Metabo Kap-/geringssåg KGS 303 Plus

3k läst  8 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har ett litet projekt hemma och känner att jag kommer att behöva en kap/geringssåg.
    Mina funderingar har snurrat kring en Bosch PCM 8S främst för att jag tycker att den verkar ligga bra i pris (ca2900) jämfört med vad man får för pengarna.

Men så snubblade jag över en ny Metabo KGS 303 Plus för 5280 ink moms (bra pris?).
    Min fråga är: är det värt att betala några tusenlappar mer för Metabon jämfört med Boschen.
    Jag har lite Metaboverktyg sedan innan (skruvdragare, cirkelsåg samt sticksåg) och jag är mycket nöjd med dem.

Mitt lilla projekt är att göra om bottenvåningen, golv och väggar, samt lite senare lägga om taket och läkta om (vet ännu inte om jag behöver byta råsponten på taket)
    (Ursäkta om några termer är fel men jag är inte så bra på facktermerna, ännu :))

/Joel

2. F
    Medlem Nivå 5
    Vet tyvärr inget om metabo-sågen. Däremot har K-rauta haft den blå (proffsvarianten) boschen för tidigare 2995 :- och jag tror de har den nu för 3495 kr (med reservation för att erbjudandet kan ha gått ut). Det skulle kunna vara ett mkt bra alternativ för dig.

Tror inte att du skall räkna med att ha någon nytta av en kap/ger-såg om du skall läkta om (och lägga om) taket. Skulle i så fall vara om du har en eller flera vinkelrännor och skall byta råsponten där...

3. E
    Medlem Nivå 1
    Erbjudandet ser ut att finnas kvar, men det är Boscs lilla variant GCM 8.
    Det är ju inte riktigt samma spec på de maskinerna, jag tror att Metabon är mer jämförbar med Bocshs stora variant GCM 10

http://www.metabo.se/Produktkatalog...tationaera-maskiner.23941+M5b51b6b71d5.0.html
    http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...=gw&language=sv-SE&ccat_id=81944&prod_id=7795

GCM 10 kostar ju i och för sig lika mycket på k-rauta som Metabon (som har enligt Metabo har ett riktpris på 8719 http://www.metabo.se/fileadmin/metabo/_countries/se/pdf/Kampanjer/200801_Metabo_Sverige_Web.pdf sid 24)

Siktar jag för högt? Behöver jag inte en sån stor maskin?

4. F
    Medlem Nivå 5
    Ok, jag kanske var lite oklar. GCM8:an var mitt förslag istället för PCM8:an. Beträffande metabon vet jag som sagt ingenting.

Du vet väl kanske bäst själv vad du behöver, men jag skulle gissa att du klarar dig med GCM8 i 95-99% av fallen. De sista procenten löses då med tex en fogsvans, cirekelsåg eller annat lämpligt. Tror att ämnet har avhandlats många gånger här. Du kan ju testa att söka. Brukar handla om en avvägning av mobilitet/vikt och budget kontra hur ofta man behöver kapacitetsskillnaden som den större erbjuder. Om du söker lär du nog hitta att GCM8 klarar lite mer än den är specad till enligt flera tester av medlemmar här.

5. E
    Medlem Nivå 1
    Jodå jag har läst många trådar om kap och gerings-sågar är medveten om att GCM8:an är populär.
    Jag tackar för dina svar, blir det Bosch så blir det med all säkerhet en GCM8:a istället för PCM8:a när prisskillnaden är så liten.

Men min fråga handlade egentligen mest om Metabon, ifall det är ett bra köp eller inte, det kanske finns någon annan här som har erfarenheter?

Edit: stavfel

6. FemTummar
    Medlem Nivå 7
    Jag har en Metabo 303, eller egentligen inte. Det är en Elektra Beckum 303 (men de har ju blivit uppköpta av Metabo), så du får ta mina upplysningar med en nypa salt.

Helhetsintrycket är att jag är ganska belåten med den, men bara ganska. Det jag stör mig på är att det är ett gräsligt arbete att ställa in exakta gradvinklar eftersom de fasta lägene inte är precisa nog och konstruktionen med en liten fjäderbelastad stålkula som trycks in i urfrästa hål gör att det är besvärligt att ställa in sågen i lägene precis intill de fasta, något som ibland är önskvärt när man t ex ska gera lister till en vägg som bara är nästan 90 grader. Jag har lämnat in den till den lokala Metaboverkstaden men fick tillbaka den utan att de kunnat ställa in den bättre än jag själv hade gjort.
    På min såg är dessutom anhållet något konkavt, men anhållet är bytt och förbättrat i Plusmodellen.

När man väl fått fast sågen i det läge man önskar så gör den ett mycket bra jobb. Snittytorna ser nästan polerade ut med den klinga som följde med min såg (tror den är standard) och den gapar onekligen över bredare arbetsstycken än de flesta konkurrenterna. Sågdjupet är det heller inte mycket att klaga på. Den glider fint på rören och jag har aldrig upplevt att den storknat när jag låtit den jobba sig igenom större arbetsstycken.

Spånupptagningen är det si och så med, en god del hamnar utanför, men det verkar som att många sågar har problem med just det.

Låsanordningen för inställning av sågdjupet är ett skämt, den är så svajande att sågdjupet går att variera med säkert en hel cm beroende på hur hårt du trycker ned sågen.

Sammanfattningsvis: Är du ute efter en såg för konstruktionssnickerier så är detta en utmärkt såg. Ska du pyssla med möbelsnickerier bör du nog se på en annan såg. Har du nyss vunnit på lotto kan du t ex se på Festool Kapex (dregel...)

7. E
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret

Lotto ja då hade man kunnat förverkliga många drömmar :)

Men det är lite mycket pengar för något man blir bara ganska belåten med, jag hade ju tänkt att lägga ut ca 3000 från början (PCM 8), men kan helt klart tänka mig 3500 för en GCM 8.

Men att lägga ut ytterligare nästan 2000 är ganska mastigt, och jag såg dessutom att drift-underhåll har den för 5500 ink moms (undrar om det bara är nu under Metabos kampanj?)

När jag är klar med konstruktionsarbetet i huset så hade jag tänkt (iallafall tänker jag det nu) försöka mig på lite möbelsnickeri av enklare sorten. (The Woodworking Channel är inspirerande :) )

8. FemTummar
    Medlem Nivå 7
    Först är TWWC inspirerande, men efter en tid blir den mer frustrerande. Så många intressanta och lärorika projekt att göra, så lite tid och så många mer jordnära (ska gräva upp en oljetank) projekt som hela tiden är i vägen..!

9. E
    Medlem Nivå 1
    :-D Jag förstår vad du menar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: