5 792 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Meec grovdammsugare - filtret sätts igen på minuter!
Hej
Jag har en grovdammsugare som jag köpte för några år sedan och egentligen har den under hela perioden haft allt för kass funktion på filtret. Efter bara några minuter med gipsdamm och liknande så är det igensatt. Det är ju ett runt filter i mitten av sopbehållaren. Ett tunt tygfilter med kardborre omger typ ett sånt här:

Det är det vita tunna filtret jag tänker på. Det går dock fort att göra rent, det är bara att öppna maskinen med två snabbfästen och sedan vispa av filtret med en kniv eller måttstock, men man vill ju kunna dammsuga i 10 minuter iaf innan det sätts igen. Går inte!
Någon som har tips?
Jag har en grovdammsugare som jag köpte för några år sedan och egentligen har den under hela perioden haft allt för kass funktion på filtret. Efter bara några minuter med gipsdamm och liknande så är det igensatt. Det är ju ett runt filter i mitten av sopbehållaren. Ett tunt tygfilter med kardborre omger typ ett sånt här:

Det är det vita tunna filtret jag tänker på. Det går dock fort att göra rent, det är bara att öppna maskinen med två snabbfästen och sedan vispa av filtret med en kniv eller måttstock, men man vill ju kunna dammsuga i 10 minuter iaf innan det sätts igen. Går inte!
Någon som har tips?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Finns även en "påse" att sätta utan på filtret som grov/förfilter. Klart enklare att damma av än filtret.
I övrigt instämmer jag med föregående- påse.
I övrigt instämmer jag med föregående- påse.
Inbillar mig att när jag körde med lite vatten i botten av grovisen, så tog lite länge tid för filtret att sättas igen ( har dock inte kört gips då mest betongdamm etc,). Men påse är ju klart bäst..
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 579 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 579 inlägg
Jag har också bråkat med det där och visste inte att det fanns påsar att köpa.
Det jag gjorde var att klämma fast ett tygstycke som täckte hela "hinkens" öppning när jag stängde igen dammsugaren. Då fastnade den största delen av dammet i tyget och det gick att köra längre än om man körde utan. Dock förlorade man kanske lite av sugkraften men den klarade fortfarande att suga in tillräckligt med damm tyckte jag.
Det jag gjorde var att klämma fast ett tygstycke som täckte hela "hinkens" öppning när jag stängde igen dammsugaren. Då fastnade den största delen av dammet i tyget och det gick att köra längre än om man körde utan. Dock förlorade man kanske lite av sugkraften men den klarade fortfarande att suga in tillräckligt med damm tyckte jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Jula MEEC TIG 160 - 026177
Verktyg & Maskiner -
Sladd till batteridrivna Meec-tools?
Verktyg & Maskiner -
Grovdammsugare Stihl Se 62E - någon som provat?
Verktyg & Maskiner -
Billigare grovdammsugare som passar med Festool-verktyg?
Verktyg & Maskiner -
Köpa grovdammsugare samt ångtvätt - vad finns det för bra erbjudanden?
Verktyg & Maskiner