Vi har byggt om vårt hus och tog in ett företag som gav oss vägledning i hur vi ska sätta ventilation (mekanisk frånluft). Han har ritat in en paxfläkt i skafferiet.
På samma våningsplan (ca 110 kvm +/-) har vi en paxfläkt i badrummet.

Min fråga nu är om inte en paxfläkt i skafferiet, som ligger i köket, ”förstör” för köksfläkten (inbyggd i spishäll, utsug)?

Vi har dessutom en kamin med rökgasfläkt vid köket också. Om det spelar någon roll. Eldar främst för mysfaktor och inte speciellt ofta.

J josifin skrev:
Min fråga nu är om inte en paxfläkt i skafferiet, som ligger i köket, ”förstör” för köksfläkten (inbyggd i spishäll, utsug)?
Det skall vara frånluft i kök så det är inga konstigheter.

BirgitS
Fast ska fläkten verkligen fungera som frånluft för hela köket borde den väl inte vara inne i ett skåp?

• Gilla
Kane
  • Laddar…
K Kane skrev:
Det skall vara frånluft i kök så det är inga konstigheter.
Okej, har nämligen vänner som stängt av sin för deras köksfläkt i spishällen fungerar knappt när pax är igång. Drar ut oset i hela köket.

Men okej, jag fattar. ☺️

BirgitS BirgitS skrev:
Fast ska fläkten verkligen fungera som frånluft för hela köket borde den väl inte vara inne i ett skåp?
Det är gott om utrymme för luften att flöda in där under dörren (ca 10 cm mellan golv och dörr).
Så det är inte riktigt ett skåp. ☺️

BirgitS
J josifin skrev:
Det är gott om utrymme för luften att flöda in där under dörren (ca 10 cm mellan golv och dörr).
Så det är inte riktigt ett skåp. ☺️
Okej, då är det ju en annan sak.
J josifin skrev:
Okej, har nämligen vänner som stängt av sin för deras köksfläkt i spishällen fungerar knappt när pax är igång. Drar ut oset i hela köket.

Men okej, jag fattar. ☺️
Men en ständigt gående fläkt i kök ska ha ett luftflöde på 10 l/s, medan en fläkt ovanför/i hällen brukar ju ha ett luftflöde som är flera gånger större än så.

På 110 kvm bör man, enligt dagens normer, ha frånluft på 38 l/s. En frånluftsfläkt i ett badrum bör ventilera med 15 l/s och en i ett kök med 10 l/s så det är väl lite som det är och man bör inte stänga igen den i köket för då blir det alldeles för lite ventilation.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
J josifin skrev:
De kanske skall se över sin ventilationslösning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.