AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag säger ju det.. vår mediasplitter splittar WAN (internet) till en port och IPTV till en annan. Nu har jag ingen IPTV så Alltele nu Bredband2 har bryggat så all trafik går på LAN1, eftersom jag bara har WAN-trafik.

edit: Varför det var fördelaktigt brygga minns jag inte.. Switchen kanske slipper lite logik..
Det var vanligare förr att IP-TV distribuerades via separat VLAN än vad det är idag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
där är ju linjärtv mycket mer vanligt
Likställer du linjärtv med TV levererad av en ISP? Du kanske inte riktigt hänger med i all ny teknik som dykt upp sen millennieskiftet? 😉🤔

MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Du verkar ha lite komplex kring ålder. Hur känns det att 50-strecket närmar sig? 🤔😉😂😱
Du är ju tydligen då 85-95 år gammal enligt expertisen. Riktigt pigg och klar kan jag tycka!

Jag konsumerar alla typer av media och har inte fastnat i ett fack.

• Haha
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Likställer du linjärtv med TV levererad av en ISP? Du kanske inte riktigt hänger med i all ny teknik som dykt upp sen millennieskiftet? 😉🤔
Nej men de flesta kör ju någon form av linjär-TV över IPTV. On demand är verkligen inte lika vanligt.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och jag förstår inte vad det är som är svårt att förstå??

99% av de som ringer support har ingen aning om vad som sitter på väggen, vad det fyller för funktion, eller knappt ens vad som är deras och leverantörens.

Och den överskjutande procenten har fel... (Om de kan något ord så är det "router" uttalat fel, och använt för grejor som inte innehåller någon routing-funktionalitet öht.)

Så det är extremt rationellt att använda en samlingsterm för allt gunk som är nätägarens för de som kan skilja på sitt och någon annans. (Inte för att det som sagt gör någon större skillnad i kontakten med first line support.)

Notera också att det finns många, många, olika varianter på precis hur man delat upp det med mer eller mindre integration av funktionalitet. Så det är långtifrån enkelt även för de som ligger på den övre halvan av begåvningsskalan men inte vet mycket om nätverk.

Tro mig jag har försökt förklara för sittande rätt, och det gick "sådär". ;)
Jag förstår exakt vad du menar ,men jag tror du missförstår mitt inlägg.

Nej men de flesta kör ju någon form av linjär-TV över IPTV. On demand är verkligen inte lika vanligt.
Visst är den vanlig i någon form, jag kan använda den i kanalmenyn för gårdagen och idag, men enbart välja program som visas nu och från början eller har visats.
Vill jag ha det mera generellt så väljer jag play från ISP, eller öppnar en av apparna finns SVT, Netflix, osv, allt körs via TV-boxen.
Och en multifjärr på begäran av min fru utifrån att box, TV och förstärkare ska startas med en touch på fjärren, hon vill helst inte lära om efter tjugotalet år, inställning med blu-ray finns fortfarande kvar.😉
Du får bli lite mera "open minded" och se möjligheter som finns.😇 men så är jag ju betydligt äldre.😎

• Älska
Alfredo
  • Laddar…
För mig handlar det om i vilken ordning jag trycker på olika knappar på fjärrkontrollen. Linjär, inspelat eller "on demand". Same same but different...

Alfredo Alfredo skrev:
Men Anders kanske bara har plats för ett verktyg i sin verktygslåda?
Blev lite konstigt här då jag citerade @AndersS och skrev namnet "Anders" då jag syftade på @AndersMalmgren. Fast alla som inte är över 90 kanske ändå fattade vad gubben @Alfredo menade?

• Haha
AndersS
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Jag förstår exakt vad du menar ,men jag tror du missförstår mitt inlägg.
Nej. Jag tror inte det. ;)

Men förklara gärna.

A AndersS skrev:
Visst är den vanlig i någon form, jag kan använda den i kanalmenyn för gårdagen och idag, men enbart välja program som visas nu och från början eller har visats.
Vill jag ha det mera generellt så väljer jag play från ISP, eller öppnar en av apparna finns SVT, Netflix, osv, allt körs via TV-boxen.
Och en multifjärr på begäran av min fru utifrån att box, TV och förstärkare ska startas med en touch på fjärren, hon vill helst inte lära om efter tjugotalet år, inställning med blu-ray finns fortfarande kvar.😉
Du får bli lite mera "open minded" och se möjligheter som finns.😇 men så är jag ju betydligt äldre.😎
Om du uppgraderar din Andersson-TV från överskottsbolaget kommer du också uppskatta hög bitrate

Om du uppgraderar din Andersson-TV från överskottsbolaget kommer du också uppskatta hög bitrate
Aha, min plasmatv klarar inte det, det var "top of the art" och tror du även att B&W högtalare och Audio Pro bas behöver bytas ut. 😇😂
Inte ont menat ts.😉

A AndersS skrev:
Aha, min plasmatv klarar inte det, det var "top of the art" och tror du även att B&W högtalare och Audio Pro bas behöver bytas ut. 😇😂
Inte ont menat ts.😉
Förstår inte vad ljud har med bild att göra. Det är ju iof också ofta gimpat vid streaming.

Hum, om man vet lite om ljud och produkter kanske man också kan gissa lite om helheten med ljud och även bild. För mig är bra bild med sämre ljud...

J
För att vara lite on topic. Splitter är extra onödigt att använda istället för mediaomvandlare eller bredbandsswitch nu när passiva fibersplitters rullas ut på bred front. Massor av kunder konmer kunna dela på en fiber via G-PON. Man får då en splitter i sin ände hemma. Väldigt vanligt utomlands sedan länge, men på ingång nu.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu blir ännu mera OT så ts lär även svimma av😂
När jag började med routrar så uttalade man i USA det "rauter" hos tillverkarna. Däremot här i Sverige/Europa var det "router", bl.a. hos Ericsson och även deras engelska bolag Camtec.😉
Uttalet skiljer sig bland amerikaner, uk, skottar etc.
Men jobbar man samma sak så förstår man ju varandra oavsett om det är router eller rauter.
Jag själv säger rauter nog alltid gjort det.

A A-Man_08 skrev:
Uttalet skiljer sig bland amerikaner, uk, skottar etc.
Det är sant. Så vad i allsin dar kan jag då mena när jag säger att det för det mesta uttalas fel?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.