragaren. Sen kan det vara så att det är lite snett i chucken/bitsen och då är det väldigt svårt att ta sig igenom med skruvarna.
    Sen tycker jag att du ska testa med bitshållare. De bättre modellerna har en hylsa runt som man kan hålla i för att stabilisera upp maskinen när du inte kan hålla i skruven.
    Sen kan även tyngdpunkten vara fel och det gör att du inte får rätt vinkel. Det skulle stämma med att det är enklare med den lättare maskinen. Speciellt vanliga borrmaskiner är oftast för tunga upptill.
    Bits och vinkel är a och o för att kunna få skruven att börja i sånna hårda ytor (enligt min erfarenhet).

Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.