Byggahus.se

Mer solel på sommaren = Lägre elpriser på vintern

1. M
    Medlem · Västra götalands län · 852 inlägg

magnetens

Medlem
    Om vi i Sverige hade producerat mer solel sommartid så hade elpriserna blivit lägre på vintern, då vi hade kunnat spara mera vatten i våra vattenmagasin under sommaren och på så vis haft en högre fyllnadsgrad när vintern kommer!

Det verkar finnas en hel del ytterligare plats i våra vattenmagasin då vi ligger långt ifrån 100% mest hela tiden. För tillfället ligger vi endast på 60% fyllnadsgrad, vilket direkt innebär högre elpriser nu när efterfrågan är hög.

(Mer kärnkraft hade givetvis haft samma effekt, men nu verkar det ju inte dom att det är möjligt att bygga nya reaktorer i Sverige)

http://wwwdynamic.nordpoolspot.com/marketinfo/rescontent/sweden/rescontent.cgi

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_2016-11-12-09-20-17.png

Redigerat 12 nov 2016 09:45
    • Laddar…
  2. KnockOnWood
    Brf i markplan · Halland · 27 416 inlägg

KnockOnWood

Brf i markplan
    Jag är skeptisk!

Vad kostar det att producera solel?
    Har du en kalkyl som tar hänsyn till verkliga solförhållanden i vårt land?
    Halva året ungefär ligger väl solcellerna i ide.

Har för mig att elen är tre gånger dyrare i Tyskland, där man storsatsat på photovoltaic (PV),
    som det kallas internationellt.
    Kolkraftverken får stå outnyttjade på somrarna och den intermittenta driften är oekonomisk.

3. P
    Medlem · Gävleborg · 786 inlägg

PatrikJo

Medlem
    En jättesnabb googling gav följande sida:
    http://www.appropedia.org/LCA_of_silicon_PV_panels

Så lite siffror åt dig:
    Om man räknar med tillverkningen av anläggningen, så ger solel upphov till 45 g CO2/kWh
    En solelsanläggning i Stockholm har betalat sig energimässigt efter 5,7 år.

Det som saknas här är uppgifter om livslängden för en solcellsanläggning, och kostnaden för att skrota den. Vad man kan säga direkt är att sverige är bland de sämre länderna i världen för solel.

4. M

magnetens

Medlem
    Min anläggning på 5,7 kwp ger mig 5400kwh/år och har kostat mig totalt 45000 kr. Har hela tiden fått 1,50 till drygt 2 kr/kwh för överskottselen som jag sålt. Anläggningen är betald på runt 7 år! Livslängden är beräknad till 25+ för panelerna.

• Laddar…
  5. P

PatrikJo

Medlem
    Så du får 2 kr/kWh för elen du säljer, medans jag kan köpa för ca 1? Är det någon statlig subvention där mellan? Annars gör någon en ruskigt dålig affär!

• Laddar…
  6. M

magnetens

Medlem
    Källorna till denna rapport är ju mer än 10 år gamla, tekniken att framställa solceller har förfinats mycket och numera går det åt mindre kisel till panelerna samt att produktionen blivit storskaligare, läste i nån liknade rapport att energiåterbetalningstiden numera ligger runt 2 år

Redigerat 12 nov 2016 17:22
  7. P

PatrikJo

Medlem
    Tre år enligt det 160 sidor långa examensarbetet från 2014 som jag precis kollade igenom.

Ett bra tecken på att en diskussion aldrig kommer ge något, är när man läser 160 sidor akademiskt dravel för att klyva ett hårstrå. På en lördagkväll. Lycka till med solpanelerna!

8. KnockOnWood
    Brf i markplan · Halland · 27 416 inlägg

KnockOnWood

Brf i markplan
    Jo, gissa vem som får betala! Du och jag och alla andra dumskallar,
    som inte äger vindkraftverk och solcellsanläggningar naturligtvis.

Du har väl hört talas om elcertifikat och energiskatt :mad:

9. M

magnetens

Medlem
    Jo man får elcertifikat ca 20 öre och skatteavdrag på 60 öre/kwh, ser inte varför det skulle vara fel med att subventionera solel om man nu vill ha mer solelsproduktion? Är väl inte mer fel än att subventionera ROT arbete åt en massa husägare (betydligt större belopp dessutom)

Men nu var det egetligen inte solelens ekonomi som var ämnet för tråden, utan just det att mer solel på sommaren skulle kunna göra så att mer vatten skulle kunna magasineras till vintern och på så vis vara positivt för att hålla nere elpriserna under vintern då vi privatkunder köper som mest el i Sverige!

• Laddar…
  10. P

PatrikJo

Medlem
    Men varför vill man ha solkraft? Som jag sa tidigare, vi har de sämsta förutsättningarna i världen för solkraft. Jämfört med sydeuropa har vi kring 60 % av solinstrålningen.
    Jag har svårt att se solel som något annat än ett sätt att plocka politiska poäng. Miljömässigt är det bättre att elda biomassa, eller att smälla upp ett extra vindkraftverk.

11. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 417 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Solenergi är bra för den som har stora kylbehov när solen lyser. Ex varuhus, gallerior, kontor mfl. Dock är det inte helt enkelt att räkna hem en för dessa då el är så billigt på sommaren och momsen är avdragsgill. För fabriker är det ännu svårare då de inte betalar någon energiskatt heller.

12. M

magnetens

Medlem
    Jag vill ha det för att det för mig är lönsamt, samt för att känslan att producera minst lika mycket el som jag gör av med/år känns väldigt trevligt. Sen tycker jag även att en mix av många olika energislag är bra i ett större perspektiv och att man i slutändan puttar bort den minst lönsamma elproduktionen i Europa som består av kolkraft (vilket nog de flesta är överens om att den inte är något hälsosamt energislag)

För övrigt har vi i stort sett lika mycket solinstrålning/år som norra Tyskland, vi har även en fördel av vårat kallare klimat vilket bidrar till en högre verkningsgrad på solcellerna.

Frågan handlade dock om att det skulle vara positivt med mer elproduktion i Sverige sommartid för att kunna hålla en högre fyllnadsgrad av våra vattenmagasin inför vintern då vi sällan ligger i närheten av 100% vilket torde vara möjligt...

De senaste åren har Sverige imporetrat mest el under sommarhalvåret och exporterat mest el under vintrarna (vilket är tvärtemot vad de flesta tror) Detta talar ju oxå för att det vore bra med mer elproduktion sommartid..

• Laddar…
  13. R

Robert-san01

Självbyggare
    Utan att ha grottat ner mig i siffrorna säger sunda förnuftet att det inte är för att vi har brist på vatten som vi importerar på sommaren. El är billigt på sommaren och fyller vi inte magasinen så får vi brist på vintern och håller uppe elpriset och tjänar mer på det som säljs och exporteras.

Så länge som vi har en helt avreglerad marknad som enbart styrs av tillgång och efterfrågan är CO2 osv helt ovidkommande, oavsett vad bolagen säger i TV.

Varför tror du annars elnbolagen förespråkat vindkraft så länge?

Vad gäller solceller är det än lönsammare att investera när el blivit än dyrare och anläggningar billigare. Priser på installationer har sjunkit med minst 10% senaste 2åren.

14. M

magnetens

Medlem
    För mig räcker det gott och väl att det är lönsamt! Har inget behov att vänta på att det eventuellt ska bli mer lönsamt, då pengar faktiskt inte är det enda värdet här i livet....

15. R

Robert-san01

Självbyggare
    Och svaret på den inledande frågan är alltså: Nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.