Byggahus.se

Metabo KGS305M med bord KSU 401

1. Kneppe
    Medlem · Västragötaland · 72 inlägg

Kneppe

Medlem
    Är inne på att inhandla kap / gersåg Metabo KGS305M med deras bord KSU 401 som kan fällas ut upp till 4m.

Har någon använt den kombinationen? Bra grejer? Några fördelar eller nackdelar med den som inte är uppenbara?

Den kommer att användas en hel del till byggen utomhus med grövre virke, vill därför ha en maskin med större klinga. Metabon verkar vara den enda med större klinga till överkomligt pris om man bortser från Julas och andras lågbudgetmärken.

Tar tacksamt emot alla kommentarer, det finns inte så mycket att hitta om denna större modell på nätet som om de mindre varianterna.

2. T
    Medlem · Östergötland · 529 inlägg

Thullen

Medlem
    Jag är precis i detta nu och reklamerar/lämnar för reparation en 2 månader gammal KGS 254 som slutade funka helt utan anledning, så just för stunden är jag föga imponerad av metabon :)

3. Bästa svaret

X
    Renoverare · Södermanland · 1 767 inlägg

xdigger

Renoverare
    Jättenöjd med min 254 och 401 bord! Det långa bordet är riktigt användbart nu när jag byter panel på huset. :)

4. Kneppe

Kneppe

Medlem
    Tack för kommentarerna, lutar åt ett inköp då. :)

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Kronobergs län · 55 inlägg

strom_robert

Medlem
    Tjena!

Blev det någon KGS305M med bord KSU 401 sen? Tänkte kolla om du är nöjd med den?

6. Kneppe

Kneppe

Medlem
    Ja, det blev den till slut. Sågen gör det den ska, men skulle gärna ha ännu mer exakta vinkelinställningar. Nu är väl inte det ett problem som är unikt för Metabon, mer för alla gersågar. Man kan ju enkelt kontrollera med vinkelmätare att det är exakt som man vill ha det, det kanske bara är jag som är väl pedantisk.

Men det vore intressant att arbeta med en DeWalt någon gång, många säger att de ska vara så exakta. Ser inte att det skulle kunna vara så stor skillnad, men vore ändå intressant att se själv.

Ångrar inte att jag köpte modellen med större klinga, skönt att "bara kunna såga" nästan allt virke i ett snitt. Även om den är lite mer skrymmande.

Bordet är stabilt och bra, lättrullat ihopfällt, med bra handtag. Man får vara lite försiktig när man kör runt det med den stora, tunga sågen på gräsmattan, antagligen avsevärt mer lättkört med mindre såg.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.