Byggahus.se
P
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?

• Haha
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 33 till
  • Laddar…
Du slipper se grannen iaf , tråkiga är när man parkerar å öppna dörrar , annars om du inte tycker om de så får du la klaga till kommunen igen

• Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Det kan nog räknas som sedvanligt staket med en prydnadskant i varierande höjd. Rätt elegant lösning av grannen, det hade kunnat vara något folk här på forumet skulle föreslå i en omvänd tråd (typ ”grannen anmälde mitt plank till kommunen, hur löser jag detta utan att behöva riva planket?”) 😄

Det du kan anmärka på då är att pyntet (dvs hålen) börjar en dryg decimeter för högt upp, men om du klagar kommer väl grannen bara att borra upp en till rad med hål. Fundera på om du verkligen skulle bli gladare av det eller om du hellre ska lägga din energi på att fixa något på din sida som döljer staketet 🙂

• Gilla
  • Haha
  • Älska
redep och 80 till
  • Laddar…
R
P Plank el staket skrev:
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Det är nog ok nu när det är hål i det. Det verkar ju i.a.f. kommunen tycka.

Snyggt blev blev det då inte, men rätt ska ju vara rätt. Bra att du sa till, för man tittar ju hellre på ett skitfult men godkänt staket istället för ett prydligt, men otillåtet plank! 😂

• Gilla
  • Haha
  • Älska
janand7 och 103 till
  • Laddar…
P
Blir att överklaga. det ni inte kan se på bilden är att planket går 20cm in mot mitt garage som Jag inte längre kan komma åt att underhålla. Tyvärr är min kropp lite bredare n 15cm.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
janusz_w och 12 till
  • Laddar…
Med tanke på hur hålkanterna ser ut var nog grannen lite förbannad när han sågade.😁

• Gilla
  • Haha
RedAlert och 70 till
  • Laddar…
P
Han kunde ju även söka bygglov. Men ville väl inte betala sanktionsavgifter plus bygglov.

• Gilla
  • Haha
Solvide och 5 till
  • Laddar…
Är det inte krav på 50% luft? Eller går det att runda med olika höjd på planket?

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
P
Sen är väl frågan hur han skall underhålla staket planket..??

• Gilla
  • Haha
Solvide och 8 till
  • Laddar…
R
P Plank el staket skrev:
Blir att överklaga. det ni inte kan se på bilden är att planket går 20cm in mot mitt garage som Jag inte längre kan komma åt att underhålla. Tyvärr är min kropp lite bredare n 15cm.
Tråkigt, men det är inte grannens problem att ditt garage står så nära tomtgränsen att du inte kommer åt att underhålla det. Det är ingen idé att du försöker överklaga p.g.a. det.

Du får faktiskt inte beträda grannens tomt för att underhålla ditt garage utan tillstånd även om det inte står ett staket där.

• Gilla
  • Haha
redep och 60 till
  • Laddar…
Unikt namn
Så ditt garage precis vid tomtgräns, och eftersom du "måste" stå på grannens tomt för att underhålla garaget är han förbjuden att någonsin bygga ett staket?

Är man beroende av att beträda grannens fastighet för att göra underhåll på sin egen kan det vara en god idé att inte starta en fejd.

• Gilla
  • Haha
Smeafan och 126 till
  • Laddar…
R
P Plank el staket skrev:
Sen är väl frågan hur han skall underhålla staket planket..??
Det är hans problem, det behöver inte du bekymra dig om. Han kanske helt enkelt struntar i underhåll på den sidan.

• Gilla
MarKra13 och 5 till
  • Laddar…
R
J JonasJN skrev:
Är det inte krav på 50% luft? Eller går det att runda med olika höjd på planket?
Jag tycker det ser ut som hälften luft på den höjd där det behövs. Jag gissar att grannen sågat upp precis så mycket som behövs. Kommunen verkar hålla med.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Finns det något beslut taget i ärendet att överklaga? Grannen har gjort rättelse efter kontakt med kommunen.

• Gilla
1234bjorn och 6 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Över ca 1,20 är det 50% luft. Under det staket. Jämför med lågt staket med spaljé upptill. Godkänt i min kommun, men inte vackert.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.