AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
TV via ISP är väl ingen som har idag.
Nja, idag är det oftast en kombination av linjär, play, streaming, osv, som ingår i ett abonnemang, dvs inte att blanda ihop med marksänt. 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har det. Fungerar utomordentligt. Varför skulle man inte ha det? 🤔
De flesta jag känner kör streaming tex Netflix etc. Inte via ISP.
Själv har all form av streaming för låg bitrate. Kör bluray

Det är väl idag bara ett fåtal som kör blueray...😀

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är väl idag bara ett fåtal som kör blueray...😀
Jo folk verkar gilla dålig bildkvalitet

edit: jag orkar inte alltid vänta på bluray för serier då blir det streaming även för mig.

Det är heller inte tekniskt fel för de som har IPTV så får de ut TV på en av LAN portarna och WAN på den andra. Jag har en brygga så WAN går direkt på LAN1 utan att passera gå. TV via ISP är väl ingen som har idag.
Vi har två IP-TV-boxar (men bara ett abb. så vi kan aktivt bara använda en åt gången) som är anslutna via separat VLAN i fibern. Bägge boxarna kan anslutas via vårt egna LAN och gå via vår egna router och använda internetanslutningen, men varför låta den trafiken "belasta" vårt egna nätverk?

Gjorde en snabbsökning utan någon form av källsäkring😉
"Det fanns 1,77 miljoner IPTV-abonnemang i Sverige år 2023", så några av dem finns säkert kvar idag.

Demmpa Demmpa skrev:
Vi har två IP-TV-boxar (men bara ett abb. så vi kan aktivt bara använda en åt gången) som är anslutna via separat VLAN i fibern. Bägge boxarna kan anslutas via vårt egna LAN och gå via vår egna router och använda internetanslutningen, men varför låta den trafiken "belasta" vårt egna nätverk?
Jag säger ju det.. vår mediasplitter splittar WAN (internet) till en port och IPTV till en annan. Nu har jag ingen IPTV så Alltele nu Bredband2 har bryggat så all trafik går på LAN1, eftersom jag bara har WAN-trafik.

edit: Varför det var fördelaktigt brygga minns jag inte.. Switchen kanske slipper lite logik..

Är inte exempelvis Rapport rätt förlegat när programmet hamnar hos Netflix eller på Blu-ray? Tycker även de flesta hockeymatcher blir rätt ointressanta efter en tid... Gäller nog en väldigt stor del av det som visas på min TV när jag tänker efter...

Sen finns det ingen som helst motsättning mellan att titta på vissa saker via Netflix/Viaplay/HBO/Amazon/whatever och andra saker vi "vanliga kanaler" från en ISP. Det ena är en väldigt dålig ersättning för det andra och vice versa.

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är inte exempelvis Rapport rätt förlegat när programmet hamnar hos Netflix eller på Blu-ray? Tycker även de flesta hockeymatcher blir rätt ointressanta efter en tid... Gäller nog en väldigt stor del av det som visas på min TV när jag tänker efter...

Sen finns det ingen som helst motsättning mellan att titta på vissa saker via Netflix/Viaplay/HBO/Amazon/whatever och andra saker vi "vanliga kanaler" från en ISP. Det ena är en väldigt dålig ersättning för det andra och vice versa.
Du är 40-50 år äldre än mig helt annan typ av konsument av media

Uppenbarligen en bredare konsument. 😉 Men alla kan ju inte intressera sig för aktuella frågor. Helt OK. 😉

Då blir frågan, vilken av er två är vanligast, den med ISP-abonnemang eller den som fortfarande tittar på blu-ray, jag hårddrar det lite nu.
Men skit samma, huvudsaken är ju att man väljer det som passar bäst och känner sig nöjd.

Alfredo Alfredo skrev:
Uppenbarligen en bredare konsument. 😉 Men alla kan ju inte intressera sig för aktuella frågor. Helt OK. 😉
haha. Jag tar in min information i skriven form när det gäller nyheter farbror

A AndersS skrev:
Men skit samma, huvudsaken är ju att man väljer det som passar bäst och känner sig nöjd.
Och min poäng är att olika varianter har sin plats men till lite olika ändamål. Men Anders kanske bara har plats för ett verktyg i sin verktygslåda? 🤔😉

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då blir frågan, vilken av er två är vanligast, den med ISP-abonnemang eller den som fortfarande tittar på blu-ray, jag hårddrar det lite nu.
haha, ja där är jag garanterat i minoritet när det gäller bluray. Men folk har ju inget kvalitetstänk. Jag hatar låg bitrate, HATAR DET.
Jag är 45 och känner ingen som har IPTV. Men Alfred är som sagt i mina föräldras ålder eller äldre och där är ju linjärtv mycket mer vanligt.

Jag tar in min information i skriven form när det gäller nyheter farbror
Du verkar ha lite komplex kring ålder. Hur känns det att 50-strecket närmar sig? 🤔😉😂😱

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.