A AndersS skrev:
Gammal klassiker "Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin." 😉
Men erkänner att när det försöker förenklas så kan der bli obegripligt.
Tror det ändå är bäst kalla det vad som står i pappren från leverantör. Rätt övertygad det inte är problemet iallafall varför jag inte har en ny enhet i min ägo

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror det ändå är bäst kalla det vad som står i pappren från leverantör. Rätt övertygad det inte är problemet iallafall varför jag inte har en ny enhet i min ägo
Är inte problemet Inteno-burken, dvs en switch med fibergränssnitt och som det verkar nu och inte nätadaptern?
Erkänner, vägrar kalla något för felaktigt, det var vad jag fick tack för enligt tidigare
"Hittepåpord" blir inte bättre.

Redigerat:
Om du har SFP+ på din router kan du väl prova att trycka i modulen i den? Din cpe borde starta lan porten/portarna även om wan är nere, därför tror jag att modulen är okej, men inte switchen.

Tror dock att du får snabbast hjälp om du följer supportens anvisningar och inte försöker vara duktig.

arneri68 arneri68 skrev:
Om du har SFP+ på din router kan du väl prova att trycka i modulen i den? Din cpe borde starta lan porten/portarna även om wan är nere, därför tror jag att modulen är okej, men inte switchen.

Tror dock att du får snabbast hjälp om du följer supportens anvisningar och inte försöker vara duktig.
Jo, men den är inte i hallen utan på annan plats så det blir krångel. :)

A AndersS skrev:
Det borde det snabbt kunna hantera. Men du får inte säga "mediasplitter" utan att det är "en vanlig Intenoswitch med fibergränssnitt"😉
Det bästa är nog att säga CPE...

N Nyikåk skrev:
Som normalt inte används och skapar ännu mera förvirring för supporten😂 Brukade förr finnas på OH-bilder när olika WAN hade ritats med kundutrustning.😉
Har själv använt sådana.

N Nyikåk skrev:
Vad förenklar med att säga cpe? det ger ju ingen definition på vad som exakt sitter där mer än att det är kundutrustningen.

A AndersS skrev:
Som normalt inte används och skapar ännu mera förvirring för supporten😂 Brukade förr finnas på OH-bilder när olika WAN hade ritats med kundutrustning.😉
Har själv använt sådana.
Används för det mesta som benämning för överlämningspunkten, även när det är en ONT.
A A-Man_08 skrev:
Vad förenklar med att säga cpe? det ger ju ingen definition på vad som exakt sitter där mer än att det är kundutrustningen.
Ja, men det är nog bättre att använda branchbenämningen än att börja prata om switchar med supporten...
Man kan ju alltid förtydliga om det behövs om nu inte leverantören har koll på vad som sitter ute hos kunderna.

Fan vad jag hatar metadiskussion.
Var en tekniker här och fippla i 45 minuter. Internet kom igång och han påstod det var en reset som behövdes. Kan dock inte stämma för jag gjorde flera sådana över flera dagar utan resultat.

Oh well. Lite kul han var från Allteles dagar och var lika oimpad av Bredband 2 som jag 😂

Fundering, vad gjorde teknikern i 45 min?
Det är ju bara tre saker som snabbt kan bytas spånningsadapter, Intenoswitchen och fibergränssnittet.
Har väl alla tekniker med sig de prylarna vid problem, tar väl 5-10 min att verifiera vilken av dem.
Eller var merparten av tiden diskussion om Alltele.😆

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Används för det mesta som benämning för överlämningspunkten, även när det är en ONT.

Ja, men det är nog bättre att använda branchbenämningen än att börja prata om switchar med supporten...
Man kan ju alltid förtydliga om det behövs om nu inte leverantören har koll på vad som sitter ute hos kunderna.
Gör det inte så svårt.
Kalla det för vad supporten benämner det.
Switch, bredbandsdelare, eller vad det nu är och låt dom ställa sina frågor och använda dom verktygen dom har för att lämna över till nästa.

Det kommer inte gå snabbare för att man berättar jobbat "data" i över 30 år å rabbla termer som inte är relevant för frågorna dom måste ställa.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Gör det inte så svårt.
Kalla det för vad supporten benämner det.
Switch, bredbandsdelare, eller vad det nu är och låt dom ställa sina frågor och använda dom verktygen dom har för att lämna över till nästa.

Det kommer inte gå snabbare för att man berättar jobbat "data" i över 30 år å rabbla termer som inte är relevant för frågorna dom måste ställa.
Ja om CPE inte är en relevant term i såna här fall vet jag inte när det är det.
Fördelen är att supporten vet vilken pryl du menar och du slipper ta reda på om du har en switch eller router... eller ska man kalla det switch även om man har en router?

Men jag håller med om att det är bättre att kalla det för bredbandsdelare, mediasplitter, fibermodem och liknande än att börja prata om switchar med supporten.

N Nyikåk skrev:
Ja om CPE inte är en relevant term i såna här fall vet jag inte när det är det.
Fördelen är att supporten vet vilken pryl du menar och du slipper ta reda på om du har en switch eller router... eller ska man kalla det switch även om man har en router?

Men jag håller med om att det är bättre att kalla det för bredbandsdelare, mediasplitter, fibermodem och liknande än att börja prata om switchar med supporten.
Om det är en switch som sitter där, varför inte kalla den för switch.?
Om det sitter en router varför inte kalla den för en router istället för cpe?

J
A A-Man_08 skrev:
Exakt, jag har aldrig förstått varför just it -tekniska begrepp ska behandlas annorlunda än begrepp inom andra områden. Tänk att ställa en fråga inom byggteknik, och en itnörd skulle svara med påhittade ord. Den skulle bli hudflängd direkt. " Japp, du behöver en slåpinne som du bankar med i brädan man sätter runt dörren." Eller i vintråden," jag köpte tjejblis för det e godare än tjaddonä...
Och ja, Chablis ÄR Chardonnay 🤓

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
När vi fick/skaffade fibern så fick vi dels en separat fiber-ethernet-konverter samt en separat VLAN-switch/tjänstefördelare.
Bägge enheterna ihop var då CPEn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.