Byggahus.se

Metodfråga - bygga regelväggar?

1. hahalj
    Medlem Nivå 13
    Ska bygga förråd ca 6x2.4 meter, vilken metod för att få upp regelväggarna bör jag välja?

Fästa övre syllen i kantbalken, spika väggreglarna en o en i övre syllen och lägga på hammarbandet överst efter det?

Eller ska jag bygga väggarna i kompletta sektioner med övre syll och hammarband liggandes på golvbjälklaget och sedan resa upp den och fästa i kantbalken?

För och nackdelar med det ena eller andra?

Jag kommer jobba mestadels själv, kan inte räkna med att ha hjälp hela tiden.

Väggarna kommer se ut nåt åt detta hållet (lånad bild):

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image022.jpg

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Jag spikar allting liggande för det är mycket enklare. Sen kan man be om hjälp när du spikat långsidorna att resa dessa. Kortsidan klarar du själv om du inte har en väldigt grov regelstomme.

3. hahalj
    Medlem Nivå 13
    Det blir 45*95 reglar. Hur långa väggsektioner är rimligt att göra ? Har ju två väggar som blir 6 meter långa, kanske borde dela upp dem i två delar?

4. H
    Medlem · Nivå 19
    6 meter tycker jag du ska bygga i en sektion. Jag har byggt en sektion på 7 meter med 45*145 och den funkade fint att lyfta på plats, vi var då 3 personer men den var 4 meter hög också.

5. hahalj
    Medlem Nivå 13
    Ok :)
    Om man som i exemplet ovan har en dörröppning på mitten, det är ingen fördel att då dela upp den väggen? Inbillar mig att det blir lite vekt i dörröppningen när man ska resa just den väggen?

6. vojma
    Medlem Nivå 11
    Kan ju vara problem att få tag i reglar som är 6 meter långa så visst kan du skarva den...

7. hahalj
    Medlem Nivå 13
    Så sant. Jaja, bygger helt enkelt sektioner efter hur långa reglar jag får tag i. Gott!

8. P
    Medlem · Nivå 9
    Lägg en hel syll och kapa den efteråt för dörren när väggen är rest.

• Laddar…
  9. H
    Medlem Nivå 6
    Gör så mycket som möjligt liggande inkl spika panelen. Så mycke enklare att jobba på "golvet" än att hållpå med stegar och ställningar. Blir det regn är det enkelt att dra en press över rubbet. Spika alla sektioner klara innan du börjar resningen. Så skulle jag göra på mitt nästa bygge.

• Laddar…