4 680 läst ·
104 svar
5k läst
104 svar
Mediasplittern fungerar inte efter utlöst joedfelsbrytare
Det var vanligare förr att IP-TV distribuerades via separat VLAN än vad det är idag.AndersMalmgren skrev:
Jag säger ju det.. vår mediasplitter splittar WAN (internet) till en port och IPTV till en annan. Nu har jag ingen IPTV så Alltele nu Bredband2 har bryggat så all trafik går på LAN1, eftersom jag bara har WAN-trafik.
edit: Varför det var fördelaktigt brygga minns jag inte.. Switchen kanske slipper lite logik..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag förstår exakt vad du menar ,men jag tror du missförstår mitt inlägg.lars_stefan_axelsson skrev:
Och jag förstår inte vad det är som är svårt att förstå??
99% av de som ringer support har ingen aning om vad som sitter på väggen, vad det fyller för funktion, eller knappt ens vad som är deras och leverantörens.
Och den överskjutande procenten har fel... (Om de kan något ord så är det "router" uttalat fel, och använt för grejor som inte innehåller någon routing-funktionalitet öht.)
Så det är extremt rationellt att använda en samlingsterm för allt gunk som är nätägarens för de som kan skilja på sitt och någon annans. (Inte för att det som sagt gör någon större skillnad i kontakten med first line support.)
Notera också att det finns många, många, olika varianter på precis hur man delat upp det med mer eller mindre integration av funktionalitet. Så det är långtifrån enkelt även för de som ligger på den övre halvan av begåvningsskalan men inte vet mycket om nätverk.
Tro mig jag har försökt förklara för sittande rätt, och det gick "sådär".![]()
Visst är den vanlig i någon form, jag kan använda den i kanalmenyn för gårdagen och idag, men enbart välja program som visas nu och från början eller har visats.AndersMalmgren skrev:
Vill jag ha det mera generellt så väljer jag play från ISP, eller öppnar en av apparna finns SVT, Netflix, osv, allt körs via TV-boxen.
Och en multifjärr på begäran av min fru utifrån att box, TV och förstärkare ska startas med en touch på fjärren, hon vill helst inte lära om efter tjugotalet år, inställning med blu-ray finns fortfarande kvar.😉
Du får bli lite mera "open minded" och se möjligheter som finns.😇 men så är jag ju betydligt äldre.😎
För mig handlar det om i vilken ordning jag trycker på olika knappar på fjärrkontrollen. Linjär, inspelat eller "on demand". Same same but different...AndersMalmgren skrev:
Blev lite konstigt här då jag citerade @AndersS och skrev namnet "Anders" då jag syftade på @AndersMalmgren. Fast alla som inte är över 90 kanske ändå fattade vad gubben @Alfredo menade?Alfredo skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 747 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Om du uppgraderar din Andersson-TV från överskottsbolaget kommer du också uppskatta hög bitrateA AndersS skrev:Visst är den vanlig i någon form, jag kan använda den i kanalmenyn för gårdagen och idag, men enbart välja program som visas nu och från början eller har visats.
Vill jag ha det mera generellt så väljer jag play från ISP, eller öppnar en av apparna finns SVT, Netflix, osv, allt körs via TV-boxen.
Och en multifjärr på begäran av min fru utifrån att box, TV och förstärkare ska startas med en touch på fjärren, hon vill helst inte lära om efter tjugotalet år, inställning med blu-ray finns fortfarande kvar.😉
Du får bli lite mera "open minded" och se möjligheter som finns.😇 men så är jag ju betydligt äldre.😎
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
För att vara lite on topic. Splitter är extra onödigt att använda istället för mediaomvandlare eller bredbandsswitch nu när passiva fibersplitters rullas ut på bred front. Massor av kunder konmer kunna dela på en fiber via G-PON. Man får då en splitter i sin ände hemma. Väldigt vanligt utomlands sedan länge, men på ingång nu.
Uttalet skiljer sig bland amerikaner, uk, skottar etc.A AndersS skrev:
Men jobbar man samma sak så förstår man ju varandra oavsett om det är router eller rauter.
Jag själv säger rauter nog alltid gjort det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 747 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Esbe shuntautomatik fungerar inte??
Värme allmänt -
Hur många säkringar behövs och varför fungerar inte ugnen som den ska?
Vitvaror -
Värme inte fungerar
Värme allmänt -
Smarta varningar fungerar inte konsekvent på Yale Doorman V2N
Fönster & Dörrar -
WiFi fungerar men inte ethernet (ingen DHCP-server hittas)
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G