Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Microcement

1. H
    Medlem · 47 inlägg

Hasselhagen

Medlem
    Mycket snyggt!!!
    Hur händig behöver man vara?
    Vad använde du för märke?
    Pris?
    Tid?
    Mycket frågor... ;)

2. sunnis
    Nybyggare · Hammarö · 1 055 inlägg

sunnis

Nybyggare
    I det här fallet gjorde jag ingenting, tjänsten köptes in av byggfirman som hade helentreprenaden på badrumsbygget. Men materialet kommer från designcement och gjort av en utbildad målare.

"La själv" var väldigt missvisande i mitt inlägg :crysmile:

3. H
    Medlem · 47 inlägg

Hasselhagen

Medlem

4. Q
    Medlem · 35 inlägg

Queen15

Medlem
    Topplacken är nu på i två lager och det gjorde enorm skillnad! Ytan liksom släpades ut och mattades ner så nu är det inte blankt längre. Bänkskivans kanter är jag inte helt nöjd med men det får duga. Det kräver nog en del träning att jobba med microcement för att få perfekt resultat. Jag kom på att göra egna bänkskivor med microcement pga extrem försening av måttbeställa bänkskivor från Ikea mitt i pågående köksrenovering så jag hade inte tid och ork att börja träna med microcement innan jag gjorde bänkskivorna vilket naturligtvis hade varit att föredra.

Kanterna är det svåra! Cementen blir väldigt vass så man måste slipa ordentligt och slipar man en halv sekund för länge har man slipat igenom och måste göra om vilket innebär ny torktid och att det drar ut på tiden. Det tog 4 dagar att göra bänskivorna från början till slut.

Eftersom köket är u format plus separat del med spis är det många meter bänkskiva. Om jag hade ett kök med endast en bänkskiva eller separata bänkskivor hade jag gjort dem på annan plats och lagt in dem klara. Jobbet smutsar ner enormt, särskilt slipningen, och slipdamm är ju som bekant svårt att helt komma undan

• Laddar…
  5. H
    Medlem · 47 inlägg

Hasselhagen

Medlem
    Härligt att det blev bättre!
    Hoppas få se bild på färdigt (köks) resultat!
    Lycka till med resten!

6. Q
    Medlem · 35 inlägg

Queen15

Medlem
    Nu är problemet att vissa partier blev sträva efter topplacket och jag vet inte varför. Större delen av ytorna blev bra men vissa partier ör så ytsträva att det är omöjligt att torka med en trasa över. Trasan fastnar faktiskt i bänken. Vad ska man göra nu? Hoppas att någon här i forumet har erfarenhet av detta!! Det är ju naturligtvis lönlöst att fråga Biltema om råd. Kan aldrig drömma om att de har sådana produktkunskaper.

7. O
    Medlem · stockholm · 54 inlägg

oddiq

Medlem
    Är det någon som kan återkoppla hur det funkar efter några års användning? Ni som la det för säg 5 år sedan, är ni fortfarande nöjda? Jag funderar på hur ett duschutrymme påverkas efter några år?

8. J
    Medlem · Stockholms · 140 inlägg

jliljeha

Medlem
    Ang Sealer och Biltema - när jag köpte från FestFloor fick jag ju välja om den skulle vara blank eller matt. Det är klart att sealern, som är topplagret, påverkar glansen.

9. J
    Medlem · Stockholm · 416 inlägg

J-O

Medlem
    Har bara haft det i ungefär ett år nu. Än så länge ingen som helst påverkan, dagligt duschande. Gissningsvis håller det hur bra som helst med tanke på vad det ursprungligen togs fram för.

10. Q
    Medlem · 35 inlägg

Queen15

Medlem
    I Biltemas system är sealern INTE topplacket, det är skilda produkter. Enligt deras bruksanvisning behövs endast sealer om ytan ska utsättas för vatten.

• Laddar…
  11. Gabbi79
    Medlem · 9 inlägg

Gabbi79

Medlem
    Hej, vet inte om det passar här men jag har ett kit på 10 kvm från Festfloor färg 7001.
    Jag har bestämt att göra om hela badrummet så detta behövs inte längre.
    Någon som är intresserad?

12. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 781 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Vilken färg och var finns det, kan ta det i pm om du vill

13. Gabbi79
    Medlem · 9 inlägg

Gabbi79

Medlem
    Finns i Stockholm

14. K
    Medlem · 125 inlägg
    Halloj,

Alldeles strax så anländer Festfloor Go kiten hem (totalt för 40m2) och det ska i vår microcementas köksgolv och hall.Det blir ju ganska stora ytor, är det någon som har bra tips på vilka verktyg som är att rekommendera?

15. ullemont
    Medlem · 59 inlägg
    Jag köpte verktyg från designbycement. Spatlar med något rundade kanter. Nöjd med dessa!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.