Byggahus.se
Hej
Undrar över min anslutning med rör , det ser lite konstigt ut typ något läckage. Inte ofta jag tittar in här så vet inte hur länge det varit så .
Vad skall jag göra ?
Är det allvarligt?
Hoppas någon med kunskap kan svara mig
. Värmesystem, rör, ventiler, elskåp, märkningar, installation, teknisk utrustning, vägg i plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledningar med isolering, flera ventiler märkta NeoTherm, tecken på korrosion. Installation i teknikutrymme.
Skapa konto

Mikael_L
Japp, du har ett läckage.

Farligt?
Svårt att veta. Men varför inte ordna det, det ska ju inte vara sådär, helt enkelt.

Mikael_L
Under det vita ställdonet (det går att knäppa loss om man trycker på "knappen" på sidan, antar jag).
Så har du en ventil.
Antingen läcker denna för att den är dåligt åtdragen eller har skadad packning mellan ventil och fördelare, eller så är det själva ventilen som läcker.

Var försiktig när du monterar tillbaka ställdonen, så du inte vickar/skadar pinnen i ventilen. Helst ska man knäppa på ställdonen helt indragna, så man inte behöver hålla på och pressa in ventilpinnen.

• Gilla
patd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Under det vita ställdonet (det går att knäppa loss om man trycker på "knappen" på sidan, antar jag).
Så har du en ventil.
Antingen läcker denna för att den är dåligt åtdragen eller har skadad packning mellan ventil och fördelare, eller så är det själva ventilen som läcker.

Var försiktig när du monterar tillbaka ställdonen, så du inte vickar/skadar pinnen i ventilen. Helst ska man knäppa på ställdonen helt indragna, så man inte behöver hålla på och pressa in ventilpinnen.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så har du en ventil.

Jag får ringa någon firma som kommer hit o fixar det
Tack för svaren

Mikael_L
Du kan kanske få hjälp från forumet att fixa detta själv.

Jag skulle börjat med att klicka loss ställdonet och kolla hur det ser ut under.

• Gilla
patd
  • Laddar…
…..och sedan torka av det där och se hur mycket det egentligen droppar.

P patd skrev:
Hej
Undrar över min anslutning med rör , det ser lite konstigt ut typ något läckage. Inte ofta jag tittar in här så vet inte hur länge det varit så .
Vad skall jag göra ?
Är det allvarligt?
Hoppas någon med kunskap kan svara mig
.[bild][bild]
Vattenuppvärmningssystem med rör, termometer, NeoTherm-komponent och ventiler. Dustigt och tekniskt inomhusmiljö.
Skapa konto
VVS-detaljer: rörkoppling, mutter, skruv, etikett med text, oskarp förgrund, industriell miljö.
Skapa konto

så här ser det ut under

P patd skrev:
[bild] [bild]
så här ser det ut under
Är lite vätska där , jag tänker torka ur o sätta tillbaka ställdonet o titta igen imorgon .

Mikael_L
Den grå ringen går också att skruva loss, ifall du ser bättre då, osv.

Det kan hända att läckaget är mellan den lilla pinnen i mitten och mässingdelen.
Isåfall är det nog inte svårt att byta ventilen, dock måste man få tag i rätt modell.

Kanske går det att även fixa ventilen, jag har dock ingen annan erfarenhet av sånt här utom att det fungerar som det ska, så jag har inte någon direkt koll.

• Gilla
patd
  • Laddar…
Har tittat under ett par dagar o det ser ok ut inget läckage. Får väl avvakta o se vad tror ni ?

• VVS-installation, rör, ventiler, etiketter, närbild, teknisk utrustning.
    Skapa konto
Ja låt det vara.

• Gilla
patd och 1 till
  • Laddar…
Sätt ett larm på telefonen att kolla igen i juni eller liknande. Ibland kan små läckage under den kalla årstiden i princip dunsta bort av värmen på fördelare medans det under halvåret där fördelaren ofta är kall så kan du se om de det finns ett läckage. Om det teoretiskt skulle vara något mikroskopiskt läckage så kan det knappast vara något problem men dina avlagring skvallrar ju om att något runnit där innan

• Gilla
patd
  • Laddar…
Mikael_L
Ja jag skulle avvaktat och kollat läget typ en gång i månaden.
Man ska inte reparera sånt som inte är trasigt.

• Gilla
patd och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Sätt ett larm på telefonen att kolla igen i juni eller liknande. Ibland kan små läckage under den kalla årstiden i princip dunsta bort av värmen på fördelare medans det under halvåret där fördelaren ofta är kall så kan du se om de det finns ett läckage. Om det teoretiskt skulle vara något mikroskopiskt läckage så kan det knappast vara något problem men dina avlagring skvallrar ju om att något runnit där innan
P patd skrev:
Har tittat under ett par dagar o det ser ok ut inget läckage. Får väl avvakta o se vad tror ni ?
Skall sätta ett larm på mobilen , bra tips
Tack för svaren o hjälpen .

Mikael_L
Man ska väl också tillägga, för trådens skull, andra framtida läsare.
Att ta det lite halvtomhalvt med en klackspark, dvs kolla till det någon gång ibland, beror ju på att detta är värmesystemet, även om läckaget förvärras dramatiskt så blir det inga dramatiska skador, det kommer läcka ut någon dl vatten som max.

Gäller det tappvatten, med ordentligt tryck och finns av oändlig mängd, så ska man ju inte vara nonchalant!

• Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.