4 047 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Mest tåliga väggfärgen?
Har flyttat in i ett nytt hus med matta vita väggen, fint men mycket ömtåligt. Det räcker att man snuddar vid väggen så blir det märken och det går inte att torka bort. Nu funderar jag på att måla om de mest utsatta rummen och har tittat på färgerna Lady Wonderwall från Jotun samt Supertäck 7 Plus från Caparol. Någon som målat med dessa och vet om de håller vad de lovar?
Vad man bör tänka på om man skall måla om i ett hus är lite olika beroende på förutsättningarna i familjen.Fru_Skogsberg skrev:Har flyttat in i ett nytt hus med matta vita väggen, fint men mycket ömtåligt. Det räcker att man snuddar vid väggen så blir det märken och det går inte att torka bort. Nu funderar jag på att måla om de mest utsatta rummen och har tittat på färgerna Lady Wonderwall från Jotun samt Supertäck 7 Plus från Caparol. Någon som målat med dessa och vet om de håller vad de lovar?
När vi målar om så brukar jag göra det på en årstid då man kan vädra det rummet i flera veckor, jag är väldigt känslig mot vissa emissioner som färgerna avger.
Jag vet att man kan måla med "giftfria" färger, det finns tyvärr ett regelverk i Sverige som bara ser till vad som stoppas i färgburken och inte ser till vad som släpps ut när den väl sitter uppe. Om regelverket hade varit annorlunda så hade vi haft väldigt få färgtillverkare.
Även Alcron som jag tycker är bra, är rent hälsovådlig, som de mesta av våra stora kända märken.
Det intressanta för kunden borde vara att se att färgen inte avger en massa farliga ämnen när den torkat, det gör den som oftast, även de som är svanenmärkta, bra miljöval mm mm.
De bästa färgerna för hälsan är äggoljetempera, men vill man som kund ha hållbara/slitstarka färger är det de farliga färgerna som gäller.
Nu kommer alltid någon att skriva om vattenburna/lösningsmedelsburna system, de är samma sak, lösningsmedlet kan vara allt från vatten, hartser till riktigt smaskigt farliga ämnen, lösningsmedlet i ett vattenburet system är just, vatten, alltså inte mindre farliga komponenter i själva färgen, utan den är lite nyttigare i val av lösningsmedel.
Så med det skrivet så undrar jag varför jag gillar Alcro.... tja, den är lätt att använda, god täckförmåga, hållbar i slitstyrka mm mm , samma som Beckers, Flugger och andra kvalitetsmärken, men långt ifrån nyttiga är de alla.
Mvh P-A
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 162 inlägg
En borstad/polerad äggoljetempera är otroligt stryktålig den också. Fullt i klass med en bra alkydoljefärg, om inte bättre.Pagno skrev:
Annars håller jag med om att de "giftfria" vattenbaserade färgerna känns som en tickande hälsobomb. Lösningsmedelsbaserade färger må släppa ut otrevligheter under arbetets gång, men sedan är de stabila.
Är man högkänslig av ett eller annat skäl så måste man självklart tänka på det i samband med färgval. Om man däremot kan använda typ parfymerad handtvål, smink eller ansiktstvätt utan bekymmer så är det chill att både måla och att vistas i ett nymålat utrymme.Pagno skrev:...jag är väldigt känslig mot vissa emissioner som färgerna avger.
Jag vet att man kan måla med "giftfria" färger, det finns tyvärr ett regelverk i Sverige som bara ser till vad som stoppas i färgburken och inte ser till vad som släpps ut när den väl sitter uppe.
Även Alcron som jag tycker är bra, är rent hälsovådlig, som de mesta av våra stora kända märken.
Det intressanta för kunden borde vara att se att färgen inte avger en massa farliga ämnen när den torkat, det gör den som oftast, även de som är svanenmärkta, bra miljöval mm mm.
Nu kommer alltid någon att skriva om vattenburna/lösningsmedelsburna system, de är samma sak, lösningsmedlet kan vara allt från vatten, hartser...
Vissa komponenter i färg är hälsovådliga, men du ska tillbringa bra mycket tid med huden i direktkontakt mot väggarna för att du ska lyckas med att få i dig något av de ämnena i mätbar halt. Från ett emissionsperspektiv så är det lämpligt att välja färger rek:ade av Astma & Allergiförbundet om man har en historia av överkänslighet; dessa färger har 0 emission när den har härdat (2 veckor) under normala förhållanden (och som du skrev själv, så ska man alltid vädra - fast i min värld handlar det om att fukten ska ut
Och slutligen så tänker jag inte skriva om lösningsmedel vs. vatten, men jag tänkte påpeka att hartser inte avdunstar...
Liknande trådar
-
Mest bärande av reglar för framtida pergolatak
Byggmaterial & Byggteknik -
MT74 Indexreglering vid avdrag för semester etc.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Smart värmestyrning av system med acktank och termoventil
Värmepumpar -
Mest prisvärda fönster, Alu beklädd utsida och träinsida
Fönster & Dörrar -
Mest effektivt på hösten, LLVP eller BVP?
Värmepumpar