Byggahus.se

Mellanrum trätrall utomhus 145x28 ? 1 mm för lite?

1. H
    Medlem · 213 inlägg

Husgubbe

Medlem
    Hej

Skall lägga trall 145x28 mm utomhus och funderar på mellan rum. Det är ca 3.7 m till väg och när jag lägger ut nu och slår ihop blankorna har jag ca 45 mm kvar till väggen. Eftersom jag har 24 springor tänkte jag lägga med 1 mm mellan (vinkelhake) för då borde det bli ca 15 mm kvar till väggen som skulle bli perfekt.

Men nu till frågan, trallen har legat ute i regn några dar och antar att den har svält max (den är även ny 3 månader) Jag har som önskan att ha springor på 3-4 mm när det har torkat! Men eftersom det är trädäck utan tak som det kommer regna/snöa på så antar jag att det inte alltid kommer vara tort och tror ni som kan att 1 mm är för lite och det finns risk att det reser sig? Vad hade ni gjort ? gått upp till 1,5 mm? Tipset med tumstock 2,5 mm känns mycket vid blött virke

Hade det varit altangolv som skall ligga under tak och alltid varit tort skulle jag lagt dikt emot, men nu vågade jag inte om det kan svälla mer.

Såg att det kan svälla upp till 8% och 8% på 145 är över 1 cm.

Märkte en himla skillnad på reglarna, i början med torra reglar ramlade balkskorna på plats idag med blöta reglar så var det fram med gummiklubba.

Redigerat 3 sep 2017 20:10
  2. johan.d.hallin
    Medlem · Östergötland · 91 inlägg

johan.d.hallin

Medlem
    Om det är så blött så hade jag lagt utan springa. Men ta 1mm om du tycker det blir bra. Räkna dock med att det torkar en hel för på de varmaste sommardagarna. Mer än 1mm hade jag inte lagt men jag gillar inte stora springor...

3. P
    Medlem · Västra Götaland · 763 inlägg

petersson79

Medlem
    När vi la 120x28 förra året la vi kloss an så mycket det bara gick. När det varit torrt ett tag så är det säkert springor på 1 cm på vissa ställen. Men så regnar det så blir det tätt igen...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.