Mellby eller Björklidens????

17k läst  4 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Hej,
    Sitter här och planerar vårens garagebygge, där det lutar åt att jag köper en byggsats. Har precis börjat att kolla igenom de 2 broschyrer som jag hitintills har fått med posten:
    * Mellby ( www.mellby.com )
    * Björkliden ( www.bjorklidens.se )

Är ute efter ett garage som är ca 5 meter brett utvändigt och ca 9,6 meter lång utvändigt och med en taklutning mellan 38 till 45 grader.
    Utifrån dessa dimensionsval så blir alternativen för de 2 leverantörerna följande:
    * Mellby – M48 med baslängden 6,09 meter samt 3 st förlängningsmoduler á 1,2 meter
    * Björkliden – Garage GL 50 med baslängden 6,05 meter samt 3 st förlängningsmoduler á 1,2 meter

Till detta har jag på båda alternativen gjort följande tillval:
    * Fasaden skall vara 20x145 ribbpanel med panellist 20x45 mm med fasad kant (detta har jag på huset så jag vill ha samma), där det kostade extra hos Mellby och ingick hos Björkliden
    * 1 st fönster (på Mellby valde jag 900x600 och på Björkliden valde jag 1000x600)
    * 1 st Gångdörr för +18 grader
    * 1 st lucka i gavelspets

I övrigt så har jag inte gjort något tillval eller uppgraderingar.

Utifrån dessa basval och tillval så hamnade de två alternativen på följande priser:
    * Mellby kostar 113 880 SEK
    * Björkliden kostar 88 150 SEK

Utifrån dessa priser så ser man att Mellby är 29% dyrare än Björklidens (eller att Björklidens är 34% billigare än Mellby).

Utifrån detta har jag följande frågor:
    1) Varför är Mellby dyrare än Björklidens (eller varför är Björkliden billigare än Mellby)?
    2) Tillkommer det mer extrakostnader i Björkliden än jämfört med Mellby (tex högre transportkostnader, nått vitalt ingår inte, etc.), så att prisskillnaden i slutändan inte är så stor ändå?
    3) Har Björkliden gjort avkall på kvaliteten, jämfört med Mellby, för att få lägre priser?
    4) Är det nån som har några erfarenheter av Mellby eller Björklidens, eller kanske av båda märkena?
    5) Etc.

Tack på förhand.
    Med vänlig hälsning,
    Anders

2. M
    Medlem Nivå 1
    Hej Anders!

Jag har inte byggt något Melby-garage så någon jämförelse kan jag inte hjälpa dig med. Däremot har jag byggt två Björkliden-garage och kan konstatera att passformen inte är riktigt på topp i alla lägen. Slutresultatet blir absolut acceptabelt men det hade varit mycket snabbare/enklare om bitarna hållit måtten… Som exempel kan nämnas väggsektioner som bågnar där de skall sammanfogas och gavelspetsar som är ”större” än takstolen de skall fästas emot. Kontakten med Björkliden fungerade mycket bra och jag vet inte om Melby är bättre eller sämre vad avser precision. Som du säkert sett har de samma dimensioner på regelverket och väldigt lika lösningar i övrigt. Den enda uppenbara skillnaden är att Melby levererar en något dyrare port. Det tillkom inte några oväntade utgifter för att färdigställa Björkliden-garaget, möjligen med undantag för rostfria pannspik (de levererar galvade). Jag stod inför samma val som du och lotten föll på Björkliden. Efteråt är jag nöjd men det svors en del under bygget…

PS. Det senaste garaget blev lösvirke efter egen ritning, då passar allt ;-)

3. N
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Jag har ännu inte byggt något garage från Björklidens, men däremot har jag byggt en 40-50st Mellby garage. Så jag känner mig någorlunda kvalificerad att bedömma deras för och nackdelar.
    Som svar på några av dina frågor:

1. Björkliden är i grunden ett oisolerat garage, det framgår inte om du har räknat med isoleringssatts eller om du ska ha Mellby garaget oisolerat? Mellbys garage levereras med invändig beklädnad redan på plats, och lös isolering till innertaket vilket är består av spånskivor. I björklidens fall får du göra allt jobb med väggarna själv, men får då gips vilket är betydligt snyggare, samma sak i taket (om du köper isol.satts).
    Björklidens underlagspapp är en plastfilm du rullar ut, mellby använder rockwoll skivor, som dom numera heter. Dessa är trampsäkra om spikade enligt anvisning, kan vara ganska skönt när du ska lägga tegel.
    Sen skiljer sig portarna åt, Hörmann är en bättre port än Crawford. Crawford skickar ibland ut riktiga skräpportar, som deras egna montörer inte ens kan få att fungera på ett riktigt sätt. Det har dock bara hänt en gång. Jag antar också att du ska montera allt själv, Hörmannporten är smidigare att montera än Crawfordporten som man får med Björklidens.

2. Med Björkliden måste du ha en sockel på plattan, det slipper du med Mellby. Dock så får du en ful plåt längst ner på Mellby garaget, det fyller en funktion men är inte lika snyggt som panel hela vägen ner (tycker jag). Sen rekomenderas, oavsett vilken leverantör du väljer, att beställa transport med kranbil. Det ingår inte i något av de priser du nämnt nedan, men det borde kosta ungefär lika mycket för båda tillverkarna.

3. Se 1.

I övrigt så är Mellby väldigt optimistiska med hur lång tid det tar att montera deras garage, gäller kanske samma för Björklidens. Att Mellby skulle hålla högre kvalitet, det vet jag inte, håller det som ytterst tveksamt. Tycker jag står och svär över att dom inte kan göra saker och ting rätt nere på fabriken på varenda garage jag monterar, alltid olika saker dock. Det kan vara att panelen på gavelspetsen sitter snett eller att spånskivorna på insidan av väggelementen är för snålt sågad, vilket ger springor mellan väggarna. Eftersom man får gips löst av Björklidens (om man köper isol. satts) så slipper man det problemet där.
    Monteringsbeskrivning är skräp hos mellby, dom skickar inte tillräkligt med infästningsmateriall för att kunna följa den. Vilket brukar resultera i att det första jag gör är att slänga hela beskrivningen i soppan.
    Jag vet inte om Björklidens garage har takstolar som ger möjligheten att inreda vinden på ett vettigt sätt, men det förutsätter jag.

Jag kan inte säga att det ena är bättre än det andra tyvärr, men jag hoppas jag hjälpt dig en bit på vägen.

Mvh Niklas

4. C
    Medlem Nivå 1

Niklas, kostnad

Niklas, arbetar du för en firma som gör uppdrag åt Mellby? Vi funderar själva på att köpa ett garage via mellby eftersom vi har fått en offert från vår husleverantör på 339 000 kr för ett dubbelgarage! Alltså på tok för dyrt. Vi funderar på att istället låta dem gjuta plattan, och Mellby leverera garaget. Vad kostar det då egentligen att få mellby-garaget monterat (isolerat)?
    Mvh, Christina

5. Anna1984
    Medlem Nivå 11
    Ni som byggt Björkliden garage, hur lång tid tar det att montera deras garage om man gör det själv?

Hur mycket tror ni det kostar om man anlitar snickare?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: