Byggahus.se

Mest effektiva färgborttagningen?

1. G
    Medlem · Stockholm · 39 inlägg

Gnarpjohan

Medlem
    Har ett stort antal kvadratmeter flagnande pärlspont i ett gammalt hus att bearbeta före målning. Funderar på bästa sätt att ta bort befintlig färg och tänkte höra med forumet. Fönsterskrapemetoden går bort, någon smartare lösning behövs. Så snabbt och enkelt som möjligt. Jag tänkte undersöka vad ny teknik har att erbjuda.

Erfarenheter från dessa metoder (och andra)?

- Infraröd färgborttagning. Typ detta: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/fargborttagning/fargborttagningsmaskiner/ir-system-051050/

-Varmluftspistol och skrapa.

-Färgavskalare Skil. http://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/verktyg-och-maskiner/elverktyg/slipmaskiner/fargavskalare-skil-f0158100ac/p-552072?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=pla&gclid=CjwKEAiAw4e1BRDfi7vghaWU9jESJACzo9juJaHx9KK9kbDxRRruBmqZS8Vmppd_Jh969fZIeiOpmhoCZh7w_wcB

2. F
    Medlem · Stockholms · 1 510 inlägg

Fred vom Jupiter

Medlem
    För släta ytor har det pratats mycket på det här forumet om Metabos lackfräs.

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan Skils färgavskalare och en vanlig excenterslip? För övrigt tar väl den också bara släta ytor, d v s inte nere i skarvarna på pärlsponten.

3. T
    Medlem · Blekinge · 7 027 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Om det är samma pärlspont som finns att köpa idag så skulle jag bara byta till ny pärlspont och grunda/måla

4. S
    Anonym

SBH

Anonym
    värmning eller slipning av färg är aldrig bra. skulle nästan behövas ha samma skydd som asbest sanering.
    annars är infraröd det snabbaste

5. G

Gnarpjohan

Medlem
    Vad jag fattar av Skils färgavskalare ska den vara bättre för grovslipning än en excenterslip. Gissar att den biter bättre, på gott och ont. Ska även hållas med vinkel in mot slipytan.

6. G

Gnarpjohan

Medlem
    Byta pärlsponten låter som ett ännu större projekt. Det är en 20-talskåk och snickarna på den tiden hade nog en annan tidsbudget när de höll på. Bland annat har man använt pärlspont under trappan som går i en serpentin uppåt. Begriper inte hur de fått ihop det.

Ska nog testa infraröd.

7. N
    Medlem · Stockholm · 1 152 inlägg

nemlan

Medlem
    Beroende på vilken färgtyp och hur många lager så finns också alternativet kemisk färgborttagare.

• Laddar…
  8. S
    Anonym

SBH

Anonym
    kemisk färgborttagare skall helst inte användas inomhus

9. N
    Medlem · Stockholm · 1 152 inlägg

nemlan

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.