Byggahus.se

Medgivande från tomtägare

1. jedwardh
    Medlem · 119 inlägg

jedwardh

Medlem
    Hejsan, vi ska stycka av en bit tomt från mina föräldrar. Men innan vi gör det vill vi skicka in och fråga kommunen med ett förhandsbesked på bygglov. Man ska tydligen skicka med ett medgivande från markägaren om upplåtelse av tomtmark. Hur bör man utforma ett sådant medgivande?

Man kan även skicka in ett yttrande från sina grannar. Eftersom mina föräldrar är de ända grannarna så är det inga problem att få ett positivt yttrande. Vad bör de skriva i detta?

Tack på förhand :-?

2. ornet
    Hobbysnickare · 233 inlägg

ornet

Hobbysnickare

Re: Medgivande från tomtägare

För ett förhandsbesked behöver du inte skicka med något, varken från markägare eller grannar.
    Förhandsbeskedet prövar bara lämpligheten att bygga på ett markområde, utan hänsyn till äganderätt.
    Får du positivt besked så kommer du ju att lämna in Bygglovsansökan och då först ar det intressant med andras åsikter.

3. jedwardh
    Medlem · 119 inlägg

jedwardh

Medlem

Hittade en blankett på den berörda kommunens hemsida. Där finns det med en ikryss ruta där dessa frågeställningarna fanns med. Vet inte om det är ett krav, men jag tänkte att om jag fyller i alla uppgifter så kommer beslutet att gå lite fortare. De behöver inte samla in information själva.

4. ornet
    Hobbysnickare · 233 inlägg

ornet

Hobbysnickare

På min blankett finns ingen sådan uppmaning.
    Längs ned stå att "syftet med en Förhandsprövning är att byggnadsnämden (eller motsvarande) prövar om åtgärd som kräver bygglov kan tillåtas på den avsedda platsen"
    Olika blanketter i olika kommuner?
    Men trots allt gäller ju PBL (Plan- och bygglag) lika för alla i landet.

5. jedwardh
    Medlem · 119 inlägg

jedwardh

Medlem

Kanske min kommun grabbar efter mer än vad de vill ha? Skriver nått enkelt så kan de inte klaga i efterhand iaf.

Tack för hjälpen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.