Byggahus.se

Membrantemperatur expansionskärl

1. A
    Medlem Nivå 6
    Hejsan, bytte precis expansionskärl för panna.
    http://www.evbutiken.se/vvs/13-karl...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Jag hade 25 liter innan. Det jag reagerade på är att det står "membrantemperatur max 70 grader". Det stod inget om detta på förra kärlet. Jag blev tilldelad detta hos våran lokal VVS-butik. Jag sa att det är en pelletspanna med maxtemp på 80 graders panntemp. Eller vad menas med detta? Nån som kan detta :)

Redigerat 1 maj 2015 13:43
  2. E
    Medlem · Nivå 12
    Exp-kärlet sitter lågt ner och på sidan av systemet och inget värmevatten passerar nära gummibälgen så några 70 grader lär du inte lyckas belasta den med.

• Laddar…
  3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 6
    Tack för hjälpen. Då fyller jag upp systemet enligt anvisningar med gott samvete :)

5. A
    Medlem Nivå 6
    Lyfter tråden igen. Kärlet är installerat sen en vecka tillbaka och jag fyllde systemet något över ett bars tryck enligt anvisningarna. Ser dock att trycket sjunker, väldigt sakta. Tror inte att det finns någon läcka. Vad kan det bero på att trycket sjunker, luft i systemet?

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Trycket sjunker normalt efter systemets temperatur.

Varmare vatten tar mer plats = högre tryck

Så precis efter eldning så borde du ha högre systemtryck.

Hur mycket det bör variera beror på ditt uppvärmningssystem. Vad har du?

7. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Har du kontrollerat förtrycket ?

8. A
    Medlem Nivå 6
    När jag bytte kärl trycksatte jag det till 1,3 kilo när pannan hade en temp på 80 grader, detta för att ha lite marginal efter en eventuell avluftning av elementen. Mitt systemtryck skall ligga runt en bar och säkerhetsventilen öppnar vid 1,5 bar. Det som jag hänger upp mig på är att trycket i systemet, när pannan ha en temperatur på 80 grader är nu istället 1,1 bar. Jag har inte avluftat elementen efter bytet och jag har dessvärre inte kollat förtrycket. Hur kan man lättast kontrollera detta?

Trycket varierar beroende på pannans temp mellan 0,9 -1,1 bar vilket skall vara helt normalt. Det som jag undrar är att trycket i sig har sjunkit med 0,2 bar efter installation.

Redigerat 9 maj 2015 09:34
  9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Tycksättning av luft i kärl ska alltid göras utan vattentryck!

10. A
    Medlem Nivå 6
    Men kärlet är väl trycksatt från fabrik med 0,5 bar? Dumt att jag inte kollade förtrycket.Finns det något sätt att kontollera förtrycket utan att plocka ner kärlet igen?

Redigerat 9 maj 2015 12:00
  11. A
    Medlem Nivå 6
    så,har plockat ner kärlet igen. Ska kontrollera förtrycket med hjälp av farsans kompressor. Jag tror att 0,5 bar är lämpligt. Är det någon som lite snabbt kan skriva hur jag enklast gör för att få systemet stabilt igen. Hur jag skall avlufta etc. Jag har lite svårt att tolka leverantörens manuall p.g.a. min okunskap.

12. A
    Medlem Nivå 6
    0,55 bars förtryck...