Byggahus.se

Min fighter har slutat fightas!!! Löser ut säkring

1. vespaman
    Medlem Nivå 7
    :'(

Sedan igår så är min 2010-8 på dåligt humör, vill inte fightas. Märkte det först när jag av annan orsak kollade på elmätaren, som nu snurrade så snabbt att jag nästan började få nervösa ryckningar när jag tittade på den. Förhoppningsvis så skär lagren i mätaren som en konsekvens...

Nåväl, 2 säkringar löser nu ut, först när jag såg det, så slog jag bara på säkringarna och allt var frid och fröjd hela gårdagen, men i morse så hade dom löst ut igen, och när jag försökte reset:a säkringarna så gick det 30 sekunder innan dom började surra och sedan löste ut igen. Jag reset:ade då dom en gång till och sprang ut till 2010:an för att se om jag kunde höra/se något konstigt, men det enda som hände var att det klickade till i den 2 ggr.

Jag fruktar att kompressorn har gett upp, och det är när den skall starta, som säkringarna "ryker".

Tilläggas skall, att installationsanvisningen skriver att 2010-8 skall avsäkras med 16A, men jag har bara 10. Men å andra sidan så har det ju funkat fram till nu.

Ska nu kolla upp om det finns någon garanti på detta, den är idagarna endast 2 år gammal.

Någon som kan bekräfta att denna typ av fel oftast är kompressorn?

2. Overlander
    Medlem Nivå 5

Re: Min fighter har slutat fightas!!! Löser ut säk

Det måste man mäta för att se.

3. B
    Medlem Nivå 9

Jag vet inte vad din Nibe har för prestanda. Troligen har den 8 kW värmepump och 6 kW el-patron.
    Om så är fallet så går det att köra kompressorn på 10 A men inte både kompressorn och el-patron. De behöver tillsammans 16 A säkring (och givetvis kabel som klarar 16 A).
    Testa att koppla ur el-patronen och kör bara kompressorn (kostar ju inte mycket tid att testa i alla fall).
    Om det är kompressorn som drar säkringar återstår endast att ringa Nibe och be dem skicka en firma som fixar felet (givetvis på garantin).

4. Overlander
    Medlem Nivå 5

2010 har ingen egen elpatron utan detta står elpannan för 2010-8 drar max ca 3 kw vid drift däremot har den en startström på 24A och ett motorskydd på 7A. präva säkra upp till 16A för att klara startströmen kan ju hända att säkringarna är utmattade.
    Men jag skulle nog tro att det är något internt fel i vp.

5. vespaman
    Medlem Nivå 7

Japp, och pannan är avsäkrad separat. Det lär ska vara 2 års garanti på fabriakationsfel, och jag är en vecka ifrån, så förhoppningsvis klarar jag mig undan utan allt för höga kostnader.

Jag öppnade locket på 2010:an, och fann att det är hyffsat trångt i den, så jag inväntar hellre att installatören gör sin koll och håller tummarna på garanti. Jag har dock funderat lite granna på varför endast 2 av de tre säkringarna löser ut, men kanske det inte är helt ovanligt.

Tyvärr hade inte installatören tid förrän någon gång nästa vecka, så man får undvika att gå förbi elcentralen så man slipper se eländet snurra....

6. M
    Medlem Nivå 1

Min CTC-master bar sig åt precis likadant... kallade på elektriker som konstaterade rätt kvickt att kompressorn var orsaken :(
    Ringde efter servicegubben som skulle byta den för 8.000 kr.
    Men orsaken till varför en kompressor kan gå sönder kan vara två saker...
    1. Den slits ut helt enkelt.
    2. Köldmedieslingan i beredaren rostar sönder och köldmediat rinner ut och ersätts med vatten varmed kompressorn rasar.

Mitt fall var givetvis situation 2 :'(
    Fick byta ut hela enheten till en ny Nibe istället, pris 36.000 kr.
    Dina grejer är väl rätt nya så jag skulle tro att möjligvis har det enbart hänt något med kompressorn.

M

7. Overlander
    Medlem Nivå 5

Visst men elpatranen har egna säkringar.
    Finns massa andra saker som kan fela kretskort reläer osv.

8. A
    Medlem Nivå 1

Det kan vara värt att anmäla till hemförsäkringen oxså, innan du kommer in på 3:e året. Om Tillverkaren inte tar allt på garantin (av nån anledning) så täcker oftast hemförsäkringen skador på värmepumpen.

Matsson

9. vespaman
    Medlem Nivå 7

Tack för det rådet, Matsson!

Jag är alltid dålig på att tänka på försäkringar, mycket riktigt så tyckte If att det var bra att jag ringde in ärendet innan treårsgränsen!

För att sy ihop tråden lite granna, så var äntrligen servicekillen här idag, och konstaterade att det verkligen var kompressorn. Han var lite brydd över att det inte ens surrade till i 2010:an, men strömmättning visade att den drog >50Ah innan säkringarna löste ut (per fas om jag fattade rätt), så...