Byggahus.se

Medägare hus i ekonomisk dålig sits

1. Kalle91
    Medlem Nivå 6
    Jag och min bror köpte ett hus ihop. Han har ett företag och mycket pågång omkring det just nu.

Om min bror hamnar ekonomiskt dåligt till det pga skulder på företaget, kan det på något sätt påverka mig? Han har idag ett AB men står som borgenär på lokalhyran.

Hur kan jag påverkas?

2. A
    Medlem · Nivå 10
    Behöver han sälja så påverkas ju du...

/ATW

3. Jonatan79
    Medlem · Nivå 16
    Om han hamnar hos kronofogden kan dom utmäta hans ägande i huset.

4. Sockerhög
    Medlem Nivå 5
    Vad är det för lokalhyra om ni äger huset undras? Är det ABs lokaler?

5. Kalle91
    Medlem Nivå 6
    Lokalhyra för den lokal som han hyr via företaget. För står han som personlig borgenär.

• Laddar…
  6. Sockerhög
    Medlem Nivå 5
    Ok, men det kan väl inte röra sig om några gigantiska summor väl? Om företaget ställer in så blir det att han får betala månadshyra under uppsägningstiden 2-3 mån?
    Man brukar säga att AB är bra för att skilja från den personliga ekonomin då man som ägare inte kan få personlig egendom utmätt om företaget ställer in betalningarna. Men om företagets likviditet understiger typ 50% av det existerande aktiekapitalet man gått in med (minst SEK 50000) så kan företaget begäras i likvidation och vill man inte att det ska hända så kan ägarna (din bror) öka på aktiekapitalet och det är väl där som risken finns. Var han ska få pengarna ifrån alltså...

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Om det är ett AB så beror väldigt mycket på hur han ev borgar personligt på olika vis för bolagets åtaganden.
    Det är t.ex. ovanligt att små aktiebolag får lån hos banken utan någon slags personlig borgen.
    Det kan även finnas annat som överförs till han som person vid en ev konkurs.

Jag börjar med detta, ty vad som gäller er samägda fastighet beror ooootroligt mycket på vilka problem han kan få personligen.
    Har han enskild firma, handelsbolag, eller kommanditbolag och är komplementär så åker han till 100% på alla skulder som bolaget dras med.
    Är det ett AB så beror det på vad som ev har borgats, samt att det är viktigt att sköta sin styrelspost ordentligt för att inte bli skyldig något av den anledningen.

Men nu till kärnfrågan.
    Det som är illa, riktigt illa, är ifall brodern hamnar i personliga ekonomiska trångmål, då kommer kronofogden troligen utmäta den andel av fastigheten som han äger, antingen tvinga fram en tvångsförsäljning eller göra en värdering som du kan betala för att behålla huset.

Men sen finns det fler finesser på ett järnspett.
    Har fastigheten belånats nära fastighetsvärdet så finns det pantbrev på detta belopp, och banken (långivaren) kommer inte släppa sin rätt till fastigheten för att de sitter på pantbreven.
    I detta fall blir fastigheten plötsligt skyddad igen. Och inget kommer hända så länge som räntor och amorteringar flyter in som de ska.
    Eller tja, fram tills att lånet på fastigheten understiger värdet med god marginal, då kan kronofogden försöka ge sig på fastigheten igen.

• Laddar…