Byggahus.se

Medlemskap i vattenförening?

1. E
    Medlem · 1 inlägg

Eva Persson

Medlem
    Hej!
    Vi är ett antal grannar på landet som funderar på att bilda en vattenförening och ansluta oss till det kommunala VA-nätet (idag har det flesta i området egen brunn). Kan en sådan förening hållas strikt oss emellan eller är vi tvungna att ta emot eventuellt nya medlemmar om sådana intressen uppkommer efter det att vi bildat föreningen? Det aktuella antalet medlemmar styr ju dimensioner på servisledning mm och om vi plötsligt skulle få fler anslutningar skulle det troligtvis innebära stora omkostnader, kanske pumpstationer mm (idag är det stora höjdskillnader i området och trycket räcker inte hur långt som helst). Kan vi reglera detta i våra egna stadgar eller MÅSTE vi ta emot nya medlemmar i framtiden?
    Tacksam om någon kunde informera om detta och gärna hänvisa till någon lagtext eller bestämmelse så vi vet om och hur vi isf ska gå vidare.

mvh / Eva Persson

2. T
    Medlem · Blekinge · 7 621 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Ju fler medlemmar ju billigare blir det ju per meter. Att öka rördimensioner och eventuell pump kostar inte myckket mer i jämförelsen med grävarbetet. Det som anslutar sig senare får förstås stå för sina egna anslutningskostnader samt sin andel av det som redan är installerat.

3. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 821 inlägg

harry73

bra på allt
    Bra fråga. Hur hade ni tänkt är det. Blir det en gemensamhetsanläggning (förrättningsbeslut) som drivs av en samfällighetsförening? Då kan Lantmäteriet berätta om de kan ansluta andra fastigheter mot er vilja.

Blir det någon 'inofficiell' förening borde det vara samma sak som en privat servisledning, och då tror jag att ni själv bestämmer om någon ansluter sig och hur mycket det kostar.

Men även jag tycker att det är bra att välja vattenledning som klarar av fler anslutningar. Prisskillnaden är inte så stor.

4. Hemmakatten
    Medlem · 12 112 inlägg
    Jag tänker att kommunen absolut vill ansluta ALLA fastigheter till det kommunala nätet.

Kommunen har en skyldighet att tillse att alla invånare har tillgång till dricksvatten. I vissa områden, tex fritidshusområden med ett färre antal permanentboende, behöver kommunen inte tillgodose färskvattentillgången. Men så fort permanentboendet ökar så finns skyldigheten där - till självkostnadspris som kan vara allt mellan 2-500.000 kronor.

Jag tror inte ni kan bygga ett eget nät med begränsat antal medlemmar och ansluta det till det kommunala nätet. Det låter helt orimligt. Kommunen kan omöjligt tillåta detta, enligt lag måste de ansluta alla fastigheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.