4 475 lĂ€st ·
104 svar
4k lÀst
104 svar
Mediasplittern fungerar inte efter utlöst joedfelsbrytare
Renoverare
· Stockholm
· 19 531 inlĂ€gg
Ăr det Ă„rsmöte för metadiskussions-förbundet?
Besserwisser
· VĂ€stra Götalands
· 10 684 inlĂ€gg
För att vi inte vet vad som sitter/kommer att sitta dÀr.A A-Man_08 skrev:
NÀr jag jobbade pÄ wireline pÄ Ericsson med att bygga grejjorna, gissa vad vi kallade dem?
CPE - Just för att ha ett enkelt samlingsnamn pÄ allt gunk som sitter i kundÀnden, utan att behöva veta precis vilka grejor, eller hur leverantören har valt att dela upp dem.
(Jag har tom vittnat i domstol en gÄng om just vilken olycklig sammanslagning som just den leverantören hade gjort och vilka krÄngliga tolkningar det gav upphov till).
SÄ det Àr ett ganska bra beskrivande ord pÄ vad det handlar om. AlltsÄ i det hÀr fallet det Àr fel pÄ "era" grejor, inte mina... (Jaja, kundsupport kommer inte att tro pÄ det, men det Àr en annan frÄga.)
Begreppet CPE Àr ganska smidigt att svÀnga sig med nÀr företagstjÀnster skall kontraktskrivas. AllmÀnna och sÀrskilda villkor med ansvarsfördelning mm blir mycket enklare att lÀsa (och skriva). Olika SLA kan krÀva olika tekniska lösningar.
Samma tjÀnst kan förverkligas mha flera olika typer av teknik. Nu levereras mycket via fiber, men för nÄgra Är sedan var koppar och Àven radio vanligt.
Samma tjÀnst kan förverkligas mha flera olika typer av teknik. Nu levereras mycket via fiber, men för nÄgra Är sedan var koppar och Àven radio vanligt.
"För att vi inte vet vad som sitter/kommer att sitta dÀr."lars_stefan_axelsson skrev:
För att vi inte vet vad som sitter/kommer att sitta dÀr.
NÀr jag jobbade pÄ wireline pÄ Ericsson med att bygga grejjorna, gissa vad vi kallade dem?
CPE - Just för att ha ett enkelt samlingsnamn pÄ allt gunk som sitter i kundÀnden, utan att behöva veta precis vilka grejor, eller hur leverantören har valt att dela upp dem.
(Jag har tom vittnat i domstol en gÄng om just vilken olycklig sammanslagning som just den leverantören hade gjort och vilka krÄngliga tolkningar det gav upphov till).
SÄ det Àr ett ganska bra beskrivande ord pÄ vad det handlar om. AlltsÄ i det hÀr fallet det Àr fel pÄ "era" grejor, inte mina... (Jaja, kundsupport kommer inte att tro pÄ det, men det Àr en annan frÄga.)
FörstÄr inte rikligt vad med med "kommer sitta dÀr" trodde vi pratade om nÀr man ringer in och felanmÀler sin existerande internetanslutning vad som sitter hemma ser man ju, som pÄ bilderna postade i ett inlÀgg ovan.
Troligtvis samma sak som vad vi kallade dem nÀr jag jobbade med leverans men vad har det för betydelse för tex supporten man ringer till en instans som anvÀnder en annan term?
Men du blandar ihop det lite, vi pratar kundservice / först line support hÀr som tar emot ditt samtal nÀr man ringer till telia /bredband2 vad det nu Àr.
Om person frÄgar hÀnvisar till din cpe som router eller tjÀnstefördelaren som switch varför krÄngla till det och anvÀnda andra termer i nÀsta mening bara för att det anvÀnds/anvÀnts pÄ ditt / mitt arbete inom utveckling /leverans eller vad det nu Àr som sÀkert Àr pÄ en helt annan högre nivÄ?
Termen CPE kanske funkar hos kundservice vid en operatör men kanske inte tvÄ andra och kan skapa förvirring Àr det stenhÄrt att man mÄste anvÀnda det utrycket?
Det Àr rÀtt vanligt att det ringer in erfarna expert som kan allt men det Àr inte alltid dom lÀgger fram sitt Àrende pÄ ett fördelaktigt sÀtt ibland kan det tom vara en nackdel.
Som nÀr dom tycker att dom gjort hela jobbet sjÀlv och inte vill göra en felsökning vilket resulterar i att nÀsta avdelning inte vill ta emot Àrendet dÄ det inte följer processen för deras felsökning.
En avdelning som hade förstÄtt direkt vad du menar dÄ det Àr en högre nivÄ, men tyvÀrr fÄr ofta inte prata med dem för dÄ hade vi förstÄs vÀnt oss till dem direkt.
Ibland fÄr man ta det för vad det Àr för stunden.
Renoverare
· Stockholm
· 19 531 inlĂ€gg
Besserwisser
· VĂ€stra Götalands
· 10 684 inlĂ€gg
Och jag förstÄr inte vad det Àr som Àr svÄrt att förstÄ??A A-Man_08 skrev:
99% av de som ringer support har ingen aning om vad som sitter pÄ vÀggen, vad det fyller för funktion, eller knappt ens vad som Àr deras och leverantörens.
Och den överskjutande procenten har fel... (Om de kan nÄgot ord sÄ Àr det "router" uttalat fel, och anvÀnt för grejor som inte innehÄller nÄgon routing-funktionalitet öht.)
SÄ det Àr extremt rationellt att anvÀnda en samlingsterm för allt gunk som Àr nÀtÀgarens för de som kan skilja pÄ sitt och nÄgon annans. (Inte för att det som sagt gör nÄgon större skillnad i kontakten med first line support.)
Notera ocksÄ att det finns mÄnga, mÄnga, olika varianter pÄ precis hur man delat upp det med mer eller mindre integration av funktionalitet. SÄ det Àr lÄngtifrÄn enkelt Àven för de som ligger pÄ den övre halvan av begÄvningsskalan men inte vet mycket om nÀtverk.
Tro mig jag har försökt förklara för sittande rÀtt, och det gick "sÄdÀr".
Nu blir Ă€nnu mera OT sĂ„ ts lĂ€r Ă€ven svimma avđlars_stefan_axelsson skrev:
NĂ€r jag började med routrar sĂ„ uttalade man i USA det "rauter" hos tillverkarna. DĂ€remot hĂ€r i Sverige/Europa var det "router", bl.a. hos Ericsson och Ă€ven deras engelska bolag Camtec.đ
Renoverare
· Stockholm
· 19 531 inlĂ€gg
Det stÄr mediasplittern i pappren frÄn Alltele dÄ kallar jag det för vad de kallar det för
Renoverare
· Stockholm
· 19 531 inlĂ€gg
Det Àr heller inte tekniskt fel för de som har IPTV sÄ fÄr de ut TV pÄ en av LAN portarna och WAN pÄ den andra. Jag har en brygga sÄ WAN gÄr direkt pÄ LAN1 utan att passera gÄ. TV via ISP Àr vÀl ingen som har idag.