Byggahus.se

Miljö & byggnadsnämnd - krav på beslut?

1. B
    Medlem · 216 inlägg
    Så, ett första inlägg i detta forum!
    Jag har en konkret fråga som rör mina rättigheter gentemot en miljö- och byggnadsnänmd: vilken rätt har jag att kräva att de fattar ett beslut i nämnden om just mitt ärende (i detta fall en ansökan om tillstånd för enskilt avlopp)?

Som det nu verkar så skall ärendet upp till "diskussion", men inte för beslut. Tycker det verkar sjukt märkligt och undrar hur jag kan tvinga fram ett beslut i frågan! Eller kan de förhala mitt ärende i all evinnerlig tid? I så fall är det en fin demokrati vi lever i... Så vitt jag förstår krävs ett beslut för att eventuellt kunna överklapa till länsstyrelse/länsrätt?

2. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Re: Miljö & byggnadsnämnd - krav på beslut?

ett beslut kan naturligtvis dröja, om frågan skall utredas. Det kan ta upp till ett par månader. Men Du kan alltid kräva ett slutligt beslut i ditt ärende.
    Om det är så att ditt ärende skall beslutas av nämnden, kan du begära "personlig inställelse" vilket menas, att du får vara där och tala för din sak, sedan beslutar nämnden. Du kan även ringa ordföranden för nämnden (hem till denne om du vill) och framföra synpunkter på hur ditt ärende hanteras av tjänstemännen.

3. B
    Medlem · 216 inlägg

Tackar för svaret, verkar lovande ändå att det i så fall kan dröja ett tag. Vet du om man kan kräva ett beslut redan i detta läge eller om jag måste vänta tills det varit uppe för diskussion och i så fall bordlagts eller på annat sätt "icke-beslutats"?

Till saken hör att tjänstemannen på samhällsbyggnadskontoret inte verkar särdeles intresserad av att vi skall få något tillstånd, så jag räknar inte med något stöd därifrån när han lägger fram det för nämnden... det har diskuteras om en gemensam lösning för området som helhet i snart 10 år, men istället för att fokusera på att genomdriva den genom att bygga anläggningen och sedan kräva anslutning, verkar kommunen tro att det går att "tvinga" fram ett initiativ från de boende själva genom att neka ansökningar om enskilda tillstånd i åratal framöver. Mäkta märkligt och synd både för säljaren som vill sälja tomten till oss och vi som vill bo där!

4. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Jag har varit med om ett liknande men i annan nämnd.

Jag fick ett skriftligt utdrag med slutsatser efter nämndens diskussion. Med detta som underlag överklagade jag till tingsrätten och de tog upp mitt ärende.

5. B
    Medlem · 216 inlägg

Tackar för den infon AnnaKanin!
    Det var alltså inga problem att överklaga till högre instans trots att nämnden inte tagit något officiellt beslut, utan enbart diskuterat frågan?

6. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

För min del var det inte det.

Jag motiverade inte varför jag inte ville vänta på beslut utan överklagade som om jag fått ett beslut. Kommunens nämnd svarade med att påpeka att de inte fattat något belut, men tingsrätten valde att gå på min linje. Varför vet jag inte, de motiverade det inte.

7. B
    Medlem · 216 inlägg

Tackar tackar!

8. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

AnnaKanins ärende är något märkligt, då hon vänder sig till Tingsrätten i ett förvaltningsärende!
    Normalt är det så, ,om Förvaltningsdomstol eller Länsstyret i vissa byggfrågor skall pröva ett ärende, så måste det finnas ett beslut, för vad skall man annars överklaga?
    Men det kan även vara så att kommunen meddelar att man inte kan besluta p g a ditt eller datt, då anses detta vara ett "beslut" som kan prövas i domstol.
    I bingoberras fall finns det en hake, kanske kommunen på sikt planerar för kommunalt VA, men inte får tummarna loss, då det saknas pengar till denna utbyggnad. Men att för den skull inte handlägga din begäran om enskilt avlopp, är snudd på tjänstefel och förakt mot den enskilde Ta ett snack med kommunchefen eller kommunalrådet. En JO-anmälan brukar ta några månader innan svar, så därför brukar ortens tidning vara ett forum för den enskildes kamp mot överheten i kommunhuset. Hade nog gjort susen så här i valtider.
    ps. Hota eller slå aldrig på någon tjänsteman, då försvårar du utgången för ditt ärende :cool:

9. B
    Medlem · 216 inlägg

Hej saturnus2! Som du säger så är det så vitt jag också förstår länsstyrelsen som är nästa instans efter byggnadsnämnd och sedan länsrätt osv. om det vill sig illa, men jag funderar först och främst på hur jag kan få byggnadsnämnden att ta ett beslut i ärendet. Ditt tips om att snacka med kommunalpolitikerna är nog nästa steg (om de nu inte trots allt fattar ett beslut vid nästa nämndmöte).

PS: Att slå någon är inte aktuellt, även om den här processen känns sjukt frustrerande... :cool: Jag litar på att de till syvene och sist agerar proffessionellt och tar ett beslut i vårt fall, förhoppningsvis positivt eftersom det skulle göra alla parter glada.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.