Byggahus.se

Mellanbjälklag, bygnation 1909

  1. C
    Medlem · 50 inlägg

    Christer Olofsson

    Medlem
    Behöver återigen hjälp av stjärnorna här.

    I lägenheten jag bor i på högsta våningen, har jag precis fått tillstånd att rikta upp bjälklaget. Och samtidigt vill jag försöka fixa till eventuella brister (golvet blev 11 grader kallt vid vissa ställen i vintras).

    Bjälklaget ligger med cc på ca 50, det varierar med typ 3-4 cm. Sedan har den en blindbotten/trossbotten, för att bära upp den 14,5 cm tunga isoleringen av tegel, lera och bruk. Och vindpappen på väggarna slutar ca 10 cm innan golvet börjar, så det blåser in, och framförallt i hörnan.

    Och då blindbotten har en luftspalt på ett par cm tills takbjälklaget, så finns det goda möjligheter för den kalla luften att få blåsa "fritt".

    Ena vägen är av tegel, och andra är en del av plåttaket, så där det är plåttak är det dubbla brädor med vindpapp i mellan, som dock inte går hela vägen ner till golvet.

    Så till frågeställningarna:

    - Borde jag passa på och se till att det finns vindpapp hela vägen ner till golvet?

    - Varför har man en luftspalt, är det för att man är nojiga för fukt?
    - Borde man inte kunna fylla upp luftglipan med något som isolerar ljusare ljud som inte det tunga lagret tar hand om?

    - Borde jag övertala föreningen om att lägga tillbaka något annat än den gamla tunga isoleringen, som borde vara grym för att hantera stegljud med mera.

    All hjälp uppskattas enormt!

    Tack,
    Christer
     
  2. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 147 inlägg

    Oldboy

    Medlem
    Har du skisser eller bilder? (Blir inte riktigt klok på hur det är byggt.)
     
  3. C
    Medlem · 50 inlägg

    Christer Olofsson

    Medlem
    Tusen tack för att du tar dig tid!

    här kommer en skiss, skall leta fram ett par bilder med:
    bjalk.png
     
  4. C
    Medlem · 50 inlägg

    Christer Olofsson

    Medlem
    dvs under bjälken fäster grannens takbjälklag.

    det märkliga är att vindpappen på väggarna slutar någon decimeter innan golvet, och vi hade i vintras 11 grader på delar av golvet. Flera grannar har tydligen samma problem. Men åh andra sidan går bjälklaget hela vägen till teglet utan vindpapp...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20160330_171212890.jpg

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20160330_171143592.jpg

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20160330_171123887.jpg

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20160330_171019811.jpg


    Tack! //Christer
     
  5. leby
    Medlem · Stockholm · 1 906 inlägg

    leby

    Medlem
    Det blåser väl inte så mycket varken genom tegel eller plåt men skadar gör det ju inte att täta. Det var sällan dom gjorde saker i onödan för så luftspalten har garanterat något syfte, kan iof vara att inte din isolerings ska trilla ned hos grannen men jag skulle lämna spalten.
    Jag hade nog riktat bjälkarna, köpt diffusionsöppen papp och lagt i varje golvbjälksfack sen fyllt facken med stenull. Vill du vara överdriven så kan du lägga en papp även ovanpå isoleringen innan du lägger golvet och då låta pappen gå upp lite på väggen.
     
  6. C
    Medlem · 50 inlägg

    Christer Olofsson

    Medlem
    Tack, visa tycker att den gamla sand tegel spån blandningen är bra mot stegljud. Men du röstar för stenul? Hur funkar det i ett hus som "andas"?

    Super tack!
     
  7. leby
    Medlem · Stockholm · 1 906 inlägg

    leby

    Medlem
    Ja om du har drag i golvet och vill isolera så absolut isolering. Isoleringen andas, det är plasten utanför isoleringen som brukar användas för att hindra fuktvandring. Vill man ha bort steg ljud kan du lägga i ett par lager gips i botten kanske, gips dämpar ljud bra. Du behöver ju inte ha isoleringen mer än en meter (eller 60-80 cm) in från väggen iof om du vill lägga dit din gamla blandning igen
     
  8. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 147 inlägg

    Oldboy

    Medlem
    Lera användes förr till att täta t ex trossbottnar med, dvs motsvarande vindpapp, men gnagarsäkert.

    Troligtvis är det sprickor i tegelväggen och/eller glipor i glasullen som man ser sticka ner från kattvinden som gör att kalluft kommer in.

    Så, precis som leby säger, lägg vindpapp i botten på trossbotten och fyll upp med glas- eller stenull, (det isolerar bäst). Det räcker att göra från innerkant på dina väggar och utåt, eller om det är oisolerade ytterväggar så ca en 50 cm in. Resten av facken kan du gott lägga tillbaka den gamla massiva och ljuddämpande fyllningen. Glöm dock inte vindpappen här också. Se till att överlappa och täta (tejpa) vindpapp på väggarna också. Dreva gärna alla springor, skarvar, rörgenomföringar etc där det kan tänkas tjuvdra. Även mkt små sådana. När vinden spelar så räcker mikroskopiska sprickor/springor för att det ska dra rejält kallt. Det vore ju trist att upptäcka nästa vinter att det bara blev 95% tätt, när väggar, golv, lister, färg och tapeter är på plats igen...

    Ett par/dubbla gipsskivebitar under ullen, för ljuddämpning är inte fel. Jag rekommenderar drevning runt alla kanter för att säkra ljuddämpningen. Med trälister runtom blir det förmodligen snäppet tystare ändå, (inkl drevning). Minsta luftspringa och ljudet smiter igenom.
     
  9. C
    Medlem · 50 inlägg

    Christer Olofsson

    Medlem
    Grabbar ni är underbara! Tack =)

    Man behöver inte ha några tankar om fukt och gipsskivorna?

    Idag är blindbotten av plank med glipor imellan, borde jag bytta ut dem mot råspont för att få det bättre ur ljudperspektiv?

    Återigen tack!
     
  10. C
    Medlem · 50 inlägg

    Christer Olofsson

    Medlem
    Kom på en fråga till. Vad använder man för tejp för vindpapp?
     
  11. leby
    Medlem · Stockholm · 1 906 inlägg

    leby

    Medlem
    Du kan byta brädorna mot osb om du vill. Inte är det så fuktigt att det kan påverka gips inte, det behöver du inte fundera på. Tejp, vad som helst som är avsett att sitta länge. Finns speciell tejp avsedd för tejpning av duk skarvar i bygghandeln som år billig och bra.
     
  12. C
    Medlem · 50 inlägg

    Christer Olofsson

    Medlem
    Tack Leby!
     
  13. D
    Medlem · Stockholm · 217 inlägg

    dextrocell

    Medlem
    Inte funderat på EPS cement?
     
  14. C
    Medlem · 50 inlägg

    Christer Olofsson

    Medlem
    Bra fråga, har tyvärr ingen uppfattning....
     
  15. leby
    Medlem · Stockholm · 1 906 inlägg

    leby

    Medlem
    EPS skulle säkert också funka men kladdigt och lite dyrare... Sen vet man ju aldrig vilka hål som det rinner ned i, kanske hamnar hos grannen.....
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.