Behöver komplettera upp min borrkassett med lite nya borrar, men är urtrött på dåliga billiga borrar som blir slöa på 2 sekunder. Vad ska man köpa för borrar om man vill ha något som håller lite bättre, det är vanliga svarta HSS-borrar som är i kassetten från början, en del är utbytta mot TiN-belagda borrar, st 1-13mm är det som behövs...

Vad är bäst, TitaniumNitrid (TiN9 eller Cobolt, eller nåt annat? Eller ska man köpa billiga borr, och byta ut dom oftare?

Kollat på dessa två satser:
https://www.conrad.se/p/bosch-acces...-delar-tin-din-338-cylinderskaft-1-set-494769
https://www.conrad.se/p/bosch-acces...lar-cobalt-din-338-cylinderskaft-1-set-494768

Antingen köpa lösa borr och byta ut dom vanligast använda i min kassett, eller köpa en komplett ny kassett, och köpa några extra i dom vanligaste dimensionerna, och komplettera med lite popnitsdiametrar också...

• Gilla
T230 och 1 till
  • Laddar…
Bosch gör inga bra borrar, Biltema har lika bra billigare.
Jag gör mest inget annat än att borra i olika metaller i mitt jobb, och vi köper borr på Wurth för de har bäst borrar.
Detta är inte deras bästa, men riktigt bra.
Spiralborrkassett HSS 118° 19 delar (wurth.se)
Men jag hade köpt lösa borrar och kompletterat. De här är riktigt grymma, men kanske inte nått att kosta på om man bara borrar nått hål då och då.
Spiralborr MFD Speed (wurth.se)

Om Du vill ha proffsborr köp Dormer. Finns hos toolab.se och duab.se med sänkta priser just nu på borrset 1-10 eller 1-13 mm.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
dom få udda storlekerna man borrar sällan duger dom borrar som kommer i burkarna 1-10 1-13
men lönt att skaffa dubbla uppsättning av dom klassiska ( 4-6-8-10-12-13 i mitt fall ) i bättre dormer t.ex
så har man också ett nödensnöd borrset 1-13 som är för det där sistahålet i järnplattan kl 22.00 en fredag när man vill hem

Använd adekvat smörj/kylning?
Rätt matning och varvtal?
Slipa själv?

Rickard.
Isakare Isakare skrev:
Detta är inte deras bästa, men riktigt bra.
Spiralborrkassett HSS 118° 19 delar (wurth.se)
Men jag hade köpt lösa borrar och kompletterat. De här är riktigt grymma, men kanske inte nått att kosta på om man bara borrar nått hål då och då.
Spiralborr MFD Speed (wurth.se)
Wurts splitpoint set är jäkligt trevliga borrar att sätta i borrflugan, funkar fint även i rostfritt.

Problemen med handborrning är oftast inte att borrarna nöts och blir slöa utan att något annat händer på resans gång som gör att dom slutar fungera. En metallborr förstörs fort som rackarns om den slutar att skära och mer fart och gunga på dragaren är inte lösningen :D

B
Problemet med metallborr är att många kör dem med fel matning/varvtal. En borr som inte "skär" blir snabbt slut. Så även en BRA borr är kass i en maskin med fel matning/varv.

Sen är valet av borr också beroende på materialet du skall borra..
Har tillverkat Hårdmetall borr i 10år, men skulle inte falla mig in att köpa såna till garaget då något borras med dåliga förutsättningar/olika förutsättningar varje gång.

Rickard. Rickard. skrev:
Wurts splitpoint set är jäkligt trevliga borrar att sätta i borrflugan, funkar fint även i rostfritt.

Problemen med handborrning är oftast inte att borrarna nöts och blir slöa utan att något annat händer på resans gång som gör att dom slutar fungera. En metallborr förstörs fort som rackarns om den slutar att skära och mer fart och gunga på dragaren är inte lösningen :D
Jo, jag vet. Borrar för hand dagligen, mest i rostfritt, det går åt borrar kan man säga.
Chefen konstaterade att vi köpt borrar för över 10" ett år, då fick jag tillstånd att köpa en borrslip
Men den funkar bara vettigt på 8 mm och uppåt.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Isakare Isakare skrev:
Jo, jag vet. Borrar för hand dagligen, mest i rostfritt,
Har detta aldrig fått dig att vilja byta jobb? :D

(Obs skämt!)

Rickard. Rickard. skrev:
Har detta aldrig fått dig att vilja byta jobb? :D

(Obs skämt!)
Jo, ibland när man står i nån obekväm ställning, knappt når, i en lyft 7 meter över golvet, minus 25 grader och det börjar ryka om borren, så har man funderat på vad man pysslar med.
Men man byter inte jobb när man är 58 år.

Ok, så Bosch var inge bra borrar alltså, Wurth hittar jag inget att köpa som privatperson, iaf inte i Sveriga på en googling. Hur är dessa märken då?

Ruko, Heller, Exact, Alpen?

Ruko hade någon 25-delars sats i Cobolt som var någorlunda vettigt prissatt:
https://www.conrad.se/p/ruko-215215...-25-delar-din-338-cylinderskaft-1-set-2205668

Eller ska man köpa en sån här låda så man har lite att byta med vid behov:
https://www.conrad.se/p/ruko-a21420...170-delar-din-338-cylinderskaft-1-set-2205630
Eller en billigare sortimentlåda:
https://www.conrad.se/p/brueder-man...rset-99-delar-tin-cylinderskaft-1-set-1785250

Ska köpas några lösa borrar i popnitsstorlekar också utöver en sats, tillsammans med några extra borrar i dom vanligaste storlekarna...

Hade lite annat som jag ska beställa från Conrad så hade varit smidigt att köpa lite borrar därifrån samtidigt...

Rickard.
Ruko är bra men jag känner inte till dom andra så jag vet inte hur dom står sig mot varandra.

Ruko stegborr är överlägsen konkurrenterna, deras vanliga borrar har jag aldrig provat.

Rickard.
Ruko är ett relativt litet tysk företag som gör bra grejer för det mesta i Tyskland men frågan är om inte den du länkade är samma som *noname* lådorna även om det är märkt med ruko :thinking:

Bara en tanke har såklart ingen aning hur det ligger till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.