Byggahus.se
Så, en bostadsbubbla där priserna föll i genomsnitt 2,4 miljoner skulle inte påverka stockholmarna? I snitt?

Vi skulle bli av med ett sparkapital på 2.4 miljoner, skulle inte kalla det att inte bli påverkad

Inte overkad, men jag menar att det finns en enorm kapacitet mot svängningar.....utan att bli överlånade.

Jag menar inte att det inte skulle svida

G
Om jag köper ett hus för 1 miljon och det 5 år senare är värt 2 miljoner har jag då sparat 1 miljon i huset?
Enligt min definition är sparandet det som jag har amorterat under de 5 åren. Miljonen i värdeökning har inget med sparande att göra.

Det är väl som så att även om genomsnittet är 2,4 miljoner så är detta allt annat än jämnt fördelat, så redan ett mycket mindre prisfall skulle nog få rätt stora effekter.

Rapporten har producerats i syfte att påverka opinionen enligt uppdragsgivarens önskan. SBAB och alla andra banker har ett betydande intresse att slippa restriktioner i hushållens fortsatta skuldsättning.

Det "sparkapital" som pressreleasen talar om är ingen statisk "påse pengar". Vi talar om restvärdet av en byggnad, som tekniskt och ekonomiskt förslits och konsumeras över tiden.

Begagnade hus ökar i pris därför att byggpriserna ökar. Och i samma takt ökar kostnaden för att hålla ordning på de begagnade husen. Utan skötsel och underhåll förfaller en byggnad, så att den efter ett antal årtionden består av en ruin, vars värde består av rätten att producera en ny byggnad på samma tomt.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
:cool:Ja, därav mitt försök till ironi. Konstig rapport. Ungefär lika non- biased som att det precis kommer nyheter om kärnkraftens kostnader o kvalitet när SMp precis bildat regering......hummmmm.....

I snitt... Ja jösses.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.