Byggahus.se

Mest viktiga instrumenten för att ha koll som husägare

1. H
    Medlem · Sverige · 1 887 inlägg
    Jag stack faktiskt och köpte mig en UNI-T UT210D idag på Kjell & Co, en tångmultimeter som är specad till Cat II 600 V i alla fall. Det smidiga formatet var en trevlig sak och att den har hyfsade specifikationer på mätnoggrannhet, inte perfekt men bra nog.

Var litet sugen på den där Fluke T150 men dels var den inte i affären, dels ser jag inte framför mig att jag vill installera trefas-handskar själv eftersom det är betydligt mer parametarar än bara att man får till fasföljden rätt (en hel del bakåt mot central måste vara upp till senaste spec).

Tångmultimetern jag köpte kommer väl till pass även på arbeten med bil-el tror jag, dessutom kan nu min multimeter pensioneras från arbeten med starkström vilket jag faktiskt ändå inte använt den till. Byggkvalitet känns helt ok.

PS. Kollade den inbyggda ”faspennan”, funkar väl ok dock väldigt känslig så jag föredrar min enkla variant jag visade i första inlägget: UNI-T UT12A

Redigerat 15 jul 2020 20:49
    • Laddar…
  2. Mikael_L
    Medlem · 41 216 inlägg
    Men så enkelt.
    Lagen = din åsikt, helt enkelt.

Men för ett tag sen tyckte jag du månade om elsäkerhet.
    Så då tycker jag att du kan fundera på detta.
    Det är lagligt att en elektriker gör en felaktig och farlig installation bara elektrikern är anställd på en elfirma som har en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad knuten till sig.
    Men det är olagligt att en väldigt kunnig hempulare gör en helt perfekt och korrekt installation.

Fundera lite på den paradoxen, den är ju faktiskt ganska intressant.
    Det är detta du ställer dig bakom när du du bara gör en copy 'n paste av lagen -> din åsikt.

Det är INTE kriminellt, men visa annars gärna lagrummet för det ...

3. T
    Medlem · 94 inlägg

T-O

Medlem
    Ska ju vara minst CAT III på grejorna.

4. T
    Medlem · 94 inlägg

T-O

Medlem
    De flesta har inte råd med dagens hantverkarpriser, även med ROT-avdrag. Det är branschens fel eftersom de praktiskt taget stjäl från folk med hutlösa påslag på materiel och värdelösa puckon till anställda som ljuger om hur länge de är på jobb osv. Kommer aldrig mer anställa hantverkare efter senaste gången jag hade rörmokaren över. Gnällpojken orkade inte ens gräva ett litet hål. Sen skulle de ha hutlöst betalt också. En liten pojke som jobba några timmar och för det ville de först ha 18 000 kr. Min fru prutade ned priset till 10 000 men ärligt talat, hantverksrbranschen och grossisterna får skylla sig själva. Tacka fan för sidor som byggahus och varuhus som Hornbach, Bauhaus osv. (y) :cool:

• Laddar…
  5. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 445 inlägg

GK100

Medlem
    Där har du gjort ett bra val med vettig pris/prestanda perfekt för lite hempul av olika slag och ersätter multimeter på ett säkert sätt. Med din testpenna och Duspolen du hade med på första bilden är det helt komplett på alla sätt. T150 tillför inget öht bara dyr och en tvåpolig provare typ Biltema är ett vettigare val för säkert hemarbete och då kombinerat med tex din tång så är allt hemma.

Något man inte behöver hänga upp sig så mycket kring på nedsidan av en smältsäkring <= 63 A är diverse märkning för olika CAT de du har där är helt ok. Finns någon äldre tråd där TS var helt rabiat i den frågan med försök att skriva upp riskerna i onödan med klipp på "exploderande" instrument mm.

• Laddar…
  6. M
    Medlem · 155 inlägg

MEE-84

Medlem
    Ja, men man måste väl ha säkringarna ända ute i mätspetsarna? Annars explosion.

7. H
    Mja. I Cat III är den specad till 300 V. Cat II är ok till det fåtal tillfällen jag vill använda den till att mäta 400 V i nätanläggningar typ i hus - och har en Benning spänningsmätare som även kan användas beroende på vad som verkar bäst och finns till hands.

• Laddar…
  8. T
    Medlem · 94 inlägg

T-O

Medlem
    CAT II är för elektronik? För uttag, strömbrytare och andra lågspänningsinstallationer ska du ha CAT III. Några hundralappar extra för bra kvalitet är ingenting när det innebär att man kan känns sig trygg när man använder grejorna.

9. Mikael_L
    Medlem · 41 216 inlägg
    Cat II räcker till uttag och strömbrytare i huset.
    CAT III till att mäta i centralen och mätartavlan.
    CAT IV till matningspunkter till huset, mätartavlor nära transformatorn, osv.

Men jag vet att det är lite glidande gränser (och åsikter) om detta.

Tänk på att CAT-klassningen anger vilka transientspänningar som instrumentet klarar, inte strömmar.
    Upp till 12kV för catIV 1000V.
    http://chauvin-arnoux.fi/wp-content/uploads/2014/09/Instrument-kategorier.pdf
    Man kan fråga sig varför det ska finnas så höga transientspänningar?
    Om blixten slår ner i närheten medan man mäter?

Men nåja, det går ju också att nöja sig med vetskapen att högre kategori = mer välbyggt och säkrare instrument, så det är bra att följa riktlinjerna.

10. GK100

GK100

Medlem
    Man bör se till att instrumentet har en vettig typ av säkring dvs inte som ibland förekommer en vanlig glasrörssäkring då har man det väl ordnat för de fall vi tar upp här på BH dvs efter mätaren i en bostad oftast max 25 A Diazed. Och en fördel med tång är ju att det typiska felet vid multimeter felanvänd ställd i strömmätläge är borta. TS har ju dessutom en tvåpolig provare av mycket bra typ dvs en Duspol som går att använda för test om man är i lägen där det skulle kunna vara aktuellt att tänka på olika CAT.

• Laddar…
  11. GK100

GK100

Medlem
    Tyvärr är de olika angivelserna inte så mycket värda på många instrument i de lägsta prisklasserna och dit hör inte TS tång de flesta UNI-T är vettiga så sett. Sen är det som sagt inget tema i ett normalt hushåll/bostad i SE en transient som skulle kunna skapa faror i form av tex följeströmmar tas som sagt omhand av mätarsäkringarna. Trygg ska man bara känna sig när man förstår varför och hur man mäter helt oavsett med vilket instrument det är det viktiga.

12. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Om vi ändå skulle nörda in på CAT-märkningen så går det inte enbart att se på CAT-värdet, utan man måste även se på den spänning som är angiven efteråt.

CAT-värdet anger hur hög överspänning instrumentet klarar utan att orsaka en fara (i form av en ljusbåge) för personen som använder det. CAT-värdet II, III och IV anger ofta i litteraturen var man får använda instrumentet, uttag, elcentral, mätarskåp (se Mikaels bild), men det är inte hela sanningen.

CAT-värdet som ett instrument är märkt med representerar en överspänningskategori som är relaterad till den angivna spänningen mot jord. Dessa överspänningskategorier är definierade i reglerna och är likaså relaterade till systemspänningen i nätet. Vi har 230/400 V i våra bostäder, och i ett sådant system kan det uppstå överspänningar från omkopplingar i nätet, jordfel i nätet eller åsknedslag av en viss magnitud relativt 230/400 V, vilket handlar om överspänningar på 1.5 – 6 kV. En industri som matas med 10 kV kan ju utsättas för överspänningar av en helt annan magnitud.

Nivån eller magnituden på överspänningen beror i andra hand på var i anläggningen man är. Överspänningen sjunker ju ”längre in” i anläggningen man mäter och överspänningskategorin anger just denna plats. Tabellen nedan visar vilken överspänning man kan förvänta sig på de olika platserna, utifrån den nominella spänningen.

De olika systemspänningarna är för enkelhetens skull indelade in olika ”spänningsband” mot jord, 300 V för 230/400 V-system och 600 V för 400/690 V-system etc, se tabellen. För 300 V så kan man förvänta sig en överspänning på 4 kV i elcentraler och 6 kV i mätarskåpet. Detta är vad mätinstrumenten är klassade efter.

Kod:
    Installa-   Fasspänning,           Erforderlig tålighet mot
    tionens     växelspänning             impulsspänning (kV)
    nominella   eller lik-               Överspänningskategori
    spänning    spänning           I      II        III         IV
    . (V)           (V)                 (uttag)  (central)  (mätarskåp)
    ----------  -------------     ---   -------  ---------  -----------
    120/208         150           0.8     1.5       2.5          4
    230/400         300           1.5     2.5       4            6
    400/690         600           2.5     4         6            8
    1000           1000           4       6         8           12

Mätinstrument är märkta med dessa spänningsband.

Några exempel:

• CAT III 300 V betyder att instrumentet tål en överspänning på 4 kV medan
    • CAT III 600 V betyder att instrumentet tål en överspänning på 6 kV (se tabellen).

Vidare ser man då i tabellen två instrument märkta
    • CAT IV 300 V och
    • CAT III 600 V
    båda tål en överspänning på 6 kV, så de är alltså likvärdiga.

Likaså är dessa två likvärdiga:
    • CAT II 600 V
    • CAT III 300 V

Därför torde de stå klart att ett instrument som är märkt (enbart) med CAT III 600 V även får användas i ett mätarskåp trots att CAT IV inte nämns, eller?

Det är inte 100 % tydligt men det finns samtidigt ingenting som motsäger det. Det ska möjligen vara källimpedansen som tar ett skutt mellan kategori II och III.

Ett instrumentet märkt CAT III 300 V får däremot inte användas i ett mätarskåp men väl i en elcentral och längre ut (in?) i anläggningen. Detsamma gäller då CAT II 600 V.

En sak är i alla fall säker, ju högre CAT-värde desto bättre – det är enkelt att komma ihåg.

Exempel:

• Om vi vill mäta spänningen i en elcentral (CAT III) i vårt 230/400 V-system så ser vi i tabellen att instrumentet måste kunna tåla en överspänning på 4 kV. Hur ska då instrumentet vara märkt? Jo, minst CAT III 300 V eller CAT IV 150 V.
    • Mäter vi i ett enfasuttag så kan i vårt system där högst förekomma överspänningar på 2.5 kV så det räcker med ett instrument märkt med CAT II 300 V. Men vi kan även välja ett instrument märkt CAT III 150 V om det skulle finnas.
    • Slutligen då i ett mätarskåp krävs att instrumentet klarar en överspänning på 6 kV. Där krävs minst CAT IV 300 V eller CAT III 600 V.

Men som GK100 sagt, rätt CAT-märkning skyddar en inte mot mätfel och handhavandefel.

13. S
    Medlem · 388 inlägg

skaraborgsfakir

Medlem
    Kolla spänningen i en PSU (dvs en switcher) speciellt likströmssteget efter den första likriktaren.... det kan även finnas med en spänningsförhöjare i saken.... fundera sedan på vad toppspänningen är i ett 240 V AC nät....

Jo, switch-mode PSU VILL ge en slarver en riktigt bra kyss (som även har stor potential till att vara dödlig... :dizzy:)

14. j.erkers
    Tekniker & BH-vän · Dalarna · 358 inlägg

j.erkers

Tekniker & BH-vän
    Jag skulle bara vilja tacka @Harald Blåtumme för ett intressant ämne, @Mikael_L, @Bo.Siltberg, @tommib och många andra duktiga elektriker/elkunniga, jag har lärt mig mycket av att läsa era inlägg i många trådar. Okunnig och outbildad som jag är har jag inte slutat göra "fulel" men jag gör - och det är min åsikt - bättre "fulel" tack vare Er. Jag har även rättat till misstag som tidigare ägare av mitt hus gjort - han var "behörig" elektriker (numera jordad) och med större kunskap tack vare Er kontrollerat saker jag själv gjort tidigare. Ja, dessa saker ser fortfarande ok ut...

Gilla eller hata mig och det jag gjort men jag tror att många egnahemsägare gör som jag gör - själv då alternativet är endera för dyrt för mig eller för litet för att intressera någon firma...

Tack igen, Ni är guld värda!

15. H
    Det är väl Byggahus-andan i ett nötskal. Dela kunskap och bli en riktigt kompetent beställare, även kunna fixa till litet smågrejer med fullt självförtroende att det blir lika bra som om en kvalificerad professionell gjort samma sak. Samtidigt bli medveten om sina gränser och var man bör kalla in proffs - och kunna känna igen verkliga proffs och skilja dessa från de som bara utger sig för att vara det.
    __
    PS. Är litet tveksam till begreppet ”ful-el”. Inget av det jag någonsin gjort - enklare saker uteslutande - skulle kunna kännas igen som något annat än installationer gjorda av kvalificerade elektriker. Klarar jag inte att åstadkomma detta så anlitar jag kvalificerade elektriker (obs: inga lärlingar etc utan folk med dokumenterad kompetens).

Redigerat 15 jul 2020 23:15
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.