Byggahus.se

Medföljande nätverk

1. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem
    Tjenare ärade forummedlemmar.

Jag kommer att sätta in ett hemmanätverk liknande det som finns på länken http://www.tomsnetworking.com och min fråga blir hur mycket av detta som ska ingå vid försäljning av huset sen?

Givetvis förstår jag att kablage o rack samt uttagen ingår. Det har ju diskuterats en hel del om vad som ska ingå vid köp i en annan tråd och det var lite olika förslag, bla sas att det som var fastskruvat ingår. Det skulle innebära att min switch, router och två servrar ingår eftersom de är fastskruvade i racket?!

Iofs kan man ju ta loss dem innan man bjuder ut huset, men jag tycker ändå det är en intressant fråga just hur mycket teknik som ska ingå i en sån lösning.

Tackar på förhand.

2. A
    Medlem · 163 inlägg

adam32

Medlem

Re: Medföljande nätverk

Det beror helt på hur mycket du vill ha för huset . Ett toppmodernt hus på rätt ställe kanske ger mycket mer pengar en utan den tekniken . Vårat hus är byggt med data kabel i alla väggar , vilket jag tror kommer finnas i alla hus om några år . :)

3. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Jag skulle låta det hela vara kvar, om nästa ägare vill ha det.

Jag skulle tro att det är mer troligt att vid en ev. försäljning är prylarna flera år gamla (så vitt man inte precis uppgraderat). Då är det ändå dags för nytt dit man flyttar och det är inga pengar man förlorar.

Enbart goodwill man kan vinna.

När jag byggde betalade jag 8000kr för en GigaBit switch. 4 år senare är den knappt värd en bråkdel av det. För att inte tala om de 2 servrarna.

4. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Sedan är det alltid så att man kan undanta olika saker från försäljningen. Det bör i så fall framgå redan i mäklarens objektsbeskrivning. Det förekommer regelbundet att det står att tex tvättmaskinen inte ingår i köpet.

5. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem

Allright, det var ungefär så jag trodde med. Switchen kommer jag säkert att lämna kvar, det är dock lite känsligare med brandvägg/router o servrarna. Dels för att de uppgraderas regelbundet och för att de är uppkonfigurerade som jag vill ha dem.

Men det får tiden utvisa, tackar för alla svaren!

6. M
    Medlem · 1 044 inlägg

muppen

Medlem

Våffö de då?Ska de nya ägarna köpa nytt i kläder hela tiden ???

7. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Uppfattar inte ev ironi så jag tolkar det som en fråga... Detta gäller oftast bostadsrättslägenheter där föreningen har gemensam tvättstuga, men lägenhetsinnehavaren ändå köpt egen tvättmaskin av bekvämlighetsskäl. Då KAN det ju vara aktuellt att ta med den vid flytt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.