Byggahus.se

Med överhängande risk för översvämning...igen!

1. Katt-65
    Medlem Nivå 2
    Hej. Är det någon som vet hur jag ska tackla detta: bor i ett äldre hus, 1,5 plan m inredd källare. Kommunen vill tvinga mig att byta vattenmätare, men det sitter ingen konsol, och värre : ingen ventil på ena röret. Mätaren är såklart bredvid tvätt/tork i källaren, och jag är skiträdd för att få översvämning från övervåningen utan ventil. Hade en massiv avloppsöbersvämning 2015, då kommunens rör vek sig ute i gatan, =riva hela nya badrummet á 680 000:- som kommunen fick punga ut t mitt förs.bolag. Detta var ett veritabelt trauma som tog nära 2 år, det byggdes fel etc etc. Jag är hyfsat händig tjej men detta går jag inte på med. Kan man förvänta sig att kommunen kan g a r a n t e r a torrt vid sitt jobb, och kommer nån VVSare att vilja/kunna garantera absolut Noll översvämning? Vad tror ni i publiken?
    PS: det ser lite jävligt ut för skitfirman som "renoverade" hela badrummet mm, tätare inte heller i tvättstugan=det grå röret fr tvättmaskinen går rakt ner i ett betonghål till sanden under granabgolvet...17 o-åtgärdade nedslag på besiktningen gör ju ingen förvånad...

2. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Trist med översvämningar men tyvärr kan ingen ge garantier på vad du efterfrågar. Dom kan troligen garantera att dom ska ta sitt ansvar att återställa men att garantera torrt är omöjligt.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · Nivå 5
    Sitter ju en ventil på inkommande så borde inte vara något större problem, går ju troligen att stänga ventilen ute i gatan också.

4. Katt-65
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar! Ja, jag får väl skyffla ut gubbsen att strypa vattnet så mycket det går överallt. Man blir ju lite skakis...

5. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Du kan ju tömma sekundärsidan via tvättmaskinskranen.

6. Katt-65
    Medlem Nivå 2
    Tack, bra ideer som som rasslar in! Får väl ladda med hinkar, garagetrasor och poolpump.. och kanske basebollträt om det skiter sig.....

• Laddar…
  7. Katt-65
    Medlem Nivå 2
    Det låter ju logiskt o skitbra om det går, men exakt hur menar du då, vilken ordning ska jag rent tekniskt pyssla i ?

8. Katt-65
    Medlem Nivå 2
    Tack till alla för idéer och tips, jag får lösa detta på bästa sätt och hålla tummar o tår. Thanx!

9. Bästa svaret

D
    Besserwisser · Nivå 22
    Stäng inkommande på den röda kranen till höger. Stäng även den nedre gröna. Ta bort slangen till tvättmaskinen. Öppna kranen och töm ut vattnet i en hink. Eventuellt behöver du öppna en kran på övervåningen. Det kan även vara bra att stänga matningen till varmvattnet för att slippa tömma varmvattenberedaren.

10. Katt-65
    Medlem Nivå 2
    Tack, toppen! Det låter som att t.om jag kan fixa det. Ska försöka mig på det.

11. B
    Medlem Nivå 1
    Det borde gå att frysa rören och då kan man lossa mätare och byta ut den

• Laddar…
  12. N
    Självbyggare Nivå 1
    Dom flest kommuner kräver att det ska finnas en vattenmätar konsoll med avstängning för att det ska gå lätt och utan spill byta vattenmätare. Så ta dit en rörmokare och få en vattenmätarkonsoll monterad så har både du och kommunen lätt att stänga av vatten

• Laddar…
  13. G
    Medlem Nivå 1
    Jag jobbar med kommunalt va och har faktiskt bytt vattenmätare i mina dagar. Ta dit en rörfirma och sätt konsol. Blir minimalt spill vid mätarbyten vilket sker ca vart 8 år. Sen får du också två nya ventiler på ditt vatten

14. Katt201
    Medlem Nivå 1
    Det går att frysa rören med en rörfrysmaskin

15. P
    Medlem · Nivå 14
    Någon påstod för mig att det är krav på väggkonsoll i metall, som fäster mot rören på var sida om mätaren, för att det finns risk för elgenomströmning vid mätarbyte om det inte är elektrisk kontakt mellan inkommande rör och husets rörsystem. Om det sen är sant, vet jag inte...men det låter logiskt om än ett mycket osannolikt scenario.