Hej,
Hoppas på hjälp från mer kunniga/erfarna. Har en cirka 20 år gammal puts på entrétrappa (firma utfört åt tidigare husägare) där en liten spricka uppstått i kanten på trappen för cirka 1,5 år sedan och därefter har upprepad frostsprängning denna vintern gjort att sprickan har brett ut sig cirka 50 cm inåt. Se bilder nedan, hand med på bild för att få en storleksuppfattning.
Kollar nu på metoder för att laga med ny puts eller motsvarande, samt försöka efterlikna den puts som redan finns där. Vet att det är omöjligt att 1:1 efterlikna, men det bör gå att komma i närheten iallafall.
Av det jag läst på nätet borde detta vara kalkcementbruk + sand/dekorsten, rätta mig om jag tänker fel. Den puts som lossnat är hård, ej porös. Putsen ser ut att vara applicerad direkt ovanpå någon form av 1-2 cm tjockt sandskikt som utjämning ovanpå betongtrappan, vilket förvånade lite.
Lägger man inte puts direkt på betongen vanligtvis? Hårdare skikt underst och mjukare skikt ytterst osv?
Till huvudfrågorna:
Är det en god idé att blanda eget putsbruk med 1 del kalkcement + 4 delar sand + 1 del väl utvald dekorsten (för att efterlikna trappen som den ser ut idag)?
Vad bör jag tänka på med förarbete på trappen samt vid applicering?
Tacksam för all hjälp jag kan få.