1 868 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
MDF + Högblank yta
Hej!
Har byggt ett ljudbås i MDF som jag vill:
1. Färga i svart svart.
2. Ska vara högglansig, så pass att man ser reflektioner som på fönster/spegel (misstänker detta kallas högblank 90 i sverige).
Vill helst också att ytan ska kunna tål lite stryk.
Har läst en del amerikanska tråd och YouTube och det finns gott med information. Däremot när jag ska leta upp allt här i Sverige så saknas det mycket information för nybörjare, det mesta frågetecken rör sig kring produkterna. Så just därför min fråga!
Jag tänkte använda en spraypistol för att spraymåla MDF'en. Jag hittade följande https://www.bauhaus.se/interiorlack-zar-aqua-blank-3-8l som verka kommer ge mig en högglans.
Men jag måste målarfärg på först; grundmåla (primer) samt base färg innan jag målar på klarlacken. Jag kommer i slutänden polerar med en polersmaskin med
- Vad behöver jag använda för slags grund lack?
- Vad behöver jag använda för slags base lack?
- Måste man slipa mellan varje lager innan man målar på nästa lager?
- Hur späder man ut de lacken om jag behöver göra det för att det ska flyta bra med spraypistolen?
- Vilken lösningsmedel behövs för att rengör spraypistolen efter grund, base och klarlacken?
- Vad används för slutliga polering, vilken poleringskräm?
Har byggt ett ljudbås i MDF som jag vill:
1. Färga i svart svart.
2. Ska vara högglansig, så pass att man ser reflektioner som på fönster/spegel (misstänker detta kallas högblank 90 i sverige).
Vill helst också att ytan ska kunna tål lite stryk.
Har läst en del amerikanska tråd och YouTube och det finns gott med information. Däremot när jag ska leta upp allt här i Sverige så saknas det mycket information för nybörjare, det mesta frågetecken rör sig kring produkterna. Så just därför min fråga!
Jag tänkte använda en spraypistol för att spraymåla MDF'en. Jag hittade följande https://www.bauhaus.se/interiorlack-zar-aqua-blank-3-8l som verka kommer ge mig en högglans.
Men jag måste målarfärg på först; grundmåla (primer) samt base färg innan jag målar på klarlacken. Jag kommer i slutänden polerar med en polersmaskin med
- Vad behöver jag använda för slags grund lack?
- Vad behöver jag använda för slags base lack?
- Måste man slipa mellan varje lager innan man målar på nästa lager?
- Hur späder man ut de lacken om jag behöver göra det för att det ska flyta bra med spraypistolen?
- Vilken lösningsmedel behövs för att rengör spraypistolen efter grund, base och klarlacken?
- Vad används för slutliga polering, vilken poleringskräm?
Redigerat:
Kör med vattenbaserat så blir det enklast.
Slipa mellan lagren.
Späd ut och rengör vattenbaserat med vatten.
Slipa mellan lagren.
Späd ut och rengör vattenbaserat med vatten.
Så jag kör en vattenburen lackfärgsgrund sen kör en vattenburen lackfärg? Och sen använder jag polyurethlack? Och om ja, vad är det för lösningsmedel till polyuretanlack?B Bröstmjölk skrev:
Redigerat:
Liknande trådar
-
Mattare yta på målade MDF:en med enklast möjliga medel
Färg, Måla & Tapetsera -
Bygga platsbyggd garderob. Regla upp eller bygga "MDF-lådor"
Inredning -
Grundfärg på mdf som är spacklad?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla högblanka skjutdörrar.. Och MDF-frågor
Inredning -
Måla MDF - högblank yta