Byggahus.se

Mekanisk vent (fläkt) i murstock

1. M
    Medlem Nivå 2
    Har ett hus 1,5 plan med källare, byggt 1954-55 som vi installerat bergvärme i 2004, 3-glas fönster 2012 med ventil på alla karmar.
    Upplever att vi har dålig ventilation i huset och dålig lukt i källaren.
    Källaren ska renoveras och allt organiskt material ska ersättas eller tas bort.

För att få bättre ventilation har jag har funderingar på att sätta en fläkt i murstocken i källaren där pannan satt.

Vad tycker ni om det?
    Vilken fläkt ska man välja?

Redigerat 6 jan 2014 22:25
  2. M
    Medlem Nivå 2
    Bumpar min egna tråd och hoppas på input =)

3. O
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Vi har ett hus från 1952 och i tvättstugan som liggar i källaren har vi monterat en Fresh intellivent fläkt in i murstocken. Detta efter att ha konsulterat sotaren och fått godkänt.

4. Real7
    Renoverare Nivå 7
    Jag är verkligen ingen vent guru så jag hoppas att du får fler åsikter. Men hur ser er frånluft ut annars. Den ska ju helst ut i fuktiga rum så som badrum,kök och tvättstuga. Så man inte riskerar att suga fuktig luft genom huset.

5. Locke
    Medlem Nivå 8
    Jag har monterat Paxfläktar i duschrummen. Dessa går en stund efter man släckt lyset samt när RF är högt. På detta sätt ökar man antalet luftombyten en aning. Fungerar bra.

I nuläget tar vi dock tilluften från källaren men framöver skall jag stänga av den vägen och montera ställbara tilluftsventiler istället.

Det satt fönster med ventilation tidigare men dessa är utbytta i samband med fasadbyte.

6. M
    Medlem Nivå 2
    Vi har inga fläktar förutom i köket (vanlig köksfläkt).
    I badrum/dusch sitter ventil. Har funderat på en PAX i ventilen. Upplever dock att just denna ventilation fungerar bra.
    Tvättstugan är i källaren (granne med pannrummet) där det står en avfuktare och skramlar.