1 167 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Miljon ligger sparad i bostaden
På konsumentens sida
· 3 459 inlägg
Värdet på bostaden överskrider i genomsnitt bolånet med 1,3 miljoner kronor.
Du kan läsa artikeln här: Miljon ligger sparad i bostaden
Du kan läsa artikeln här: Miljon ligger sparad i bostaden
Medlem
· Stockholm
· 3 295 inlägg
Så, en bostadsbubbla där priserna föll i genomsnitt 2,4 miljoner skulle inte påverka stockholmarna? I snitt?
Renoverare
· Stockholm
· 17 708 inlägg
AndersMalmgren
Renoverare
- Stockholm
- Medlem dec 2013
- 17 708 inlägg
- 18 425 gillningar
- 2 790 bilder och filmer
Vi skulle bli av med ett sparkapital på 2.4 miljoner, skulle inte kalla det att inte bli påverkad
Medlem
· Stockholm
· 3 295 inlägg
Inte overkad, men jag menar att det finns en enorm kapacitet mot svängningar.....utan att bli överlånade.
Jag menar inte att det inte skulle svida
Jag menar inte att det inte skulle svida
Medlem
· 5 900 inlägg
Rapporten har producerats i syfte att påverka opinionen enligt uppdragsgivarens önskan. SBAB och alla andra banker har ett betydande intresse att slippa restriktioner i hushållens fortsatta skuldsättning.
Det "sparkapital" som pressreleasen talar om är ingen statisk "påse pengar". Vi talar om restvärdet av en byggnad, som tekniskt och ekonomiskt förslits och konsumeras över tiden.
Begagnade hus ökar i pris därför att byggpriserna ökar. Och i samma takt ökar kostnaden för att hålla ordning på de begagnade husen. Utan skötsel och underhåll förfaller en byggnad, så att den efter ett antal årtionden består av en ruin, vars värde består av rätten att producera en ny byggnad på samma tomt.
Det "sparkapital" som pressreleasen talar om är ingen statisk "påse pengar". Vi talar om restvärdet av en byggnad, som tekniskt och ekonomiskt förslits och konsumeras över tiden.
Begagnade hus ökar i pris därför att byggpriserna ökar. Och i samma takt ökar kostnaden för att hålla ordning på de begagnade husen. Utan skötsel och underhåll förfaller en byggnad, så att den efter ett antal årtionden består av en ruin, vars värde består av rätten att producera en ny byggnad på samma tomt.
Medlem
· Stockholm
· 3 295 inlägg
Liknande trådar
-
Spårad cellplast eller spårad spånskiva
Värme allmänt -
Grannars infiltrationsbädd ligger bredvid min vattenbrunn
Vatten & Avlopp -
IKEA bänkskåp, ett skåpet ligger inte lika mycket ut från väggen som övriga skåp.
Kök -
Mäta miljön?
Miljö & Hälsa -
Robin byggde huset själv och sparade 2 miljoner
Artikelkommentarer