Byggahus.se

Meec sågbord från Jula.....

1. F
    Medlem Nivå 3
    Jag står i begrepp att köpa ett nytt sågbord.
    Det är egentligen inget fel på mitt gamla hemmabygda med undermonterad Metabo handklinga,det är lite tungjobbat+att det bara tar 55mm!
    Jag har varit till Jula och kollat på Meecbordet(5995kr) som dom för övrigt kallar byggsåg!?
    I forumet så varnas det för Kina/Meec/Bestsuperkickass-maskiner,men det här bordet känns gediget,stabila annhåll osv!
    Reservdelar skulle ju kunna vara ett problem,men elmotorer och lager,remmar brukar ju vara billigaste standardprylar som går att uppbringa!?
    Min fråga är:Finns det någon som har erfarenhet av den här sågen,för och nackdelar?

2. L
    Medlem Nivå 6
    Har du en link til den sågen/bordet?

3. F
    Medlem Nivå 3
  4. L
    Medlem Nivå 6
    Er den mye større arbeidsflate på den enn på Bosch sin bordsag?

Men, den ser jo bra u. Siden det er Meec så er det store muligheter for at den finnes under et annet navn også.

5. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Jag har kollat på den där sågen på Jula flera gånger, och det verkar tveksamt att lägga ut nästan sextusen på den. Mitt tips är att kolla på Blocket. Om du inte drar dig för den vikten, det var väl 175kg, kan du lika gärna köpa något i gjutjärn.

6. F
    Medlem Nivå 3
    Den på Jula är gjutjärn,extraborden oxå!Vad är det annars som gör att du skulle backa?Om man hittar ett rejält sågbord på Blocket,så är finns det antingen ingen snedställning på klingan eller så kostar det dubbelt!

7. L
    Medlem Nivå 6
    Så litt mer på sagen nå. Jeg synes den virker svært bra til en pris på 6000kr. Den veier jo 175kg, så den må jo stå støtt og være solid.

Ser ikke noen grunn til å ikke kjøpe den.

8. E
    Medlem · Nivå 11
    Anhållet är inget vidare. Det är lätt att låsa fast det snett så man måste kolla att det är parallellt med klingan varje gång det ska låsas fast. Det betyder också att det knappast går att använda skalan för att få exakt rätt mått.

9. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Det finns gjutjärn och gjutjärn, men framförallt tänker jag på anhållet som Eld skriver om, det var mer som ett skämt. Jag har visserligen inte kollat på klyvar på Blocket alldeles nyligen, men dubbelt pris låter lite kryptiskt. Fick tag i en gjutjärnsklyv där med höj- och sänkbar klinga och tilt för en tusenlapp. Såg inte mycket ut för världen, men på med färg och smörjsprutan så gick det kanon. Jag menar inte att det måste vara något direkt fel på Meecsågen, men jag tror ändå att man har goda möjligheter att få mer för pengarna på Blocket.

Sen är det en sak med gjutjärnsbord, en annan med gjutjärnsmaskin! Då menar jag hela stommen alltså. Stabiliteten (och mobiliteten) blir därefter. Sen är det förstås en smaksak också, en del gillar äldre maskiner, en del gör det inte.