Byggahus.se

Min IVT490 löper amok!  27grader i huset nu!

1. F
    Medlem Nivå 2
    Har bott snart 2 år i mitt Eksjöhus, i höstas kollade jag in pannan ordentligt och läste på och satte mig in. Den var då inställd på kurva 4 och med de radiostyrda rumstermostaterna styrde vi värmen som låg på behagliga 22 grader.
    Då i höstas efter dels råd från "er" här så ställde jag rumstermostaterna på fullt och ställde värmekurvan på 2. Funkade jättebra det med, tog lite justering upp och ned, men jag hamnade på exakt 2.
    Nu igår kände jag att golvet var riktigt varmt och kollar pannan, då kör den på 9kw fullt ös, vattnet i golvet är 47grader och det känns som att gå på en varm klipphäll, man nästan bränner sig! Ställde ner till 1.5 men i morse var det 28 grader i huset och pannan går fortfarande för fullt! Vad har hänt? Vad ska jag göra? :-[

2. B
    Medlem Nivå 9

Re: Min IVT490 löper amok!  27grader i huset nu!

Det låter som om någon givare inte fungerar som den ska.
    Kolla om utegivaren glappar, om du har tillgång till ohmmeter.
    Om du inte hittar felet så ring installatören. Han borde fixa det utan extra kostnad för dig.
    PS
    Det känns lugnt och skönt utan elektronik i min värmepump. Rumstermostaten är mycket enkel att felsöka, antingen ska den bryta eller sluta strömmen.
    DS

3. A
    Medlem Nivå 1

jag hade samma fel som du beskriver för 6 mån

reparatören kom och bytte shuntventilen och det funkar perfekt sen dess.
    han påstog att en viss serie av ventilen var defekt och han har bytt ett antal på sistonde.

4. F
    Medlem Nivå 2

Tack, det var skönt att det var ett känt problem, får väl lugna mig till tisdag innan det går att få tag i någon. Man slipper ju iallafall frysa över nyår... ::)

5. F
    Medlem Nivå 2

Ifall du har golv som inte tål högre temperatur än 27 grader så kan du slå om pannan till manuel styrning. Innanför plåten (sitter med 4 skruv, sexkant) så finns en termostat.  Den kan du justera så att pannans max temp inte går över golvets maxtemp.
    Problemet blir då att du får inget varmvatten som du är van vid.
    Läs mer i manualen, se www.ivt.se

Men det kanske är värt det så att du slipper byta parkettgolvet...

Berätta gärna vari felet låg.

/Farbro Melker

6. F
    Medlem Nivå 2

Det kom en "ivt-kille" och kollade in pannan, han kunde snabbt konstatera att det var sjuntmotorn som lagt av. Denna byttes snabbt och nu fungerar det igen.
    Han sa lite inofficiellt att det var inte precis första motorn han bytt på denna modellen...