749 läst · 3 svar
749 läst
3 svar
Mekanisk vatten-timer för badrum?
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 68 inlägg
Jag har ingen aning om jag använder rätt termer för detta, men jag letar efter någon form av mekanisk timer (dvs som inte behöver el) för montering inomhus i ett badrum, som gör att man får ut vatten en viss tid, och sen stängs det av med automatik.
Tanken med denna timer är att ha den monterad bakom en toalett, och den ska mata vatten till en handhållen bidé. Tydligen är den vanliga enkla varianten av dessa handhållna bidéer, så som dom ser ut och är monterade i många länder runt om i världen, inte anpassade för svenskt vattentryck och svenska VVS-regler. Dvs det är inte lämpligt och godkänt att låta vattnet vara trycksatt hela tiden. T.ex om den skulle ramla ner i golvet och gå sönder så skulle den spruta vatten över hela badrummet, kanske t.om ut i hallen, och kunna orsaka stora skador.
Med en timer skulle detta problem undvikas. Då är vattnet bara trycksatt under en kortare tid (säg några minuter).
Finns denna produkt? Vad heter den i så fall? Bevattningstimer finns ju för trädgården, jag letar efter något liknande men för ett badrum
Tanken med denna timer är att ha den monterad bakom en toalett, och den ska mata vatten till en handhållen bidé. Tydligen är den vanliga enkla varianten av dessa handhållna bidéer, så som dom ser ut och är monterade i många länder runt om i världen, inte anpassade för svenskt vattentryck och svenska VVS-regler. Dvs det är inte lämpligt och godkänt att låta vattnet vara trycksatt hela tiden. T.ex om den skulle ramla ner i golvet och gå sönder så skulle den spruta vatten över hela badrummet, kanske t.om ut i hallen, och kunna orsaka stora skador.
Med en timer skulle detta problem undvikas. Då är vattnet bara trycksatt under en kortare tid (säg några minuter).
Finns denna produkt? Vad heter den i så fall? Bevattningstimer finns ju för trädgården, jag letar efter något liknande men för ett badrum
Lägenhetsfixare
· Stockholm
· 68 inlägg
Ja, precis den funktionen. Vet du möjligtvis vad den kallas?nino skrev:
Den kanske inte behöver sitta precis bakom toan, men snett bakom. Det området når man utan problem.
Liknande trådar
-
Kostnad för energi per år för mekanisk frånluft?
Ventilation -
Stockholm/Spånga: Anlita hjälp för att installera mekaniskt ventilerade golv + FTX-ventilation
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Ska min mekaniska frånluftsfläkt alltid gå för fullt?
Ventilation -
Hus ventilerat med FTX: Kallrasskydd/baksugsskydd för mekanisk frånluftsfläkt som oftast är avstängd
Ventilation -
"Ventilationsgaller" i trä för mekanisk tilluft
Ventilation