Byggahus.se

Min granne är på mig om min häck.

1. roland53
    Medlem Nivå 13
    Instämmer med Oceanis, det var ungefär det jag försökte uttrycka i mitt inlägg. :rolleyes:

Däremot kan jag också hålla med andra åsikter att grannen inte självsvådligt kan ta sig rätten att ansa en häck som han inte är ägare till.

Om han vill ha en åtgärd gjord får han nog allt gå den rätta vägen;

1. Diskutera med häckens ägare
    2. Ansöka hos kommunen om föreläggande

Att själv ge sig på annans egendom skulle jag tro, rätta mig om jag har fel, vara straffbart som egenmäktigt förfarande?

2. roland53
    Medlem Nivå 13
    Sen kan man ju fråga sig varför ingen bryr sig om regeln inte ens kommunen (Lund) bryr sig, då kommunens egna växter är dom som i många fall är de mest vildvuxna, :cool:

3. O
    Medlem Nivå 12
    I gatukorsningar och vid utfarter?

I övriga fall kan man ha åsikter men ser det sällan där det är en trafikfara. Men jag har ju inte sett alla korsningar ;)

4. roland53
    Medlem Nivå 13
    Trafik behöver inte vara = bilar. Även cykelvägar tex räknas väl som en del av trafiksystemet? :)

5. O
    Medlem Nivå 12
    Absolut är det så.

Men till skillnad från alla andra i Lund cyklar jag inte......så det ser jag inte.:rolleyes::rolleyes:

6. F
    Medlem Nivå 6
    Låter härligt! Uppskattar mer sådana trädgårdar än pedantskötta.

7. JoakimJohansson
    Medlem Nivå 7
    Ignorera grannens önskan!

Nu vet jag inte hur tonen är mellan er när han ber dig klippa gräs eller häck men stå för din sak o säg att du gillar insynsskydd!
    Tänk o än häcken bara var en meter hög!! Kan tänka mig den grannen skulle hänga spana över häcken en hel del o klaga ännu mer.....

Plus, ös tillbaka snön till hans uppfart när han inte ät hemma!!!!

• Laddar…
  8. I
    Anonym
    Har han bara klippt på linjen där pilen visar så är det inte för trafikens skull han klippt. Många nybyggare garderar sig mot ev knäppa grannar när de planterar häck och gör det en bit in på sin egen tomt. Är det meningslöst? Hur långt in får grannen gå för att klippa, eller får han klippa allt han når från sin egen tomt?
    Du har inget i den hörnan skrev du. Jag hade planterat något, en liten grön ö med olika växter som blir 2-3 m höga någon meter från gränsen. Men kolla först vad som gäller för nyplantering i din kommun.

• Laddar…
  9. Zixten
    Medlem · Nivå 8
    Min egen erfarenhet säger att det är ALLTID lättare att köra ut från liknande platser när det är dålig sikt...

Lite OT:
    För övrigt är det nästan alltid lättast att komma ifrån en parkering om man ställer bilen på ett sådant sätt att man slipper backa ut... Speciellt om man misstänker att andra bilar kommer att parkera intill bilen medans man är borta och därmed försvåra när man skall därifrån.

10. enslingen
    Medlem Nivå 1
    Lyfter en g-a-m-m-a-l tråd.
    Nu 2016, har grannen (vi kan kalla honom "Kassakstaniern" (och alls inget ont i det)).
    Han har återigen krävt att vi skall klippa häcken (Den var då bara 1 meter hög). Nu har han sagt att han höll på att krocka med en bil som kom körandes på gatan och Kasakstaniern vill helst att häcken klipps ner till en halvmeter så att han kan backa ut säkert.
    Jag vill belysa, att han har en Idegran precis vid korsningen, fast på vänster sida, och den är mer än två meter hög!!! Varför inte klippa av denna också.
    Jag o frugan min, håller på o bli nästintill nervsjuka på hans påhitt. Han klagar på allt! Själv har han en gräsmatta som solen svett bort och ändå far han som en maniker över gräsmattan måndag, onsdag, lördag och söndag. Dessutom står han och klyver stenplattor i det oändliga på lördagarna och söndagarna så frugan blir utom sig. Själv vågar jag inte säga ifrån (mannen i huset hahaha). Vill inte ha något bråk!
    Kort o gott: Skall det vara så här, även om man bor i ett samhälle (ca 1000 invånare). Söndagarna tycker jag att det skall vara någorlunda tyst.
    Tankar, tankar...

11. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Det framkommer redan tidigare i tråden att grannen ska ge blanka fasen i din häck. Jag kan i och för sig tycka att man ska ha fri sikt när man kör ut från sin uppfart, men det borde gå att ordna utan att klippa ner din häck. Det är svårt att uttala sig säkert utan att se bilder på hur det ser ut.

Apropå klyva stenplattor borde han väl vara klar så småningom med det. När man bor med grannar måste man tyvärr acceptera ett visst mått av oväsen. Att söndagar ska vara "någorlunda tysta" kan man inte kräva, det kanske bara är då han har tid. Tyvärr förutsätter vårt samhälle att man tar ömsesidig hänsyn och det är vissa som inte gör det. Han kanske tycker att du är lika dum och oresonlig som inte vill klippa ner häcken. Det är tråkigt att ni mår dåligt av grannens tilltag, men det kommer inte bli bättre om ni inte pratar med honom.

• Laddar…
  12. enslingen
    Medlem Nivå 1
    Jo, du har rätt angående oväsenet och att man kan prata med grannen. Jag ska ta en pratstund med grannen när frugan är på jobbet och kanske passa på o grilla någon god korv till oss också. Jag vill verkligen inte ha någon missämja grannar emellan. Det är bara det att det är så svårt liksom... Grannen är superpedant, patrullerar sin trädgård 3-5 gånger om dagen och tar upp fallna löv eller vad det är... Jag o frugan tycker att eventuellt fallna löv kan få ligga kvar på våran tomt (utmärkt gödsel). Men då blir har irriterad.
    Men,men... bjuda in honom på en grillad korv o en öl kanske kan vara något. :)

• Laddar…
  13. B
    Medlem · Nivå 8
    Köp en utfartsspegel för 229 kr (Biltema) och ge bort till honom (eller nöj dig med att tipsa om den om han inte förtjänar någon gåva) samtidigt som du vänligt men bestämt upplyser honom att han gärna får klippa bort grenar som växer över på hans tomt men att du vill att han i fortsättningen låter bli din häck i övrigt.

14. Zixten
    Medlem · Nivå 8
    Jag har alltid fått lära mig att man inte skall backa ut på en större väg, alltså bör han backa in på sin garageuppfart, för att sedan säkert kunna köra ut....

• Laddar…
  15. P
    Medlem · Nivå 22
    Vissa gillar att gnälla för det minsta, ger man dem rätt en enda gång så hittar de på något annat att gnälla över!
    Be han fara åt Hvte....., börja gnälla på hans huggande på sten, gnäll över att hans gräsmatta är misskött och solsvedd, lämna en massa tips om vart han kan flytta, fastigheter till salu i hans brevlåda....
    Lättast är att bara le och säga jaja, nicka och se glad ut, säg att - ja, jag förstår, ok, ok, sedan gör du som du vill!
    Jösses, skönt att bo en bit från grannarna!

• Laddar…