Byggahus.se
Monterade kök i helgen och fick hjälp av en polare. Jag hade min Makita DDF482 och han hade en grön Bosch (12-14v?). När vi skulle montera lådorna och skruva småskruv i folierad spånskiva stötte jag på problem med min Makita medan polaren med lätthet fick i skruvarna med sin Bosch. Är inte så insatt i skruvdragar-världen men min teori är att min har bra mycket högre "varvtal" och således svårare att få i skruven med lite tryck? Kan ju vara handhavandefel också...men jag provade Boschen och det gick som en dans...

Om det inte är handhavandefel och min Makita inte är gjort för detta jobb tar jag gärna emot tips på en "klenare" lättare Makita 18v som gör det jobb som Boschen gör. Skulle givetvis kunna köpa en Bosch men har en del andra Makita 18v leksaker och hade varit skönt med produkt i samma batteri-serie.

A
Hur menar du,är det inte steglös hastighet på makitan?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Hur menar du,är det inte steglös hastighet på makitan?
Och två olika "växellägen".

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tomture61
Borde finnas 3 olika sätt att justera momentet , avtryckaren (varvtalet) växellåda med 2 olika farter , vid chucken sitter vell en ring där man kan ställa hur hårt den ska dra + borrläget .

Berätta gärna om du inte har detta på din maskin .

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D Denaxe skrev:
stötte jag på problem med min Makita
Beskriv gärna lite utförligare hur problemen visade sig så har vi kanske lättare att hjälpa.

T
Tror inte din maskin har direkt drift , full gas så fort du nuddar start, utan känn dig fram ,några millimeter intryckning så kommer du hitta rätt fart läge , samt få en känsla hur den fungerar.

Hur menar du för stark drog skruvarna runt i spånskivan utan att ta stopp?

Köp en slagskruvdragaren, den är gjord för att skruva med.
Makitas slagskruvdragare fick högsta betyg för känsla och finlir.
En naken maskin utan batterier o laddare kostar nån tusenlapp.
Köp även bits till den, använd inte bitshållare med korta bits.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Vad ska man med slag till när man skruvar är det för bult?

richardtenggren
A Andy78 skrev:
Vad ska man med slag till när man skruvar är det för bult?
Bult har inga gängor?

Fördelen är väl att du slipper vridmoment på handleden, rätt trevligt när man står på stege och vill skruva något så långt bort man når.
Men jag kör oftast slagskruvdragare om jag inte finskruvar.

Här känns det som TS inte använt momentbegränsningen och kanske lite avsaknad av känsla?

• Gilla
  • Haha
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Handhavandefel. Kör på 1:an och ”gasa” försiktigt.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Skruvar bara med slagskruvdragaren sen 10 år tillbaka, skruvar hundratals skruvar varje dag, stora som små, långa som korta. Använder inte borrmaskinen (allmänt kallad skruvdragaren) för att skruva med.
Och jag är inte ensam, elektriker, rörmokare, snickare, montörer omkring mig skruvar med slagskruvdragaren.
Den slår inte hela tiden, drar du i en gängad skruv slår den inte alls, du kan dra åt den lite extra med ett slag eller 2.
Men det handlar även om handlag och känsla.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Tomture61
Apropå skruv och bult , bilden visar en bult
En metallbult utan gängor på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har inga gängor.
Ngt med gängor kallas skruv oavsett storlek .

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.