Min kärleksört flyttar till Portugal

969 läst  12 svar

1. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Vi är på väg till Portugal med bil. Vi flyttar dit permanent. Min kärleksört, en liten del i en kruka flyttar med.

Jag fick den av min gudmor (född 1911) när jag var i 20-årsåldern. Hon hade i sin tur fått den av sin mormor (född ca 1850-60).

Min gudmor sa att så länge den lever så lever kärleken. Nu hoppas jag innerligt att den överlever resan ner och trivs i Tavira.

Krukan står i en kasse i bilen och får lite dagsljus. Den hade redan hemma, innan jag grävde upp den, börjat vissna ner för säsongen. Nu är jorden torr. Bör jag vattna den lite eller inte?

Redigerat 1 nov 2018 22:35
  2. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Snustorr? Pytte pytte vatten, bara så att jorden fuktas om det nu blir varmt och torrt under bilresan. Kärleksörten bör ju nu ha börjat bereda sig för vintervilan och bör ha lagrat vatten i de tjocka bladen för hela vintern. Sätt ner den i storstor kruka när ni kommer fram. Framtida placering kanske passar i skuggan.

• Laddar…
  3. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Nu är kärleksörten framme. Har fått pyttelite vatten under resan som rekommenderat. Står utanför balkongdörren ( 18 fr varmt i dag) Någon av de närmaste dagarna ska jag köpa en större kruka och plantera om den. Ser lite vissen ut men det är nog en normal vissningsperiod. Stackarn blir väl chockad över de varma dagarna här.

4. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Idag såg jag att kärleksörten skjutit skott och börjat växa! Har införskaffat större kruka men ingen jord ännu.

Vad gör man nu? Ingenting antar jag, annat än att plantera om den. Så roligt att den klarar omställningen. Den fick minsann stå på prime plats i bilen med mycket dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20181202_172257.jpg

• Laddar…
  5. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Problemet nu är att den ju bara fått vila ett par månader max. Men det kanske inte gör något?

6. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Kolla hos lokalt trädgårdsmästeri om det finns någon portugisisk motsvarighet till dennordiska örten. Här uppe behöver den en sval viloperiod.

7. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Ska träffa en trädgårdsmästare i morgon. Vet du vad den heter på latin?

8. svartöra
    Medlem · Nivå 11
  9. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Tack för svar! :)
    Det är alltså samma sort som finns i Sverige och här i Portugal? Det finns inte olika underarter?
    Ska träffa en trädgårdsmästare i morgon och ska fråga honom, men det är nog inte säkert att han vet. Har inte sett kärleksört någonstans här, det kanske är fel klimat.

10. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    20181221_154448.jpg
    Min kärleksört växer och frodas trots minimal viloperiod. Hoppas den inte kollapsar. Men det är många växter här som inte vilar. T.ex. apelsinträd, plocksäsongen börjar nu och håller på ett par månader.

11. yonna
    Medlem · Nivå 14
    :rofl:

12. K
    Medlem · Nivå 10
    Jag har tagit sticklingar rätt sent på hösten som klarat sig utan ordentlig viloperiod inomhus över vintern. Så jag skulle nog tro att de är mer robusta än man tror.

Hur kallt blir det i Portugal på vintern?

13. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Under vintern är det ca 10-12 grader under natten enstaka nätter ner till 7-8 gr.

Bifogar en bild på kärleksörten som växer mycket och har 3-4 blommor. Vattnat väldigt sparsamt men nu när blommorna kommer har jag ökat på vattenmängden. Ingen gödning har den fått förutom det som är i den nya jorden
    20190212_180442.jpg

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: