beror ju påhur maskinen lutarT tomhedstrom skrev:
men ta bo
rt bottnen och kika
gissar på cirkulationspumpen
Det finns några inbyggda tidsinställda 'bomber' i Mieles diskmaskiner, tyvärr är de nya ännu sämre, så är man lite händig och har tid, är det mesta lönt att fixa.T tomhedstrom skrev:
Ska du köpa en ny Miele maskin, spara bestickkorg och andra löstagbara tillbehör, för de nya maskinerna har en väldigt basal utrustningsnivå...
inte bara tid man måste vara rik för att reparera mieleP Peter787 skrev:Det finns några inbyggda tidsinställda 'bomber' i Mieles diskmaskiner, tyvärr är de nya ännu sämre, så är man lite händig och har tid, är det mesta lönt att fixa.
Ska du köpa en ny Miele maskin, spara bestickkorg och andra löstagbara tillbehör, för de nya maskinerna har en väldigt basal utrustningsnivå...
och skippa mieles budgetmodeller från Tjeckien de är dåliga på riktigt.
Många fel är av typen dålig konstruktion (programmerad livslängd), t.ex. oxiderade kontakter som behöver rengöring, smuts i magnetventiler etc., detta kostar bara tid.returen skrev:
Efter lite mer efterforskningar visade det sig att maskinen hade mer än 15år på nacken, så gav upp tanken på reparation och köpte en ny Bosch 6-serie istället. Mest sannolikt skulle den behövt en ny pump så det kändes inte värt längre.
Men det har jag.returen skrev:
Utan att gå för djupt tekniskt handlade det om en magnetventil där ankaret, tillverkat av en magnetisk metall utan något skyddshölje, låg i en del där vattnet strömmade, med korrosion och ej fungerande magnetventil som följd.
Lite stålull löste problemet med ankaret.
jag har pillat isär mången magnetventil men aldrig sett detta på en diskmaskin såvida inte membranet gått, vilket är vanligt på maskiner som har ett antal år på nackenP Peter787 skrev:
Jag har inte kvar maskinen, men det var en mer avancerad Miele med belysning och annat lull-lull, köpt för kanske 13-14 år sedan, de använde inte namnet "Zeolit", men principen var den samma.returen skrev:
Så lägg ner dina försök att veta allt, för det gör du uppenbarligen inte.
sluta trolla för du har verkligen noll kollP Peter787 skrev: