Byggahus.se
Hej,

Jag är novis på detta området men hoppas på tips från mer erfarna inom detta området.

Vi har just nu en ansökan inne hos kommunen gällande bygglov.
Vi ska bygga inom detaljplanerat område och håller oss till de föreskrifter som detaljplanen säger.
Vi har en byggrätt på vår tomt.
Det finns även ett stall ca 90 m från vår tomt, och en paddock som ligger ca 10 m från vår tilltänkta plats för huset.
När vi varit i kontakt med kommunen innan vi köpte tomten frågade vi om just hästhållningen kunde bli något problem, detta svaret fick vi: "Byggrätten går före hästhållninge".
Vi köpte tomten och gjorde en beställning hos en husleverantör.
Nu har det gått 14 veckor in på bygglovet och vi måste skjuta fram tillverkningen hos husleverantören och vår tilltänkta grävare har börjat med andra jobb.
Svaret vi fått från kommunen är att Miljö och hälsa har sagt nej till bygglov och att paddocken är för nära. Fast vi har en byggrätt på tomten så får vi inte bygglovet beviljat. Vår handläggare sa till och med såhär: "Det är ju egentligen hästarna som inte borde vara där".

Finns det något liknande fall, någon lag eller annat man kan ta till för att komma vidare och inte hamna i en tvist med kommunen. Något sätt att få igenom bygglovet fastän miljö och hälsa sagt nej eller ska man begära skadestånd från kommunen och hitta ny plats att bugga på?

Har du bygglov eller inte?

S steezo skrev:
..."Byggrätten går före hästhållninge"....
Det uttalandet skulle inte jag tolkat som positivt och att det var fritt fram. (egentligen säger det inget tydligt alls om kommunens åsikt i frågan)

M MagHam skrev:
Det uttalandet skulle inte jag tolkat som positivt och att det var fritt fram. (egentligen säger det inget tydligt alls om kommunens åsikt i frågan)
För mig så känns den meningen supertydlig, men som sagt det är min första sväng inom bygglov, detaljplaner och juridik.
Känslan från personen jag pratde med var betydligt mer positiv, men jag bad om att få detta skriftligt och det va denna mningen jag fick, vilket jag då ansåg räcka. Vilket nu visats sig vara en gnutta naivt av mig.

Jag tror personligen att det kan bli svårt att få bygglov på platsen. Jag har läst någon dom som konstaterade att djurhållningen gjorde det svårt att få bygglov. Jag minns inte så mycket, men det summan är att bygglovet avslogs pga av djur. Dock minns jag inga egentliga detaljer. Mer än att det var en dom i högsta instans.

M MagHam skrev:
Sen kommer man till problemet att kommunen kommer förneka det hela om inte så var det allmänt hållet.....

Bästa svaret

Jag kan inte påstå att jag kan det här. Men detaljplanen borde trumfa djurhållningen, eller rättare sagt, OM djurhållningen fanns när detaljplanen upprättades så borde man inte tillåtit tomter som påverkades av djurhållningen, i planen.

Jag skulle snarast kontaktat en jurist inom fastighetsrätt. Ev. kan du börja med gratisrådgivning hos villaägarförbundets jurister (bli medlem först).

OM djurhållningen verkligen kan stoppa byggplanerna, så skulle jag tro att kommunen är skadeståndsskyldiga. Detaljplanen ger dig rätt att bygga.

• Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Låter som ett väldigt specifikt fall och då behövs länk till detaljplan med karta och beskrivning för att kunna förstå. Om detaljplanen eller planbeskrivningen föreskriver att den föreslagna byggnationen inte får inverka negativt på hästskötsel eller paddock så får man anpassa sig, då ett bygge inom plan inte ska innebära att hästverksamheten, om den fanns när planen antogs, tvingas lägga ner.

K Kane skrev:
Har du bygglov eller inte?
Hej, jag har en ansökan inne hos kommunen gällande bygglov. Så nej inget bygglov beviljat ännu.

T Tänka skrev:
Låter som ett väldigt specifikt fall och då behövs länk till detaljplan med karta och beskrivning för att kunna förstå. Om detaljplanen eller planbeskrivningen föreskriver att den föreslagna byggnationen inte får inverka negativt på hästskötsel eller paddock så får man anpassa sig, då ett bygge inom plan inte ska innebära att hästverksamheten, om den fanns när planen antogs, tvingas lägga ner.
Hej, jag vill inte hänga ut någon eller kommunen jag ska bygga i. Ville mest ha tips på vad min nästa steg skulle kunna vara.

H hempularen skrev:
Jag kan inte påstå att jag kan det här. Men detaljplanen borde trumfa djurhållningen, eller rättare sagt, OM djurhållningen fanns när detaljplanen upprättades så borde man inte tillåtit tomter som påverkades av djurhållningen, i planen.

Jag skulle snarast kontaktat en jurist inom fastighetsrätt. Ev. kan du börja med gratisrådgivning hos villaägarförbundets jurister (bli medlem först).

OM djurhållningen verkligen kan stoppa byggplanerna, så skulle jag tro att kommunen är skadeståndsskyldiga. Detaljplanen ger dig rätt att bygga.
Stort tack för bra svar, jag ska kolla med Villaägarförbundet direkt.

Kommunen ska nu ringa till säljaren och försöka få honom att flytta paddocken som ligger i närhet till vår tomt. Ägaren till paddocken och säljaren är släkt men detta känns inte helt hundra.

S steezo skrev:
Stort tack för bra svar, jag ska kolla med Villaägarförbundet direkt.
Jag var just inne på villaägarfärbundets hemsida. Passade på att titta på fliken om juridisk rådgivning.

De verkar ha ändrat sitt koncept. Så man får ställa en fråga i forumsformat, som de svarar på, svaret blir (tror jag) publikt, sökbart. Så det är lite som att ställa frågan till byggahus advokater. Möjligen har förbundet lite högre svarskapacitet.

Sedan har de en egen juristbyrå som kan hantera mer komplexa saker, mot betalning. Visserligen tror jag att deras taxa är lägre än om du letar advokat på stan. De har dessutom advokatbyråer som samarbetspartners, där du påstås få rabatt som medlem i förbundet (jag brukar ta sådana rabattpåståenden med en nypa salt). Det ger troligen i någon mån en kvalitetsstämpel att advokatfirman är samarbetspartner med förbundet.

Stämmer lovet med detaljplan skulle jag kräva beslut på avslag för att kunna gå vidare med överklagan för att få fart på ärendet.

Har du tur räcker det att det går till nämnden för beslut så du får yttra dig i ärendet och de ändå beviljar beslutet.

• Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Du bör väl fråga berörda hos kommunen så du får så tydlig information som möjligt. Det händer att djurhållning stör boende och då kan kommunen tvingas kräva förändringar i djurhållningen. Därför kanske man inte vill medge bygglov nära till hästarna.

• Gilla
steezo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.