5 379 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Mellanbjälklag: EPDM eller Stepisol på bjälkar för stegljudsisolering - eller annat?
Hej!
Jag vet att det här med isolering av mellanbjälklag är en återkommande fråga, men eftersom jag inte lyckats hitta svaren här på forumet så ställer jag frågorna och hoppas på er experter här
Vi har ett hus från 1940-talet (typ 8*10 meter i bottenyta) där vinden varit oinredd, men där ska vi nu göra ett par rum och badrum. Taket är åtgärdat, men inte golvet - och jag undrar vad som är smartast att göra för att få bättre stegljudsisolering (barnens rum ska vara där uppe, men jag är inte ute efter att få nåt slags musikstudioisolering, utan en hyfsad isolering som inte bygger så mycket höjd eller kostar skjortan. En önskedröm...?).
Nerifrån och upp ser det ut så här i mellanbjälklaget:
* Nedervåningens tak har enkelgips, skruvat i
* gamla innertaket (trä, 15*60 eller nåt sånt)
* träbjälkar (70*170, lagda med cc 60)
När jag har läst i gamla forumtrådar så har sett att bl.a. Zankan/Mr. Z föreslagit fram att man kan lägga EPDM-/gummilister eller Stepisol stomljudslist som limmas längs med hela bjälkarna och sen ovanpå det bygga vidare med undergolv och är man lite varsam så kan man köra med golvspån som man limmar och bara här och där fäster i bjälkarna, för att gummit/Stepisolen ska kunna fungera som fjäder mot stegljud. (Sen gips?) Och sen övergolv. Alltsammans ska dessutom mjukfogas mot alla ytterväggar för att minska flanktranmissionen. Och mellanrummet mellan bjälkarna fyller vi med isolering, typ Isover Fyllupp eller Paroc FPS 14 - vet inte vad som är bäst.
Nu till mina frågor:
1. Vi ska ha massivt furugolv (165*25mm) som övergolv, men jag har aldrig lyckats klura ut vad som är bäst att lägga på bjälkarna för att isolera stegljud: EPDM eller Stepisol stomljudslist? Eller nåt annat?
2. Hur tjocka ska remsorna ska vara för att fungera som fjäder samtidigt som det tål lite tyngd utan att pressas ihop och förlora sin fjädrande förmåga? Vi ska sätta två längsgående väggar på övervåningen, men annars är det ingen jättetung punktbelastning som ska vila på golvet/'fjädern'.
3. Gör t.ex. 3 mm EPDM (svårt att hitta detta på rulle i Sverige, men på amazon.de har jag sett det) samma jobb som 10 mm Stepisol längs bjälkarna? Eller 5 mm EPDM?
4. Jag förstår att man får bättre ljudisolering om man ovanpå golvspånet lägger gips (ett eller två lager som man i så fall helst limmar, men allt bygger höjd ) Behöver man både golvspån o sen gips ovanpå det, och sen övergolvet, eller kan man byta ut golvspånet och bara köra gips direkt på bjälkarna, för att få bättre ljudisolering utan att bygga höjd? Eller strunta i gips helt och hållet? Och vad skruvar man i så fall trägolvet i?
5. Kan man ha massivt trägolv flytande å bara limma det i sponten? Jag har läst att det går med vissa massiva trägolv, men inte mer än 4 meter brett (vi har 7,5).
6. Med sån här lägga fjäder längs bjälkarna som lösning, ska man då inte ha ytterligare dämpning mellan undergolv o övergolv, eller ska man t.ex. lägga lumppapp innan man lägger på övergolvet?
Pust, nu räcker det med frågor. Hoppas på några kloka svar. Tack på förhand!
Jag vet att det här med isolering av mellanbjälklag är en återkommande fråga, men eftersom jag inte lyckats hitta svaren här på forumet så ställer jag frågorna och hoppas på er experter här
Vi har ett hus från 1940-talet (typ 8*10 meter i bottenyta) där vinden varit oinredd, men där ska vi nu göra ett par rum och badrum. Taket är åtgärdat, men inte golvet - och jag undrar vad som är smartast att göra för att få bättre stegljudsisolering (barnens rum ska vara där uppe, men jag är inte ute efter att få nåt slags musikstudioisolering, utan en hyfsad isolering som inte bygger så mycket höjd eller kostar skjortan. En önskedröm...?).
Nerifrån och upp ser det ut så här i mellanbjälklaget:
* Nedervåningens tak har enkelgips, skruvat i
* gamla innertaket (trä, 15*60 eller nåt sånt)
* träbjälkar (70*170, lagda med cc 60)
När jag har läst i gamla forumtrådar så har sett att bl.a. Zankan/Mr. Z föreslagit fram att man kan lägga EPDM-/gummilister eller Stepisol stomljudslist som limmas längs med hela bjälkarna och sen ovanpå det bygga vidare med undergolv och är man lite varsam så kan man köra med golvspån som man limmar och bara här och där fäster i bjälkarna, för att gummit/Stepisolen ska kunna fungera som fjäder mot stegljud. (Sen gips?) Och sen övergolv. Alltsammans ska dessutom mjukfogas mot alla ytterväggar för att minska flanktranmissionen. Och mellanrummet mellan bjälkarna fyller vi med isolering, typ Isover Fyllupp eller Paroc FPS 14 - vet inte vad som är bäst.
Nu till mina frågor:
1. Vi ska ha massivt furugolv (165*25mm) som övergolv, men jag har aldrig lyckats klura ut vad som är bäst att lägga på bjälkarna för att isolera stegljud: EPDM eller Stepisol stomljudslist? Eller nåt annat?
2. Hur tjocka ska remsorna ska vara för att fungera som fjäder samtidigt som det tål lite tyngd utan att pressas ihop och förlora sin fjädrande förmåga? Vi ska sätta två längsgående väggar på övervåningen, men annars är det ingen jättetung punktbelastning som ska vila på golvet/'fjädern'.
3. Gör t.ex. 3 mm EPDM (svårt att hitta detta på rulle i Sverige, men på amazon.de har jag sett det) samma jobb som 10 mm Stepisol längs bjälkarna? Eller 5 mm EPDM?
4. Jag förstår att man får bättre ljudisolering om man ovanpå golvspånet lägger gips (ett eller två lager som man i så fall helst limmar, men allt bygger höjd ) Behöver man både golvspån o sen gips ovanpå det, och sen övergolvet, eller kan man byta ut golvspånet och bara köra gips direkt på bjälkarna, för att få bättre ljudisolering utan att bygga höjd? Eller strunta i gips helt och hållet? Och vad skruvar man i så fall trägolvet i?
5. Kan man ha massivt trägolv flytande å bara limma det i sponten? Jag har läst att det går med vissa massiva trägolv, men inte mer än 4 meter brett (vi har 7,5).
6. Med sån här lägga fjäder längs bjälkarna som lösning, ska man då inte ha ytterligare dämpning mellan undergolv o övergolv, eller ska man t.ex. lägga lumppapp innan man lägger på övergolvet?
Pust, nu räcker det med frågor. Hoppas på några kloka svar. Tack på förhand!
Barn, trähus och tystnad går sällan ihop. 
1. Helst Sylomer. Om man ska rangordna så: Sylomer, Stepisol, EPDM.
2. Det finns olika modeller av lister beroende på vikt, men det är inget problem om man köper Sylomer eftersom de är stabila även efter lång tid. Tjockleken för bra resultat bör vara minst 10 mm.
4. Gips är inte fribärande och man måste därför ha spånskiva under. Det som påverkar ljudisoleringen är massan hos spånskiva och gips. Att det blir bättre med gips är helt enkelt för att massan ökar.
6. Det ska man ha, men inte något tjockt material som Stepisol och inte heller de vanliga tunna golvunderlagen i plast. Antingen Decibex 2400 pro, Aprobo dB2 eller det billigaste alternativet lumppapp.
Ska du ha ett flytande golv på fjädrande bjälklagslister så rekommenderar jag att du sätter in fler bjälkar så att det blir cc 30, förslagsvis limträbalk. Detta för att man tappar styvhet av att inte skruvlimma spångolv.
Ett bättre val än golvspån och gipsskivor är fibergips som har betydligt större massa och man spar bygghöjd.
http://www.knaufdanogips.se/index.p...sentation/skivundergolvsystem/fribarande-golv
http://www.christianberner.se/$-1/file/filarkiv/cbab/broschyrer/stegljudsisolering-i-trabjalklag-2016low.pdf
(Läs monteringsanvisningarna noga!)
1. Helst Sylomer. Om man ska rangordna så: Sylomer, Stepisol, EPDM.
2. Det finns olika modeller av lister beroende på vikt, men det är inget problem om man köper Sylomer eftersom de är stabila även efter lång tid. Tjockleken för bra resultat bör vara minst 10 mm.
4. Gips är inte fribärande och man måste därför ha spånskiva under. Det som påverkar ljudisoleringen är massan hos spånskiva och gips. Att det blir bättre med gips är helt enkelt för att massan ökar.
6. Det ska man ha, men inte något tjockt material som Stepisol och inte heller de vanliga tunna golvunderlagen i plast. Antingen Decibex 2400 pro, Aprobo dB2 eller det billigaste alternativet lumppapp.
Ska du ha ett flytande golv på fjädrande bjälklagslister så rekommenderar jag att du sätter in fler bjälkar så att det blir cc 30, förslagsvis limträbalk. Detta för att man tappar styvhet av att inte skruvlimma spångolv.
Ett bättre val än golvspån och gipsskivor är fibergips som har betydligt större massa och man spar bygghöjd.
http://www.knaufdanogips.se/index.p...sentation/skivundergolvsystem/fribarande-golv
http://www.christianberner.se/$-1/file/filarkiv/cbab/broschyrer/stegljudsisolering-i-trabjalklag-2016low.pdf
(Läs monteringsanvisningarna noga!)
Briljant - stort tack! Så skönt att få lite konkreta svar i stället för mina egna gissningar.
Och, ja, jag har förstått av forumet att barn, tystnad o trähus sällan går ihop - men, men, det är inte mycket att göra nåt åt nu ;-)
Och tolkar jag dig rätt så motsvarar ett lager fibergips kombinationen av golvspån 22 mm och gips 13 mm, men menar du också så att med fibergips så minskar behovet av att sätta cc 30, för fibergips är styvare än golvspån?
Och, ja, jag har förstått av forumet att barn, tystnad o trähus sällan går ihop - men, men, det är inte mycket att göra nåt åt nu ;-)
Och tolkar jag dig rätt så motsvarar ett lager fibergips kombinationen av golvspån 22 mm och gips 13 mm, men menar du också så att med fibergips så minskar behovet av att sätta cc 30, för fibergips är styvare än golvspån?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Bra svar av FG!
Ceminwood är ytterligare ett alternativ som kombinerar hög massa med bärighet. Oavsett material bör du regla c/c 300.
Ceminwood är ytterligare ett alternativ som kombinerar hög massa med bärighet. Oavsett material bör du regla c/c 300.
22 mm spånskiva 15 kg/kvm
22 mm spånskiva och enkelgips: 25 kg/kvm
22 mm spånskiva och dubbelgips: 35 kg/kvm
22 mm spånskiva och trippelgips: 45 kg/kvm
Knauf fibergipsskivor
25 mm 38 kg/m2
28 mm 42 kg/m2
38 mm 57 kg/m2
Ceminwood 22 mm 30 kg/kvm
Man bör nog sträva efter minst 30 kg/kvm i ytskiktsvikt, gärna mer.
22 mm spånskiva och enkelgips: 25 kg/kvm
22 mm spånskiva och dubbelgips: 35 kg/kvm
22 mm spånskiva och trippelgips: 45 kg/kvm
Knauf fibergipsskivor
25 mm 38 kg/m2
28 mm 42 kg/m2
38 mm 57 kg/m2
Ceminwood 22 mm 30 kg/kvm
Man bör nog sträva efter minst 30 kg/kvm i ytskiktsvikt, gärna mer.
Hmm, det plockar på i kostnad när det ska bli bra... Om man skulle behöva välja: c/c 60 o cirka 40 kg/kvm (mer pengar på tyngd och mindre på extra bjälkar och dubbelt så mycket sylomer) eller c/c 30 och cirka 30 kg/kvm - vad skulle rekommendationen vara?
Eller är ett alternativ EDPM 10 mm (eller t.o.m 15 mm), som är en fjärdedel så dyrt som sylomer och då i stället satsa på mer tyngd?
Eller är ett alternativ EDPM 10 mm (eller t.o.m 15 mm), som är en fjärdedel så dyrt som sylomer och då i stället satsa på mer tyngd?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
EPDM är bra för dess tätande egenskaper, när den komprimeras, tex mellan en karm och ett dörrblad. Däremot är den mindre lämplig som fjäder melkan upplag och ett tungt golv.
Det är sylomer el. motsvarande du ska använda. Egentligen ska sylomeren anpassas efter lasten så fjädern arbetar inom dess dynamiska område som tänkt i den bästa av världar.
Kontakta CB så hjälper dom dig med beräkningarna.
Det är sylomer el. motsvarande du ska använda. Egentligen ska sylomeren anpassas efter lasten så fjädern arbetar inom dess dynamiska område som tänkt i den bästa av världar.
Kontakta CB så hjälper dom dig med beräkningarna.
Redigerat:
OK tack, då börjar jag fatta skillnaderna mellan EPDM och de andra materialen - jag trodde de gjorde ungefär samma sak, men bara olika effektivt. Så verkar det ju inte vara... Jag får kontakta CB och höra vad de rekommenderar.
Och även FG - tack för tydliga sammanställningar med siffror som gör att det går lätt att jämföra olika lösningar
Har ni experter några synpunkter på vad som är minst dåligt av valen ovan (c/c 30 eller ökad tyngd)? Och har jag förstått det rätt att eftersom undergolvet ligger flytande på sylomeren så kan man lika gärna skruva fast trägolvet direkt i undergolvet - eller ska man ändå försöka ha två flytande golv?
Och även FG - tack för tydliga sammanställningar med siffror som gör att det går lätt att jämföra olika lösningar
Har ni experter några synpunkter på vad som är minst dåligt av valen ovan (c/c 30 eller ökad tyngd)? Och har jag förstått det rätt att eftersom undergolvet ligger flytande på sylomeren så kan man lika gärna skruva fast trägolvet direkt i undergolvet - eller ska man ändå försöka ha två flytande golv?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Alla delar i konstruktionen bildar ett "system". "Fjädern" behöver anpassas till lasten så den jobbar inom dess dynamiska område. Ungefär som att pumpa däcken på en bil lagom mycket.
Det är därför dessa olika typer av frikopplande material är uppmätta och finns i olika hårdheter så att man på ett kontrollerat sätt kan bygga en konstruktion som inte bottnar och kortsluter, vilket är risken med EPDM-lister.
CB eller motsvarande leverantör hjälper dig med rätt materialval och c/c då även anläggningsytan är en variabel i ekvationen.
Det är därför dessa olika typer av frikopplande material är uppmätta och finns i olika hårdheter så att man på ett kontrollerat sätt kan bygga en konstruktion som inte bottnar och kortsluter, vilket är risken med EPDM-lister.
CB eller motsvarande leverantör hjälper dig med rätt materialval och c/c då även anläggningsytan är en variabel i ekvationen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken gummityp missfärgar inte plastgolv? NBR, FPM/FKM, EPDM... eller annat?
Golv -
Fuktspärr eller inte i mellanbjälklag från 1925 ?
Isolering -
Kutterspån eller stenull för bäst ljudisolering i mellanbjälklag?
Isolering -
Tilläggs isolera mellanbjälklag eller inte?
Hustillverkare -
Skivor eller lösulli mellanbjälklaget?
Isolering