Hej !
Har en halvdum fråga:
Köpte nya fettfilter till min spisfläkt AEG 2060D, bytte dom och "resettade" på spisfläkten enligt instrux.
Blev inte riktigt bra, spisfläkten funkar, dock blinkar en lampa hela tiden (nr2 av 3 lampor) och det hjälper inte att "resetta"
Dock till det riktiga problemet, efter detta så verkar takfläkten ha tystnat !! Den skall väl vara igång 24/7 !?
Kan detta hänga ihop på något sätt ?? Är spisfläkt och takfläkt ihopkopplade på något sätt.
Spisfläkten är nog gammal ( satt i när vi köpte huset 2007 ) men funkar !
Takfläkten byttes nog för typ 15 år sedan !
Men det är roligt att takfläkten lade av samtidigt som jag pillade med fettfilter och spiskåpan !!!

Dra ur proppen ??
Ringa service ??

Tacksam för svar !

Niklas

ok ingen som vet då ! får bli servicegubbe !!

Låter som Alliancefläkt, dvs två fläktar som tillsammans ventilerar huset och takfläkten styrs från fläktkåpan med köksfläkten. Googla Alliancefläkten så finns massor med information.

Tack för tipset, blivit lite klokare !
Nu skall jag bara försöka komma på varför takfläkten tystnat ! 🤔

N niddex skrev:
Tack för tipset, blivit lite klokare !
Nu skall jag bara försöka komma på varför takfläkten tystnat ! 🤔
Löst problemet ?
Är fläkten på taket gammal?
har du spänning upp till fläkten? om inte, så vet du vart problemet är. om du har spänning upp, slå av strömmen och snurra på fläkten, hur låter det?

F fluffe97 skrev:
Löst problemet ?
Är fläkten på taket gammal?
har du spänning upp till fläkten? om inte, så vet du vart problemet är. om du har spänning upp, slå av strömmen och snurra på fläkten, hur låter det?
Inte löst än, köksfläkten har jag lyckats få fason på så den inte står och blinkar hela tiden.
Kontaktade en lokal firma i måndags och dom sade att dom inte servrar gamla takfläktar längre
utan tar bort den och "bygger om" den. fläkten har jag bytt ut för cirka 10-12 år sedan men hittar inte dokumentationen på detta så vet inte vad jag har för något. Fick offert på ca 8000:- med rot för att fixa
men nissen har inte hört av sig. Att mäta spänning på taket har jag ingen möjlighet till ( ryggen ) så det lutar åt Offerta istället då det är svårt att hitta folk som vill laga/byta ut fläkten bara. Dom flesta verkar bara vilja byta ut till FTX o liknande vilket blir avsevärt dyrare.
Tack för att du frågade iallafall.
Mvh
Niklas

N niddex skrev:
Inte löst än, köksfläkten har jag lyckats få fason på så den inte står och blinkar hela tiden.
Kontaktade en lokal firma i måndags och dom sade att dom inte servrar gamla takfläktar längre
utan tar bort den och "bygger om" den. fläkten har jag bytt ut för cirka 10-12 år sedan men hittar inte dokumentationen på detta så vet inte vad jag har för något. Fick offert på ca 8000:- med rot för att fixa
men nissen har inte hört av sig. Att mäta spänning på taket har jag ingen möjlighet till ( ryggen ) så det lutar åt Offerta istället då det är svårt att hitta folk som vill laga/byta ut fläkten bara. Dom flesta verkar bara vilja byta ut till FTX o liknande vilket blir avsevärt dyrare.
Tack för att du frågade iallafall.
Mvh
Niklas
Förstår! Det finns lite enklare " tricks och fix" du kan göra för att felsöka takfläkten. Men har du ingen möjlighet att komma ut på taket så är nog enda alternativet att byta ut till en ny takfläkt.

en firma BÖR vilja komma ut och felsöka och kolla på fläkten. Hittar de inget fel så är dem ialfall på plats och kan då ta lite mått för ett eventuellt byte.

Ett tips som många inte tänker på när de byter takfläkt,
Nyare takfläktar har en mycket högre kapacitet och eftersom kraven på luftflöden ändrats och höjts sedan din befintliga installerades. Så finns risken för ljudproblem i ventilationen om en nya takfläkt är på plats.
Så kan vara smart och nämna för ventfirman att se över möjligheterna för att eventuellt ljuddämpa om så blir fallet.

så du inte står där och betalat massa pengar och så får du en massa ljudproblem som inte går att åtgärda.. de är lite trist.

Lycka till :)

F fluffe97 skrev:
Förstår! Det finns lite enklare " tricks och fix" du kan göra för att felsöka takfläkten. Men har du ingen möjlighet att komma ut på taket så är nog enda alternativet att byta ut till en ny takfläkt.

en firma BÖR vilja komma ut och felsöka och kolla på fläkten. Hittar de inget fel så är dem ialfall på plats och kan då ta lite mått för ett eventuellt byte.

Ett tips som många inte tänker på när de byter takfläkt,
Nyare takfläktar har en mycket högre kapacitet och eftersom kraven på luftflöden ändrats och höjts sedan din befintliga installerades. Så finns risken för ljudproblem i ventilationen om en nya takfläkt är på plats.
Så kan vara smart och nämna för ventfirman att se över möjligheterna för att eventuellt ljuddämpa om så blir fallet.

så du inte står där och betalat massa pengar och så får du en massa ljudproblem som inte går att åtgärda.. de är lite trist.

Lycka till :)
Kalas ! Tack för tipset angående ljuddämpningen, sånt där kan man ju bli lite smått galen på 😋
Kommer en snubbe på måndag så vi får väl se vad som händer !!

Niklas

• Gilla
fluffe97
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.