Har försökt sätta ihop det igen utan framgång. Har ingen kunskap inom området. Finns det någon guide som kan hjälpa? Jobbet är för litet för att boka rörmokare...

• Avmonterade delar av vattenlås och avloppsrör under köksho med hink, osäker på montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äh, det är inte särskilt svårt.

Först och främst ska det lösa röret som ser ut som ett periskop sitta istället för det korta röret:

Omonterade delar av diskhonens avlopp med långt rör märkt med pil som ska ersätta det korta röret.
Skapa konto

Du får då två anslutningar som ska skruvas fast i de båda rören som kommer ur diskhon. Använd plastringarna att skruva fast med:

Avloppsrör och anslutningar med röda pilar som visar monteringsinstruktioner, mot en vit hink.
Skapa konto

Vänd dem bara åt rätt håll. Ena sidan passar i gängan på nästa rör. Andra sidan håller fast en fals på föregående rör.

De båda korta rören tror jag dock ska in emellan:

Demonterade delar av ett avloppsrörsystem vid en diskbänk, med anvisningar markerade med röda pilar.
Skapa konto

Slutligen ser du till att avloppsslangen hänger ner som ett ordentligt U, så att du får ett vattenlås:

Bild på en samling avloppsrör och plastdelar på ett golv, instruktionsdiagram ritat ovanpå.
Skapa konto

Klart!

• Gilla
  • Älska
huvudtystnad och 10 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Äh, det är inte särskilt svårt.

Först och främst ska det lösa röret som ser ut som ett periskop sitta istället för det korta röret:

[bild]

Du får då två anslutningar som ska skruvas fast i de båda rören som kommer ur diskhon. Använd plastringarna att skruva fast med:

[bild]
Vänd dem bara åt rätt håll. Ena sidan passar i gängan på nästa rör. Andra sidan håller fast en fals på föregående rör.

De båda korta rören tror jag dock ska in emellan:

[bild]
Slutligen ser du till att avloppsslangen hänger ner som ett ordentligt U, så att du får ett vattenlås:

[bild]

Klart!
TACK! Ska testa!

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E
Mycket bra hyresgäst. Likadant i badrummet?

• Haha
  • Gilla
Jonasdzm och 3 till
  • Laddar…
Ett tips att vidarebefordra till hyresgästen, och även andra som gillar att skruva isär saker (inklusive mig själv):

Ta en bild på hur det ser ut innan demontering! :)

• Gilla
  • Älska
Raimo T och 14 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det var jobbigare förr när man var tvungen att ta fram videokameran. Vanliga foton gav för lång fördröjning.

Redigering: Fast man kunde ju även vara förutseende och i förväg fota allt som man kunde tänkas vill plocka isär senare!

• Gilla
  • Haha
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det var jobbigare förr när man var tvungen att ta fram videokameran. Vanliga foton gav för lång fördröjning.

Redigering: Fast man kunde ju även vara förutseende och i förväg fota allt som man kunde tänkas vill plocka isär senare!
Ja och så undrade de vad fan det var för någon dåre som lämnat in filmrullar på en massa skumma saker, när de framkallade bilderna i fotoaffären :D

• Haha
  • Gilla
GammelMan99 och 6 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja och så undrade de vad fan det var för någon dåre som lämnat in filmrullar på en massa skumma saker, när de framkallade bilderna i fotoaffären :D
Bekanta jobbade på fotolabb, oehört få saker som fick dem att reagera !

• Gilla
  • Haha
Pin och 2 till
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Bekanta jobbade på fotolabb, oehört få saker som fick dem att reagera !
De var väl ganska härdade kan jag tänka mig. :)

Blir jag tvungen att skruva isär en laptop har jag tagit bilder och sedan tryck i skruvarna på sin plats på papperet.
Inte en chans att det blir någon reservdel över.;)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Blir jag tvungen att skruva isär en laptop har jag tagit bilder och sedan tryck i skruvarna på sin plats på papperet.
Inte en chans att det blir någon reservdel över.;)
Om du inte får några delar över så måste du ha tappat några på golvet :crysmile:

• Gilla
  • Haha
tergo och 5 till
  • Laddar…
Äh, det skickas alltid med en massa extra skruvar. Dock brukar de snåla med silvertejp och snabblim när de monterar på fabrik så det brukar man få komplettera med.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Så du är hyresvärd....men en sån basic grej som ett avlopp är över din kunskapsnivå.
Hur ser resten av lägenheten/huset ut? :rolleyes:
Nu ska du inte vara sån. Alla är vi barn i början. Vi är här på forumet för att lära av varandra. Så har det varit för mig — jag kunde ungefär lika lite när jag blev med hus för tio år sen. Största hindret brukar vara att inte våga ge sig på saker, eller fråga. Det är det vi ska uppmuntra :)

• Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
nikasp
ricebridge ricebridge skrev:
Nu ska du inte vara sån. Alla är vi barn i början. Vi är här på forumet för att lära av varandra. Så har det varit för mig — jag kunde ungefär lika lite när jag blev med hus för tio år sen. Största hindret brukar vara att inte våga ge sig på saker, eller fråga. Det är det vi ska uppmuntra :)
Håller med även om det var ett ganska snällt påpekande. Följer och läser FB-grupper inom rörmokari och el och undrar ibland om vissa självutnämnda experter bara kom ur mammas sköte och kunde allt direkt :D

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.