Vi har just haft fukttekniker på plats pga fuktskada/läcka i badrum (från 2005). Domen blev att vi måste öppna upp både vägg och golv för att se omfattningen och för att plocka bort skadat material.

Idag har vi våtrumsmatta och -tapet. Om det kommer till det att hela badrummet ”drabbas” och det krävs nya tätskikt och ytskikt så önskar vi lägga till för annat ytskikt.

Valet står då mellan kakel/klinkers eller microcement.

Skulle gärna höra om för- respektive nackdelar med de båda valen och om någon vet något om ungefärlig prisskillnad mellan dem så är jag nyfiken på det med.

BirgitS
Mikrocement lägger man oftast ovanpå kakel, klinker eller våtrumsmatta för att man vill göra en tillfällig uppfräschning i väntan på en totalrenovering. Det är inte godkänt som tätskikt så vitt jag vet. Om du vill ha det som ytskikt ovanpå tätskiktsfolie måste du hitta en folietillverkare som skriver att deras folie är godkänd för det.

Mikrocement verkar vara dyrare än vanligt kakel och klinker per kvm.

Information, för- och nackdelar: https://villalivet.se/om-bygg/microcement-guide/

BirgitS BirgitS skrev:
Mikrocement lägger man oftast ovanpå kakel, klinker eller våtrumsmatta för att man vill göra en tillfällig uppfräschning i väntan på en totalrenovering. Det är inte godkänt som tätskikt så vitt jag vet. Om du vill ha det som ytskikt ovanpå tätskiktsfolie måste du hitta en folietillverkare som skriver att deras folie är godkänd för det.

Mikrocement verkar vara dyrare än vanligt kakel och klinker per kvm.

Information, för- och nackdelar: [länk]
Tack för svar.
Jag hittar flera leverantörer och hantverkare som skriver att det går att applicera direkt på nya tätskikt men precis som du skriver så ska det vara material som är godkända att använda ihop.

Tycker personligen att microcement är vackrare än kakel/klinkers och det verkar finnas fördelar när det kommer till fukt-biten. Men det är svårt att veta om sidorna som skriver ut informationen är helt oberoende.

Jag hittar att ett normalt pris är 2000:- per kvm. Arbetskostnaden för cement verkar vara lägre än för plattsättning? De plattor jag hittar som faller mig i smaken ligger på 500-900:-/kvm. Då borde väl microcement i alla fall inte bli dyrare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.