Byggahus.se

Mikro ovanpå ugn i högskåp

1. F
    Medlem Nivå 3
    Håller på att montera mikron ovanpå inbyggnadsugnen i Ikeas högskåp. På deras bilder är det nästan inget avstånd mellan ugn och mikro, vilket det blir om man sätter en hylla ovanpå ugnen som mikron ska stå på. Så hur fixar dom det? Ställer dom mikron direkt på ugnen?

2. F
    Medlem Nivå 3
    Svarar på min egen fråga: man ska använda L-pinnarna, som ska sitta uppåt ett hål ovanför ugnen. Hyllan till ugnen ska in på hål nr 17 nerifrån.

3. K
    Medlem Nivå 5

Samma fundering här. Men är det Metod eller Faktum du pratar om? Jag har Metod. Läst alla 3 manualerna i flera timmar nu utan att få ihop det på ett snyggt sätt ;)

L-pinnar!? Är det vinkeljärnen du menar, som ugnen ska vila på...?

4. Hojte
    Nybyggare · Nivå 10
    Gör man som det står (eller som man ska) så blir det ett mellanrum mellan ugn och Micro på kanske 4-5 cm där man sätter en (i mitt fall) en rostfri liknande panel som monteras med ett par L vinklar ut från skåpet

5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Jag skulle aldrig sätte en micro ovanför en "vanlig" ugn.
    Elektroniken i micron mår dåligt av värme.
    Men har man disciplinen att inte använda micron när ugnen är varm så OK.

Protte

6. arneri68
    Medlem · Nivå 9
    Inbyggnadsugnar brukar vara utrustade med en kylfläkt som går igång automatiskt vid behov. Vi har micron ovanpå ugnen och det blir aldrig varmt på hyllan som den står på.

7. P
    Medlem · Nivå 10
    Vi har en marco-ugn (Varmluftsugn med inbyggd micro). Den elektroniken borde inte må så bra då om ditt påstående stämmer?

8. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Den ugnen är ju konstruerad att den blir varm.
    En vanlig micro är mera tänkt för 20-25 graders omgivningstemperatur.

Kommer inte ihåg men det är väl en halvering av livslängd för varje 10 grader temperaturhöjning

Protte